Recipease

Horecatrender: Vi vil lære

Tiden da vi var passive konsumenter er over. Nå vil vi lære noe også. Av og til tar jeg på meg oppdrag som faglig reiseleder. Jeg har hatt med meg mennesker til både London, New York, Dubai og Tokyo for å studere innovative konsepter, spennende restauranter, hoteller og trender.

Publisert

Liv og røre på Recipease. (Foto: Ståle Økland)

Nylig hadde jeg med meg en gruppe næringslivsfolk fra Stavanger til London for å studere innovasjon. London har mye spennende å by på, og vi var innom mange steder. Et av konseptene som gjorde størst inntrykk var utvilsomt Jamie Olivers restaurant Recipease i Notting Hill.

Lag mat i restauranten

Restauranten er stor. Veldig stor. Det er et utsalg av matvarer i første etasje, og i andre etasje er det et spisested. Hos Recipease kan du være helt vanlig kafégjest hvis du vil. Du kan bestille noe å spise, sette seg ned med en avis eller sammen med en venn for å slappe av.

Du kan også bestille lunsj og middag som i en helt vanlig restaurant. Men noe er likevel annerledes: Du kan også lære å lage mat. Hver dag er står det en ny rett på programmet. Og det var dette Stavanger-folkene på studietur hadde lyst til. De ville lære noe nytt, i en sosial setting.

Jamie Oliver står bak restauranten restaurant  Recipease i Notting Hill i London.

God stemning

Vi fikk veiledning av en flink kokk, vi fikk et glass vin i handen, og vips så var vi i gang med en opplevelse litt utenom det vanlige. Stemningen var svært god, og ble selvsagt ikke dårligere etter hvert som det kom mer vin i glasset.

Det ble diskusjoner om mat, om tilberedning og det ble selvsagt en del ”lått og løye” som vi sier i Stavanger.

Det du lager selv, setter du ofte litt ekstra pris på. Slik var det her også. Maten smakte godt, og gruppen ble fort gode ambassadører for stedet. Flere kjøpte med seg kjøkkenutstyr og kokebøker før de forlot restauranten. Og restauranten måtte jo være fornøyd, for hva kan vel være bedre enn å ta betalt for at kunden lager sin egen mat?

Mer enn bare å spise

Recipease er ikke unik. Det finnes etter hvert mange slike konsepter i ulike varianter. Vi ser at dette er en del av en større trend. Vi vil ikke bar være passive konsumenter, vi vil ta del, involveres og vi vil lære. I tillegg ønsker vi opplevelser. For hvis det bare handler om å få i seg noe mat, så er det så mange som kan tilby dette, til en langt lavere pris enn en restaurant.

Varehandel kombineres med tjenesteyting, som kombineres med opplevelser. Mange av fremtidens restauranter kommer til å tilby mer enn bare matopplevelser. Hva med å kjøpe med seg varer hjem? Det trenger ikke å være selve matrettene, det kan være oppskriftsbøker, det kan være et spesielle krydder, gaveartikler og så videre.

Mersalg er et viktig stikkord her, og det er mye å lære. Stavanger-gruppen var i alle fall veldig fornøyd, og twitret ivrig om sine unike opplevelser.

Powered by Labrador CMS