Det viktige toalettrommet

«Et lite innbydende og dårlig rengjort toalettrom sørger for at gjesten trolig aldri kommer tilbake.»

Publisert

Lederartikkelen er hentet fra Horeca 7/2014 - Skriv inn kommentarer nederst på siden.

Jeg har vært inne på det i denne spalten tidligere. Toalettrommet er viktig med tanke på hvordan hotellet eller serveringsstedet fremstår. Likevel velger mange restaurant- og hotelleiere å nedprioritere det lille rommet, både i etablerings- og vedlikeholdsfasen.

Synes du det er noe trivelig å komme inn på et nedtagget toalett, lite rengjort og med et dosete som knapt henger der det skal? Setter du pris på å stå ved en illeluktende urinal, gjerne uten skillevegger? Et lite vedlikeholdt og uhygienisk toalett kan utvilsomt ødelegge serveringsstedets eller hotellets rykte.

Vi våger påstanden om at et lite innbydende og dårlig rengjort toalettrom sørger for at gjesten trolig aldri kommer tilbake. I en tidligere undersøkelse fra SCA kom det frem at fire av fem gjester ikke ville besøke den samme restauranten eller hotellet hvis fasilitetene ikke var rene. Spesielt toalettet blir trukket frem i den samme undersøkelsen. Tre av fire nordmenn mener at et skittent restauranttoalett er ensbetydende med et skittent kjøkken.

Som jeg også har vært inne på tidligere, så finner vi absolutt ikke de grelleste eksemplene i negativ forstand i Norge, men vi er heller ikke best i klassen. – Hoteller og restauranter i Norge har svært mye å hente på å oppdatere sine toalettrom, mener Arvid Aalen i Geberit Norge.

I dette nummeret kan du lese om Quality Hotel Olavsgaard, som denne sommeren har investert i et nytt og oppgradert hovedtoalett, som vi tror er blant Norges aller beste og mest innbydende hotelltoaletter. Hotellet har allerede fått svært mange tilbakemeldinger fra fornøyde gjester.

Verdt å ta med seg videre på veien?

Morten HoltRedaktør

Powered by Labrador CMS