Odd Stian Gullhav er salgssjef hos Just Eat. (Foto: Katrine Lunke)
Odd Stian Gullhav er salgssjef hos Just Eat. (Foto: Katrine Lunke)

– Hjemlevering ble plutselig ikke et alternativ, det ble løsningen

For salgssjef Odd Stian Gullhav i Just Eat er målet å overbevise stadig flere restauranter om fordelene med å kunne tilby hjemlevering. Så kom korona, og plutselig var hjemlevering det eneste alternativet.

Publisert Sist oppdatert

– Det har vært utrolig hektiske uker, og alt går fortere nå. Jeg trenger ikke lenger forklare fordelene med hjemlevering. Nå har det blitt den avgjørende løsningen for å overleve for mange som driver med mat og servering, sier Gullhav.

Må støtte opp nå

Odd Stian Gullhav er salgssjef hos Just Eat. (Foto: Katrine Lunke)
Odd Stian Gullhav er salgssjef hos Just Eat. (Foto: Katrine Lunke)

Just Eat ble etablert i Norge i 2010, og samarbeider nå med over 700 restauranter om bestilling og henting eller hjemkjøring av mat. Gullhav har vært salgssjef siden februar i 2018. Det er egentlig en jobb med mye reising.

– Vi satser nå i hele Norge. Da blir det naturlig nok mye reising. Men nå er dette kuttet til et minimum, og erstattet med telefoner og videomøter. Det går jo greit det også, sier han.

– Jeg tror mange gleder seg til å besøke favorittrestauranten eller kafeen når dette har normalisert seg. Men da er det jo ikke sikkert det stedet finnes hvis vi ikke nå støtter opp om serveringsbransjen, sier Gullhav.

Utvidet hjemlevering-tilbud

Opprinnelig er Odd Stian Gullhav fra Lillehammer, men bor nå på Carl Berner i Oslo, med samboer og to bonusbarn.

– I min ungdomstid var tilbudet av hjemlevering veldig begrenset, og mest forbundet med gatemat og pizza. Å tenke seg at du kunne få levert annen type mat hjem til oss, rett fra den lokale restauranten, var helt utenkelig. Nå kan du jo få all type mat, nesten døgnet rundt. Samtidig er det flere som ønsker å utforske flere typer mat, både avansert, enkel, sunn og mer gatekjøkken-preget. Det passer godt inn i en hverdag som er travel for mange. Og prisen trenger ofte ikke å være høyere enn det det hadde kostet å kjøpe råvarene selv i butikken, sier Gullhav.

Selv bestiller han jevnlig mat hjem, som han også gjorde før han begynte i Just Eat.

– Jeg er veldig glad i å prøve nye typer mat, og har flere gode spisesteder i nærheten der jeg bor. Generelt synes jeg Oslo har utrolig mange gode restauranter, og jeg liker oppleve hele byen gjennom slike besøk. Det skaper en spenning i hverdagen, som jeg virkelig savner nå. Vanligvis bestiller jeg mat hjem en gang i uka. Nå har det blitt oftere. Jeg tester ofte ut nye retter og liker mat med mye smak, sier han.

Være kreative

Han tror mye av restaurantbransjen kommer til å bli forandret for alltid.

– Mange steder vil trolig ikke klare seg gjennom dette. Flere vil nok oppdage hjemlevering som en ekstra mulighet til å utvide tilbudet, og få flere kunder utenfor kun restaurantbesøket. Trolig blir det generelt enda mer søkelys på hygiene i alle ledd.

Han ser at dem som klarer seg best nå, er de som klarer å snu seg raskt rundt, og å være kreative.

– Mange har en bestemt måte å drive på, med åpningstider, leveringstilbud, priser og menyer. Mye av dette blir utfordret nå, og de som klarer å tenke nytt og rive seg litt løs fra faste mønstre, ser ut til å komme seg gjennom denne krisen bedre enn andre, sier Gullhav.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca