Illustrasjonsfoto: Cato Aurtun.

Skal bli «Nordens beste arbeidsplass»

Quality Hotel har satt seg et ambisiøst mål om å bli «Nordens beste arbeidsplass» innen 2020. For å nå målet ansatte har de ansatt to såkalte «Culture Officers». Siden den gang har trivselen skutt i været.

Publisert
Illustrasjonsfoto: Cato Aurtun.

I den nyeste målingen av medarbeidertilfredshet for Quality Hotel, viser kjeden en økning på medarbeiderundersøkelsen med på 11,8 poeng på eNPS skalen.

Hotellkjeden ligger nå på 48,7 poeng som er en økning på 8,6 % på ett år. Årsaken skal være den nye satsingen på egne «Culture Officers» som har som oppgave å øke medarbeidertilfredshet på hotellene.

Spre Quality Hotels servicekultur

– Jobben som «Culture Officer» handler om å spre Quality Hotels servicekultur, om hvordan vi skaper arbeidsglede og et godt, inspirerende og inkluderende miljø for våre medarbeidere og gjester. Fokuset på arbeidsglede, at våre medarbeidere trives og er glade på jobb, er grunnsteinen i vår filosofi. Som vår eier Petter A. Stordalen sier, «Kultur handler ikke om å være bedre enn de rundt deg. Det handler om å gjøre de rundt deg bedre». Vi ser hverandre, vi løfter hverandre og spiller hverandre gode som et team for å nå våre felles mål. At vi har ledere som ser våre medarbeidere utgjør en stor forskjell, sier Odd Petter Meinseth, «Culture Officer» hos Quality Hotel Norge.

Skal klare målet sammen

I 2016 tok Quality Hotel et strategisk steg i satsingen på servicekultur, og opprettet to stillinger kalt «Culture Officers». En for Norge og en for Sverige og Danmark, i tillegg til at en på hvert hotell fikk rollen som «Culture Ambassador» med ansvar for å hjelpe til med å følge satsingen.

– Vi har 6400 medarbeidere som viser enormt engasjement og delaktighet, og 44 «Culture Ambassadors», som har en grunnleggende rolle på hotellene våre. Sammen er de med og bidrar til at vi hver eneste dag leverer på den gode servicen vi lover, at vi har fornøyde medarbeidere og gjester. Det er overraskende å se hvor fort arbeidet vi har lagt ned det siste året har gitt positive resultater. Dette trigger oss til å heve ambisjonsnivået. Målet vårt for 2020 er satt, dette skal vi klare sammen, sier Meinseth.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS