Lys design COLOURBOX (3)

Mot lysere tider i 2014?

Et trendskifte er på gang i 2014 når det gjelder design, mote og interiør. Hva kan vi forvente oss? Og hvordan vil det påvirke horecabransjen?

Publisert

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Trender skifter hele tiden. Hvert år har sin overskrift. Hver tid sitt uttrykk. Sesongtrendene påvirkes av de store megatrendene, de langsiktige bølgene, som legger premissene for hvordan vi tenker og handler. Et trendskifte er alltid forankret i tidsånden. Et trendskifte er dybtgående.

Nå er det fem år siden børskrakket i 2008. Det føles kanskje ikke så lenge siden, og det er ikke så lett å glemme denne økonomiske hundreårsbølgen som gjorde så massivt inntrykk og førte til så store konsekvenser.

En lys fremtid?

Før i tiden sa man alltid at dersom man satset penger i aksjefond, så ville man nærmest være garantert gevinst i løpet av en femårsperiode. Satset du pengene dine høsten 2008, før krakket, har du fortsatt ikke tjent inn tapet. Og det er mye pessimisme å spore i verden, særlig i Sør-Europa. Vil trenden snu? Går det mot bedre tider? Vil forbrukerne se lysere på livet og bli litt lettere til sinns? I så fall vil dette påvirke hvordan vi bruker pengene, hvordan vi innreder, hva vi spiser og hvordan vi kler oss.

I 2014 forventer mange trendanalytikere at kundene begynner å se fremover igjen. Da har man vært gjennom årevis med sparing, budsjettkutt og nedgangstider. Andre mener det kommer til å ta lenger tid før vi igjen kan snakke om en lys fremtid. Som den danske ”Pej-gruppen” skriver i en av sine siste publikasjoner: ”Krisen har været for dyb, erfaringene for hårde og tiden for kort.” De sveitsiske trendanalytikerne i ”GDI” arrangerer nå konferanser der de fokuserer på hvordan man kan skape vekst i et marked som ikke vokser.

Eller en mellomting?

Mye tyder på at vi går mot en mellomting av godt og dårlig, ”fra bekymret til okay", eller "ikke lett, men lettere” som Pej-skriver. Det er i alle fall det motebildet 2014 tyder på nå. Det blir lettere, og det er de lette fargene som kommer for fullt, både innen mote og interiør. Mote er bare mote, og ikke økonomi, men motebildet avspeiler ofte økonomien, og i så henseende er dette et godt tegn. Vi har da også sett tendensen en stund allerede. Vi snakker om en forsterkning av en trend, snarere enn et trendskifte.

Trendene beveger seg langsomt nå. Forsiktig. Man snakker om en ”slow motion trend”, noe som må forklares med manglende riskikovillighet blant produsenter og butikker. Unntaket er teknologi. Her går utviklingen fortsatt fort.

Vinkes farvel til retro og shabby chic

Det vinkes farvel til retro og shabby chic, mens det rebelske hilses velkommen av dem som ikke liker det søte og romantiske (som også blir en viktig trend). Hvit er den viktigste fargen. Japan er en viktig inspirasjonskilde. Det samme er Brasil, som arrangerer fotball-VM i 2014. Ellers vil både helse og teknologi være viktige drivkrefter i 2014, slik det også er i dag. Særlig helseaspektet påvirker hva vi spiser, og også her ser vi at inspirasjon hentes fra Østen, og særlig Japan.

Det er alltid vanskelig å spå om fremtiden, men indikatorene er tydelige. Det går mot lysere tider, i alle fall i motebildet. Et mulig skjær i sjøen skal man likevel holde et øye med. Økonomiske børskrakk og korreksjoner oppstår ofte på høsten, og skulle noe slik skje, vil dette få konsekvenser for neste års trender. Da deles kortene ut på ny.

Les hele saken og se flere bilder i Horeca nummer 4 2013

Powered by Labrador CMS