Mer enn det lille ekstra

Det må ikke alltid være nytt og moderne. Med fancy gardiner og interiør. Kunst som ingen forstår. Overdådig spaanlegg. Og bad med skyvevinduer. Det kan funke uten det faktisk…

Publisert

Lederartikkelen er hentet fra Horeca 8/2012:

Rica Park Hotel i Stavanger er i år kåret til Norges beste hotell av Tripadvisors lesere og anmeldere. De er de helt vanlige hotellgjestene.Hotellet er ikke nytt, det er ikke moderne (bygd i 1998), og det har ingen ekstremt fancy fasiliteter, men likevel vinner de den norske delen av kåringen. Noe av forklaringen finner du på side 28 i denne utgaven. Der forklarer hotelldirektør Dan Steffen Aasen hva han mener er årsakene til at hotellet er Tripadvisor-lesernes favoritt i Norge.

Vi våger å påstå at den en av de absolutt vesentligste årsakene til at hotellet «vant» kåringen, er service, imøtekommenhet og velvillighet. Aasen og hans medarbeidere gjør mer enn de lille ekstra. De stiller opp for kundene. – Det holder ikke lenger med slagordet «det lille ekstra». Vi må yte så mye bedre enn det! mener hotelldirektøren.

Når du kommer inn i et rom på hotellet, føler du også at dette er for deg – selv om det ikke er det mest moderne. Det er ingen knøttsmå og «arealeffektive» rom, de er tilpasset deg som gjest. Du har boltreplass. Det er særdeles viktig på et hotell som Rica Park, som har en stor andel stamgjester, som ønsker å føle seg litt som hjemme.

Alt i alt skulle vi tro at dette var et hotell som gikk med små økonomiske marginer. Men det er ikke tilfelle. Hotellet går så bra økonomisk at det hadde kvalifisert for typebedrift i Horeca når som helst. Men når de store kjedene (det gjelder de fleste vi har med å gjøre) stadig vekk setter foten ned når ferske tall skal offentliggjøres fra et suksesshotell, så blir det bare med en reportasje – ikke en artikkel om en økonomisk foregangsbedrift.

Morten HoltRedaktør

Powered by Labrador CMS