Illustrasjonsfoto: Cathrine Dokken
Illustrasjonsfoto: Cathrine Dokken

Tror på turistrekord i sommer

Fire av 10 reiselivsbedrifter tror på ny turistrekord i sommer. – Det er rekordstor optimisme i reiselivet før årets viktigste sesong. Alle prognoser tyder på at vi har nok en rekordsommer i vente, sier NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold.

Publisert

38 prosent av NHO Reiselivs medlemsbedrifter tror sommeren 2017 blir bedre enn rekordsommeren 2016, viser en fersk undersøkelse. Det er første gang en så stor andel tror på bedring fra året før.

– Populær feriedestinasjon

Mens 38 prosent tror på en bedring, forventer 54 prosent at sommeren blir på nivå med sommeren i fjor. Kun åtte prosent tror årets sommer blir dårligere enn i fjor.

Undersøkelsen er gjennomført i andre kvartal i år. 200 av NHO Reiselivs nær 3000 medlemsbedrifter har svart.

– Vi har blitt en populær feriedestinasjon, vi har blitt en viktig jobbskaper og med den nye reiselivsmeldingen har det blitt en større politisk anerkjennelse og kjennskap til vår næring, sier Krohn Devold.

Gode bookingtall for sommeren

Saga Hotels i Oslo er en av flere reiselivsbedrifter som melder om gode bookingtall for sommeren.

– Vi ser en total økning mot sommeren i fjor på cirka 10 prosent i antall bestillinger og en prisvekst på cirka åtte prosent i Saga Hotels. Selv om vi alltid har tatt imot mye amerikanere, så ser vi en vekst i fra USA også i år. Vi ser også en økning i asiatiske turister på våre «upscale»-hoteller, sier hotelldirektør Christian Fredrik Sandberg.

Hotellkjeden Nordic Choice forventer også en ny sommer med vekst.

– Sommersesongen har blitt en sterk periode i store deler av landet. Med to rekordsomre på rad forventer vi en generell prisvekst på mellom 5 og 6 prosent. Noen byer utmerker seg særlig positivt. Veksten er størst i Oslo og Trondheim: henholdsvis 10 prosent og 8 prosent, sier kommunikasjonsdirektør Christine Viland.

Under finner du noen tilbakemeldinger fra bedrifter i andre deler av landet:

Voss

– Prognosene er cirka 10 prosent opp fra i fjor sommer, og det er vi fornøyd med. Tilgangen på kunder er bra, både fra mellomeuropeiske land, Asia og USA, kort sagt de fleste nasjonaliteter. Og så er det høysesong i lokalmarkedet, forteller daglig leder Frode Solbakk i raftingselskapet Voss Active.

Trysil

– I Trysil ser vi at vår stisykkelsatsing gir resultater. I år har vi også åpnet klatreparken Høyt & Lavt, som vi forventer vil trekke gjester. Dette er en tydelig indikasjon på økt interesse for Sommer-Trysil. Gjestene kommer primært fra Norge, men vi ser at det kommer flere gjester fra Danmark og Sverige enn tidligere, sier daglig leder Gudrun Sanaker Lohne i Destinasjon Trysil.

Kristiansand

– Nå som vi nærmer oss høysesongen, så ligger vi cirka 25 prosent foran i fjor, så det tegner veldig bra. Jeg tror veldig mange norske turister ønsker å feriere i eget land, og det har med flere ting å gjøre: uroligheter nedover i Europa, svak krone i forhold til både euro og dollar, men også at mange nordmenn ønsker å se hvor vakkert vi har det i eget land, sier administrativ leder Wenche Storbukås Tønnessen i Kristiansand Feriesenter.

Stavanger-regionen

– Vi opplever en enorm interesse fra internasjonale turoperatører, og våre to store ikoner Preikestolen og Kjerag har også vekket stor interesse i Asia. Det florerer med Preikestolen og Kjerag i asiatiske sosiale medier-kanaler, og vi forventer en stor vekst fra det asiatiske markedet i årene som kommer, sier reiselivsdirektør Elisabeth Saupstad i Region Stavanger.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Fakta

I 2016 var det totalt 33,1 millioner overnattinger ved norske hoteller, campingplasser, hyttegrender og vandrerhjem.

Utenlandske overnattinger økte i 2016 med 10 prosent fra året før.

Reiseliv er sammen med bygg og anlegg blant næringene som er mest positiv til utviklingen de kommende månedene.

Kilde: SSB og NHOs økonomibarometer

Powered by Labrador CMS