McCafe kaffekopp
McCafe kaffekopp

Når alle skal drive kafé

Hva skjer når både fastfoodrestauranter, bokhandlere og banker starter opp kafeer. Er det marked nok for alle? McDonalds tar nå opp konkurransen med Starbucks og satser hardt på sitt kafékonsept McCafé. Flere hundre kafeer skal åpnes hvert eneste år fremover.

Publisert

McDonald`s satser på McCafé.

En McCafé skal være stilig, tilby god kaffe og være billig å bygge. I all hovedsak skal kafeene bygges inn i eksisterende McDonalds-restauranter.

"McDonald`s finally woke up and smelled the coffee" er blitt et populært uttrykk blant trendanalytikere. McDonalds har det travelt med å ta stadig større markedsandeler.

Satser sentralt i Europa

Det betyr ikke at McDonalds vil åpne kafeer overalt. I Storbritannia, hvor Starbucks har mer enn 700 kafeer, har McDonalds ingen planer om å åpne McCafés.

Heller ikke i USA regner McDonalds med at konseptet har noen stor fremtid, selv om man nå får kjøpt McCafé-kaffe hos mange av McDonalds sine restauranter. Siden 70 prosent av alle bestillingene kommer gjennom drivethrough-bestillinger, er ikke franchisetakerne interessert i å etablere kafeer i restaurantene.

Det er særlig i sentral-Europa McDonalds nå satser på sine McCafees, et område av verden hvor fastfood er litt mindre fast. Her tilspisses nå konkurransen.

Kafé hos bokhandlerne

Vi har begynt å se trenden i Norge også, men det er i USA trenden har vært sterkest: Når du kommer inn i en bokhandel, forventer du også å se en kafé.

De to store kjedene "Borders" og "Barnes & Noble" fører an. I alle de store butikkene til disse to kjedene finner du en kafé hvor du kan sette deg ned med en bok og bla litt, lese litt og drømme litt. Kafeene er med på å skape en behagelig, hyggelig og avslappet atmosfære. Her skal det ikke stresses, her skal det leses og drikkes kaffe, te eller kanskje en cappuccino.

Barnes & Noble og Borders driver ikke kafeene sine selv. Det er det stort sett Starbucks og Seattle`s Best Coffee som gjør. På den måten er tanken å sikre gjensidig kundestrøm., en klassisk vinn-vinn-situasjon.

Fungerer det? Det spørs litt hvem man spør. Det er ingen tvil om at kafeene er med og skaper en opplevelse for bokhandlerkjedenes kunder. Men ikke alle kafédriverne er like fornøyde. Kundene blir gjerne sittende lenge og kjøper lite. Ta-med-salget er også vanligvis noe mindre enn i tradisjonelle Starbucks-kafeer. Selv om bokhandlerne drar kunder, er ikke alltid lønnsomheten like stor.

Banken Raiffeisen sin "Yellow Café".

Når bankene starter kafeer

I den østerrikske hovedstaden Wien, kan du i disse dager besøke Raiffeisen Yellow Café.

Raiffeisen er en av landets største banker, og kafeen er satt opp i forbindelse med semesterstart på det tradisjonsrike universitetet i byen.

Her kan du treffe en kunderådgiver, lese om alle tilbudene Raiffeisen tilbyr – og ta en kopp kaffe.

Les hele saken i Horeca nummer 7 2010.

Bli abonnent på Horeca her

"
Powered by Labrador CMS