Mona og Dag Eikeland driver Risør Hotel og Stangholmen fyr. (Foto: Morten Holt)
Mona og Dag Eikeland driver Risør Hotel og Stangholmen fyr. (Foto: Morten Holt)

Hotell på bryggekanten

Sommerbyen Risør, eller «den hvite by», tiltrekker seg massevis av turister i sommerhalvåret. – Risør Hotel og restauranten på Stangholmen fyr utfyller hverandre veldig fint, mener de to eierne.

Publisert

– Vi overtok et slitent hotell i 2008, og det var helt nødvendig med oppgradering for å tilfredsstille dagens marked, forteller driverne Mona Eikeland Gjester og Dag Eikeland, som også denne vårsesongen pusser opp fire bad på hotellet.

Ikke kjedetilknyttet

Risør Hotel. (Foto: Morten Holt)
Risør Hotel. (Foto: Morten Holt)

Selv om Risør Hotel fortsatt bærer preg av at det ikke er nytt – noe som er sjarmerende, er det modernisert kraftig de siste årene, og gjestene kommer, spesielt i sommerhalvåret.

Men det har vært en klar endring de siste årene.

– Før hadde vi mye drop-in. Nå forhåndsbestilles det i mye større grad. Det gjør det mye mer forutsigbart for oss som drivere, sier Mona Gjester Eikeland, opprinnelig landkrabbe fra Elverum, men nå vertinne i havkanten.

Helårsdrift

Fra uteserveringen på Risør Hotel. (Foto: Morten Holt)
Fra uteserveringen på Risør Hotel. (Foto: Morten Holt)

I starten var det sesongdrift for ekteparet Eikeland; de to arbeidet på Kvitfjell i vinterhalvåret, og i Risør på sommeren. Men målet var å få til helårsdrift i sommerbyen.

– Da var det viktig å finne motivasjon for å leve med service døgnet rundt, året rundt. Vi fikk så gode tilbakemeldinger, at vi valgte å satse året rundt. Nå trives vi virkelig med dette livet, sier de to.

Frittstående

Fra ett av rommene på Risør Hotel. (Foto: Morten Holt)
Fra ett av rommene på Risør Hotel. (Foto: Morten Holt)

– Det er ikke så mange norske hoteller som står på helt egne bein i dag?

– Vi har valgt det. Akkurat nå ser vi ingen grunn til å «selge» oss, selv om vi har fått mange henvendelser. Her får gjestene nøkkelen i hånda. De setter pris på særegenheten og at vi representerer noe annet enn det typiske «hotell-Norge». Det med nøkkelen, den gamle gode nøkkelen altså, betyr faktisk mye for mange av våre gjester, sier Mona og Dag Eikeland.

Les mye mer i magasinet Horeca (nummer 3 2020)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca