tripadvisor3
tripadvisor3

Kan vi stole på Tripadvisor?

Stadig flere gjester sjekker sider som Tripadvisor.com før de bestiller hotellovernattinger og restaurantbesøk. Kan vi stole på slike sider? Min jobb er å reise verden rundt for å studere trender. Som et lite eksperiment, har jeg det siste året utelukkende bestilt hoteller som er anbefalt av Tripadvisor.com.

Publisert

Denne nettsiden er som kjent et sted der kunder selv kan legge igjen hotellanmeldelser. Den store fordelen er at du ikke bare får opp antall stjerner og tørre fakta om et hotell, slik du gjerne får når man bestiller via en "vanlig" reservasjonsside.

Studerer du omtalene, kan du for eksempel få vite i hvilken grad hotellene tilbyr service, om betjeningen er hyggelig eller ikke, om det blir spilt høy musikk, om det trekker fra vinduene, om minibaren er bra osv.

Testet mange steder

Jeg startet mitt lille eksperiment i Brasil, nærmere bestemt i Sao Paulo. I denne byen kan det være vanskelig å finne rett hotell. Sao Paulo er en dyr by, men det er relativt få luksushoteller. Du kan ikke bare tenke på økonomien, men også på sikkerheten.

Kriminaliteten i Brasil er skyhøy, og det er derfor viktig at man tar sine forhåndsregler. Sikkerhet på hotellet er sentralt. Jeg fant fort et hotell gjennom Tripadvisor som kanskje kunne passe. Omtalene tydet på at hotellet lå sentralt, at servicen var god og kjøkkenet var utmerket. Men én ting var jeg skeptisk til. Det stod nemlig også at hotellet var lytt. Lyddemping kunne være på sin plass, for jeg kunne høre hva det ble snakket om i naborommet.

Selv har jeg store problemer med å få sove dersom det er for mye lyd rundt meg, men siden resten av hotellet virket veldig bra, bestilte jeg det likevel og skrev følgende beskjed til hotellet: "Would like to have a quiet room".

Alt stemte

Det fikk jeg også, og jeg var tydeligvis ikke den første som hadde bedt om et rolig rom. Jeg begynte selvsagt å lure på om det som sto på Tripadvisor var sant. Jeg hadde jo ikke ennå opplevd noen folk i naborommet, ergo visste jeg ikke om det var lytt heller. Etter tredje natten, flyttet det imidlertid gjester inn i naborommet. Nå var det ikke vanskelig å gjøre seg opp en mening. Jeg hørte alt som ble sagt. Konklusjonen var klar: Alt som ble omtalt på Tripadvisor, stemte. Hotellet var sentralt, servicen var god og kjøkkenet utmerket. Men det var altså lytt. Slik fortsatte jeg bestillingene. Hver gang jeg bestilte i en ny by, sjekket jeg Tripadvisor først. London, Tokyo, Warszawa, Los Angeles. Seattle, Casablanca, Alger, Tunis, Kairo - det stemte hver eneste gang.

Nyttige sider

Skal du få utbytte av å sjekke et nettsted som Tripadvisor, må du luke bort de beste og verste kundeanmeldelsene. Noen kunder blir aldri fornøyd og noen blir det alltid. Sånn er det bare. Du må også se på antall anmeldelser. Er det for få anmeldelser, er bildet kanskje ikke helt representativt. Er det mange, er det bra. Du må altså bruke et visst skjønn, men dette er noe du lærer raskt.

Kan slike sider manipuleres? Jo, til en viss grad. Men falske anmeldelser lukes som regel bort eller forsvinner i den store statistikken.

Et sted glemte jeg å sjekke Tripadvisor før jeg bestilte. Det var på Dnipro Hotel i Kiev i Ukraina. Oppholdet var bortimot en katastrofe. Jeg hadde bestilt hotellet fordi det lå sentralt. Da jeg sjekket Tripadvisor, var den sentrale beliggenheten omtrent den eneste fordelen med hotellet. Da tenkte jeg: Aldri mer en hotellbestilling uten å sjekke Tripadvisor først.

Stoler på nettanbefalingene

Det finnes mange sider som Tripadvisor.com. Noen er bra, andre er mindre bra. Faktum er at 74 prosent av alle kundene stoler på anbefalinger via nett. Bare 14 prosent stoler nå på tradisjonell reklame. Ifølge Nielsen (tidligere AC Nielsen) er anbefalinger på nett nå den "reklamen" vi stoler aller mest på. Kanskje ikke så rart. Den stemmer jo.

Les mer i magasinutgaven av Horeca nummer 8 2011

Bli abonnent på Horeca her

"
Powered by Labrador CMS