HotelSedartis1
HotelSedartis1

Designhoteller i vinden

Ved en togsatasjon i den lille landsbyen Thalwil utenfor Zürich ligger Hotel Sedartis, et hotell som har satset på å bli et såkalt designhotell. Det er bygget i 2002, og både i lobbyen og på rommene er det meste korrekt.

Publisert

Hotel Sedartis i Zürich fremstår som et designhotell, men er verken trendy eller moderne. Her fra ett av rommene. (Foto: Ståle Økland)

Hvert rom er utstyrt med TV fra Bang & Olufsen og stilige designstoler i sort skinn. Gardinene er limegrønne, noe som matcher det røde sengeteppet. Også badet er grønt, og heller ikke her er det brukt billigmaterialer. Toalettet og vask er fra Alessi, og flisene er av ypperste merke.

Man har pøst på med designvirkemidler, og hotellet fremstår som himmelen på jord for en nyutdannet interiørarkitekt. Kjøkkenet serverer trendy "designmat" og til og med navnet på hotellet skal symbolisere design - der bokstavene "art" i "Sedartis" altså betyr kunst. Dette var ingen tilfeldighet.

Det er bare ett men, et helt avgjørende men i så måte: Hotellet er ikke inn. Det er ikke moderne, og det er ikke trendy. Da de bygde det, var de så opptatt av å gjøre det som var moderne på den tiden, at det nå fremstår som gammeldags. Og hva er vel mer ut enn hotell som var inn for fem eller 10 år siden?

Rett strategi?

Hotellet har ikke sjel eller identitet. Alt er striglet og "rett", men så blir det feil likevel. Man føler man ser gårsdagen og ikke fremtiden. For målgruppen, som er moderne og trendy mennesker, er dette slett ingen god følelse.

Hotel Sedartis i Zürich er ikke noe enestående eksempel. Designhoteller popper opp over hele verden. De har skjønt at kundene blir stadig mer opptatt av design, og derfor bygger de altså designhoteller. Er det en rett strategi?

Hvem er målgruppen

Er det trendskaperne de vil ha tak i, er det sjelden en god idé å bli altfor fokusert på design. Da oppleves ikke hotellet ekte og autentisk. Trendskaperne vil ikke føle at de bor på et hotell som er for stramt i konseptet.

Er målgruppen derimot alle de menneskene som er over gjennomsnittet interessert i design og interiør, er det kanskje ingen dum idé å satse på designhoteller. For den store massen er likevel kvaliteten på sengen og servicen på hotellet viktigere enn rett farge på gardinene.

Må være oppdatert

Skal du først bygge et designhotell, må du i alle fall sørge for at det ikke går av moten etter noen få år. Det er selvsagt ikke umulig å få til. Du kan for eksempel fokusere både på design som er moderne og klassisk samtidig. Hvis ikke må du i alle fall være villig til å oppdatere interiøret ofte.

Vi kommer nok til å se flere designhoteller i tiden fremover. De er i tiden som aldri før. Også i Norge har vi sett eksempler på dette. Erfaringene fra utlandet er derimot delte.

Hotel Sedartis i Zürich er et godt eksempel på hvordan du ikke bør gjøre det.

Powered by Labrador CMS