Quality Hotel Waterfront, som er kåret til «Bästa mötesanläggning» i Göteborg.
Quality Hotel Waterfront, som er kåret til «Bästa mötesanläggning» i Göteborg.

Superstjernenes fravær gir rimeligere hotellpriser i Göteborg

Göteborg er nordmenns favorittby i Sverige. I sommer gir superstjernenes fravær rimeligere hotellpriser.

Bjørn B Jacobsen kommenterer besøksindustrien

Bjørn B Jacobsen (69), som har skrevet denne saken, er én av Norges mest erfarne reiselivsstrateger, produsent av events og begivenheter, og tidligere journalist.

Han kommenterer utviklingen i reiselivet og besøksindustrien for Horecanytt.no, både her hjemme og internasjonalt.

Dette skyldes hovedsakelig ett forhold: Ingen store sommerkonserter på Ullevi denne sommeren, der Metallica, Springsteen og Coldplay satte Göteborg aldeles på ende i fjor sommer, med 700.000 publikummere på Ullevi.

Megaomsetning for besøksindustrien

Denne virkeligheten betyr ikke bare megaomsetning for hele besøksindustrien i Göteborg, som i fjor ble beregnet til 1,3 milliarder kroner, men det betyr også at den dynamiske prissettingen på hotellrom, der prisene går kraftig opp under stor etterspørsel, dempes betraktelig denne sommeren, fordi Ullevi ligger stille, uten noen megakonserter.

Pressesjef Stefan Gadd i Göteborg&Co, konstaterer at Norge er Göteborgs viktigste utenlandsmarked, og må nok regne med stor trafikk også i sommer, med sympatisk valutasituasjon som gir stort sett krone mot krone.
Pressesjef Stefan Gadd i Göteborg&Co, konstaterer at Norge er Göteborgs viktigste utenlandsmarked, og må nok regne med stor trafikk også i sommer, med sympatisk valutasituasjon som gir stort sett krone mot krone.

Du får ikke bedre illustrasjon på hvor viktig store begivenheter er for byer og destinasjoner, enten det er i Sverige eller i Norge. Metallica spillte på den gedigne Tons Of Rock-festivalen på Ekebergsletta for ikke mange dager siden, som i likhet med Ullevi-konsertene genererte stor trafikk til Oslo-hotellene. Slik henger det sammen. Superstjernene skaper enorme verdier også off stage.

Ikke samme trykk i sommer

Stefan Gadd, pressesjef hos Göteborg&Co, byens offisielle og offensive markedsføringsorganisasjon, konstaterer at Ullevi-konsertene har enorm betydning:

– Vi ser at hotellrommene bookes lang tid i forkant når det er Ullevi-konserter, som betyr stor etterspørsel i disse periodene. I sommer blir det ikke samme trykk, og prisene vil derfor ikke variere like mye. Det blir altså enklere å finne et sted å bo til en bra pris, det meste av sommeren her i Göteborg.

1300 nye hotellrom

Anette Sundh, salgs- og markedssjef hos Radisson Blu Riverside, har mange norske gjester, med fin beliggenhet, gode P-muligheter og gratis shuttle-ferge med 10 minutters båttur til sentrum av Göteborg.
Anette Sundh, salgs- og markedssjef hos Radisson Blu Riverside, har mange norske gjester, med fin beliggenhet, gode P-muligheter og gratis shuttle-ferge med 10 minutters båttur til sentrum av Göteborg.

Göteborg-hotellene vet godt hva det betyr når mega events uteblir. Anette Sundh, salgs- og marketingsjef hos Radisson Blu Riverside sier:

– Hele Göteborg merker at det ikke er noen konserter på Ullevi i sommer. Det er mindre etterspørsel på hotellrom denne sommeren. Så har Göteborg også øket kapasiteten med 1.300 nye hotellrom, så vi er mange som slåss om gjestene. Det vi ser i år, er at turistene booker rom veldig nært ankomst. Men, norske gjester har vi hele året, og ikke minst sommertid, så det setter vi alltid stor pris på her hos oss på Riverside.

Gjestene får bedre priser

Kenneth Hultgren, Strawberrys pressesjef for Sverige og Finland, er naturlig nok programforpliktet til å elske norske gjester. De har nå 13 hoteller i Göteborg, der Petter Stordalen er ubestridt hotellkonge.
Kenneth Hultgren, Strawberrys pressesjef for Sverige og Finland, er naturlig nok programforpliktet til å elske norske gjester. De har nå 13 hoteller i Göteborg, der Petter Stordalen er ubestridt hotellkonge.

Kenneth Hultgren, pressesjef for Strawberry i Sverige, ser samme tendens:

– Göteborg er en eventby med konserter, idrett, møter og messer. I sommer lider Göteborg i fravær av de store Ullevi-konsertene, som avspeiles i antall solgte hotellrom. Men, på den lyse siden betyr dette at våre gjester får bedre priser når de kommer til Göteborg i sommer.

Hotellkonge også i Göteborg

Petter Stordalen under prisutdelingen av Visitas Hall of Fame. Fra venstre Visitas VD Jonas Siljhammar og Christer Johansson, ordfører i juryen.
Petter Stordalen under prisutdelingen av Visitas Hall of Fame. Fra venstre Visitas VD Jonas Siljhammar og Christer Johansson, ordfører i juryen.

Petter Stordalen er hotellkonge også i Göteborg, der Strawberry har 13 hoteller i dag, med totalt 3179 rom.

– Vi satser i Göteborg der vi ser et stort potensial, og i høst åpner vi ytterligere et hotell i Karlatornet. Vi har også planer om nytt hotell i Liseberg-området, så vi ligger ikke akkurat på latsiden i Göteborg, forteller Kenneth Hultgren, som også melder at selv om trykket er noe lavere i Göteborg denne sommeren, så ligger Strawberrys bookingsnivå på linje med fjoråret i øvrige Sverige.

– Blir en bra sommer for Göteborg

Petter Stordalen må støtt og stadig til Göteborg for å åpne nye hotell, som her sammen med kommunen og huseiere for «Draken». Strawberry har nå 3179 hotellrom i Göteborg.
Petter Stordalen må støtt og stadig til Göteborg for å åpne nye hotell, som her sammen med kommunen og huseiere for «Draken». Strawberry har nå 3179 hotellrom i Göteborg.

Det mener Stefan Gadd.

– Den økonomiske situasjonen gjør at flere svensker ferierer hjemme, i tillegg til at det har vært en jevn øking fra både Danmark, Norge og også USA så langt i år.

– Antall gjestenetter forventes å ligge mellom 5,4–5,5 millioner i Göteborgsregionen i 2024. Litt under fjorårets rekordnivå, men likevel en betydelig økning sammenlignet med tiden før pandemien.

Krone mot krone

– Valutasituasjonen er som i fjor. Danmark koster dyrt for både nordmenn, som også derfor vil velge Sverige som stort sett ligger krone mot krone nå. Jobber besøksnæringen i Göteborg bevisst med prissettingen på sommerproduktet?

– Sammenlignet med fjoråret ser vi lavere priser på hotellrommene, som henger sammen med at kapasiteten har øket kraftig den senere tiden, og som nevnt at etterspørselen i forbindelse med Ullevi-konsertene driver opp prisene, sier Gadd.

Göteborg og elbil-lading

– Vi må ha en alvorsprat rundt tematikken elbiler versus lademuligheter, der Göteborg og Sverige ikke ser ut til å ha våknet?

– Antall ladeplasser har økt skikkelig i Göteborg de siste tre årene. Det er framfor alt private aktører som har investert, og ser man på Chargefinder, så er det ganske bra med lademuligheter, i alle fall sammenlignet med Stockholm og Malmö. Vi behøver likevel sørge for øket kunnskap om hvor stort behovet er, ikke minst når vi snakker våre norske besøkende, sier Stefan Gadd hos Göteborg&co.

Kenneth Hultgren og Strawberry er opptatt av elbiler og lademuligheter:

– Vi har en løpende dialog med både lokale og nasjonale myndigheter om hvordan Göteborg og andre byer kan utvikles og bli bedre. Infrastruktur er en del av dette og noe vi i besøksindustrien presser på for å finne gode løsninger, blant annet gjennom Storhotellgruppen i Göteborg, sier Hultgren.

Går spenningen riktig vei?

Så gjenstår det å se, hvor mye spenning det er i virkeligheten, når vi kommer til Göteborg i sommer. I fjor måtte jeg virkelig lete for å finne ladestasjon med noenlunde kapasitet. Det store garasjeanlegget ved siden av Radisson Blu Riverside, har mange P-plasser med lademuligheter, men her klør mange seg i hodet fordi det er trøblete å komme i gang. Infoplakaten var dårlig. Göteborg Parkering styrer anlegget. Kapasiteten på laderne er ikke stor, men funker for lading over natta.

Med andre lade-ord: Göteborg har fortsatt et løp å gå når det gjelder å møte ladebehovene til titusener av nordmenn på ferie med elbiler.

Vi får håper spenningen går riktig vei denne sommeren!

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS