SaoPaulo skyline Brasil

Sterk horecavekst i Brasil

Brasil er i vinden og opplever sterk vekst om dagen. Den søramerikanske kjempen, som kanskje er mest kjent for kaffe, fotball og karneval, er for tiden et av få land som går mot strømmen i finanskrisens tid.

Publisert

Brasil er i ferd med å bli moderne. Her fra São Paulo, som er den største byen i landet. (Foto: Ståle Økland)

I perioden 2000-2007 økte omsetningen i det brasilianske foodservicemarkedet, det vil si mat spist utenfor hjemmet, med hele 87 prosent. Fortsatt spiser brasilianerne bare 25 prosent av sine måltider utenfor hjemmet, og derfor forventes det også vekst i tiden fremover.

Hele horecamarkedet i Brasil er i vekst, og det er flere grunner til at markedet vokser.

Kina og Brasil

Veksten i BNP er sentral. Bare Kina vokser raskere enn Brasil. Det har vært et kraftig fall i arbeidsledigheten, og gjennomsnittslønningene stiger. Velstandsutviklingen er betydelig, og mens finanskrisen herjer i hele verden, kan det siste året i verste fall karakteriseres som et nullvekstår for Brasil.

På lik linje med utviklingen i vesten, ser vi også at kvinner i større grad har inntatt arbeidsplasser i Brasil. Det skaper nye mønster og behov. Det er blitt mindre tid til å lage mat i hjemmet.

Få internasjonale kjeder har valgt å etablere seg i Brasil foreløpig, men i Top Center i São Paulo finner du blant annet en Starbucks. (Foto: Ståle Økland)

Også seniorene i samfunnet har sett verdien av å spise ute, og på lik linje med Europa og USA har kafeer og restauranter fått en viktigere sosial funksjon. De fungerer som viktige møtesteder, i et samfunn der det blir stadig flere singelhusholdninger.

Hotellmarked i vekst

For supermarkedene og hypermarkedene i Brasil har denne trenden ført til omstillingsbehov og endringer. Mange supermarkeder fokuserer nå stadig mer på ferdigretter, små bakerier og kafeer i tilknytning til butikkene.

Bakeriene på sin side, spiller en stadig viktigere rolle som tilbydere av middager og småretter.

Også hotellmarkedet har hatt en fin vekst, særlig på grunn av den sterke veksten i turismen. Med et stadig mer profesjonelt næringsliv har også markedet for kurs og konferanser økt.

Store muligheter

Historisk sett har den brasilianske økonomien vært preget av mange opp- og nedturer. Fortsatt er det relativt få internasjonale aktører i Brasil. Mange internasjonale aktører trakk seg ut på begynnelsen av 2000-tallet på grunn av den skiftende økonomien, og få nye kom til.

Nå forbereder Brasil seg på at flere internasjonale aktører skal etablere seg i landet, men landet opplever konkurranse fra andre markeder som Kina og Øst-Europa.

Fortsatt er markedet fragmentert, og man regner med at horecamarkedet vil gå inn i en konsolideringsfase, der store aktører vil kjøpe opp mindre aktører.

Bekjempelse av inflasjon

Det brasilianske markedet har lenge vært preget av høy inflasjon og høyt rentenivå. I toppåret lå renten på 24 prosent. Nå er den på cirka 10 prosent. Det er fortsatt svært høyt, men mye lavere enn tidligere. Bekjempelsen av inflasjon er noe det er sterkt fokus på i Brasil om dagen.

Copacabana i Brasil trekker millioner av turister hvert eneste år.

Det finnes flere utfordringer man må tenke på dersom man vurderer å etablere seg i Brasil. Kriminaliteten er et av områdene man ikke bør neglisjere. Mange restaurantkjeder velger å etablere seg i trygge kjøpesentre.

Å rekruttere ansatte er relativt enkelt, i motsetning til for eksempel i Norge. Utfordringen ligger mer i å kvalifisere de ansatte.

Moderne hotell-, restaurant og kafédrift er fortsatt relativt nytt i Brasil. Turnoverprosenten er mye lavere enn i Norge, men også i Brasil kan høy turnoverprosent være et problem, særlig for fastfood.

Forbrukertrender

Det er vanskelig å beskrive den brasilianske forbrukeren. Brasil er et stort land, bare kystlinjen er 7500 kilometer lang. Både geografiske, sosiale og kulturelle faktorer spiller inn.

Luksussegmentet i Brasil er for eksempel blant verdens raskest voksende, men den store majoriteten av befolkningen har ikke råd til luksus. Fortsatt er det stor forskjell på rik og fattig, og det er stor forskjell på storbyer som São Paulo og landsbygda.

Segmentering er et nøkkelord for å lykkes i Brasil. Du må lokalisere hvilken kundegruppe man skal henvende seg til, og ikke tro man klarer å ta hele markedet. Det trenger du ikke heller. Det bor bortimot 200 millioner mennesker i landet.

Les hele saken i Horeca nummer 6 2010

Du kan abonnere på Horeca her

Gratis nyhetsbrev fra Horecanytt.no. Klikk her

"

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS