GammeltNytt Trender

Horecatrender: Designtrender 2013

Hvor henter designerne inspirasjonen fra om dagen? Hva kan vi forvente av kafé og hotelldesign i tiden fremover? Hoteller og kafeer er såkalte ”first movers” i trendbildet. Det vil si at mange bransjer ser til hotellene og kafeene for å få svar på hvilke trender som kommer. Men hvem ser hotellene og kafeene til?

Publisert

Vi står ved et veiskille mellom det gamle og nye. (Foto: Ståle Økland)

Mye av trendbildet er for tiden preget at det internasjonale finansmarkedet, som påvirker alle deler av samfunnet. Verdensøkonomien er fortsatt turbulent, og derfor utvikler designtrendene seg i to ulike retninger; de som holder fast i det gamle, sikre og trygge, og de som vil videre med nye farger, trender og produkter.

Kunst

Skal man forstå noe av designbildet i dag, kan det være fruktbart å se til kunsten. Kunst har vist seg å være kickstarter i tider der ting har stått stille. Kunsten kan provosere i en tid der mange er redde for å gjøre feil. Kunstnerne kan tillate seg å tenke friskere og mer provoserende enn designerne. Kunst viser vei og har ingen kommersielle forpliktelser. Renessansen er et viktig stikkord man bør merke seg om dagen. Se opp for søyler og ornamenter i ny design.

Røff natur

Natur er en viktig inspirasjonskilde for designere nå. Slitestyrke er et stikkord, og inspirasjonen hentes fra områder som Alaska, Sibir og den norske fjellheimen. Design som har overlevd gjennom flere år brukes som et bindeledd mellom det gamle og det nye. Det er gjerne retro med en ny twist.

Farger

Farger kommer stadig mer til neste år. Denne trenden skapes av designerne som ser fremover med et optimistisk syn. Samtidig er hvit kanskje den viktigste fargen. Den er tidløs, trygg og kommersiell. Fortsatt ser vi at mange kunder henger igjen i shabby chick, selv om trenden egentlig er ut for en stund siden. Det er på tiden å legge shabby chicen død.

Inspirasjon fra revolusjon

Mange designere henter nå inspirasjonen fra revolusjonslandene i Nord-Afrika. I fjor reiste jeg rundt i de ulike revolusjonslandene for å se hva vi kunne forvente oss, og nå ser vi at trenden er kommet slik jeg antok. Nordafrikanske mønstre blandes sammen med skandinavisk design og smelter sammen til et spennende nytt uttrykk. Trenden har allerede nådd IKEA-katalogen, og stadig flere aktører tar nå etter. Med denne trenden forsvinner minimalismen ut av motebildet.

Helse

Også helsetrenden er viktig nå, og vi ser at den avspeiler seg i designen. Møbler og stoler som gjør at man kan være i bevegelse kommer for fullt. Kombinerte arbeidsstasjoner med skrivebord og tredemøller er på vei inn, men også interiørprodukter inspirert fra idretten. Sykkelflasker blir dekorelementer i kafeer, hoteller og moderne boliger. Vi vil ikke bare sitte i ro, men når vi gjør det, vil vi gjerne skape et inntrykk av vitalitet.

Man ser altså et nytt trendbilde åpne seg. 2013 blir et mellomår, et bindeledd mellom det gamle og det nye. Så forsterkes det nye ytterligere i 2014. Da kan vi også håpe på at verdensøkonomien har tatt et stort skritt fremover. Det vil få store konsekvenser for trendene. Det er bare å la seg inspirere!

Les hele saken i Horeca nummer 5 2012

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

"

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS