DanmarkRestaurantColourbox
DanmarkRestaurantColourbox

Horecatrender: Tøffe restauranttider i Danmark

Danmarks restaurantbransje har vært gjennom tøffe tider. Hvem står igjen som vinnere og tapere? Finanskrisen har rammet Danmark mye hardere enn Norge. Våre gode naboer i sør har ingen lukrativ oljebransje slik vi har. Internasjonal urolighet slår derfor rett inn i den danske økonomien.

Publisert

BIllustrasjonsfoto: Colourbox.com

Restaurantbransjen er en av bransjene som merker det best. Selv om også mange norske restauranter har opplevd en frisk bris, er det lite mot den stormen som har feiet inn over de danske spisestedene. Mange har måttet legge ned.

Når det er sagt, må det også nevnes at det er også kommet mange nye. Totalt sett er det nesten like mange restauranter i Danmark nå som før finanskrisen, ca 13 000. Den store forskjellen er av hver femte restaurant har byttet eier siden krisen startet. Vil de nye restaurantene være bedre skikket til å møte fremtiden?

Kjedene klarer seg best

Den danske restaurantbransjen er ikke så veldig ulik den norske. Den har tradisjonelt bestått av mange enkelteide restauranter og få kjeder. Det er fortsatt mer status forbundet med det å drive sin egen restaurant enn å være med i en kjede. Men nye undersøkelser viser at det er kjedene som har klart seg best under de tøffe tidene. Kun tre av de 25 største kjedene har gått med underskudd. Dette bør ikke komme som noen stor overraskelse. Slik er det ofte når de dårlige tidene kommer.

Jensen`s Food Group

Den største danske restaurantkjeden er Jensen`s Food Group, som blant annet står bak Jensens Bøfhus med en omsetning på om lag 800 millioner.

Dette er en kjede også mange nordmenn har et forhold til. Tar man turen innom en av deres restauranter i København, er det nesten alltid nordmenn til stede. Gode biffer til rimelige priser frister mange, også nordmenn.

McDonald`s

McDonald`s ligger på en tredjeplass i omsetning, men har størst inntjening. Et effektivt driftsapparat og rimelige priser er noe av det som kjennetegner McDonald`s, og dette er viktig i nedgangstider. Det viser seg i alle land.

Hvem er det som har fått det tøffest? Ikke overraskende er det gourmetrestaurantene som sliter. Disse har vært myntet på bedriftsmarkedet med finansindustrien som viktig kunde. Nå som finanskrisen blør, har det vært mindre fokus på luksus. Og selv om mange fortsatt har mye penger, er det ikke like stuerent å bruke mye penger på eksklusive restauranter.

Rimeligere alternativer

Så hva gjør gourmetrestaurantene? Mange har lagt ned, og noen satser nå på rimeligere menyer og mer uformell stemning. Det er en klart trend at slike alternativer vinner frem.

Også Noma i København, som er kåret til verdens beste, utstråler en viss folkelighet, selv om det er en dyr restaurant med to stjerner i Michelin-guiden.

Hva kan vi lære i Norge? I Norge går det jo ikke så aller verst. Vel, situasjonen i Danmark viser med tydelighet at det er lavpriskjedene som vinner frem i dårlige tider, og at det er gourmetrestaurantene som taper. Her på berget har vi fortsatt vært litt skjermet, men skulle det virkelig bli ille, er det bare å se til Danmark hvis man vil spå den strukturelle utviklingen. Danmarks restaurantbransje kommer sannsynligvis til å komme styrket ut av krisen med mange viktige lærdommer. Kanskje vi burde lære et og annet, vi også?

Powered by Labrador CMS