Is uten kalorier vant årets innovasjon

Verdens første is med null kalorier, saftisen «ZERoh!», som er utviklet i samarbeid mellom Hennig-Olsen Is og Lerum, er kåret til «Årets innovasjon» av Dagligvareleverandørenes forening.

Publisert

– En vesentlig suksessfaktor er at vi har klart å tiltrekke oss nye kundegrupper. Undersøkelser viser at vi har tilført så mye som 80 prosent ny omsetning med ZERoh! Vi har klart å tilføre noe reelt nytt, som ikke «kanibaliserer» på eksisterende produkter. ZERoh! tiltrekker seg både forbrukere som tradisjonelt ikke har spist is, de som sjeldent har spist is og de som spiser den i tillegg til annen is , forteller merkevaresjef Anders Hennig-Olsen.

Sunnhet på agendaen

Sunnere iskremalternativer har lenge vært på agendaen som en viktig del av innovasjonsarbeidet i Hennig-Olsen Is. Både iskremprodusenten og Lerum signerte i 2018 regjeringens intensjonsavtale om tilrettelegging for et sunnere kosthold og reduksjon av tilsatt sukker som et av flere tiltak.

Hennig-Olsen Is har også lansert flere andre iskremnyheter i 2019, som har et lavere kalori-innhold enn sammenlignbar iskrem.

Ultimat innovasjons-utfordring

– ZERoh! er den ultimate innovasjons-utfordringen, og noe som ingen andre i verden har klart å få til. Sammen med Lerum har vi skapt en helt ny iskremopplevelse og vi viser at det faktisk er mulig å lage forfriskende og velsmakende iskrem helt uten sukker og kalorier, forteller Paal Hennig-Olsen, administrerende direktør hos Hennig-Olsen Is.

Utfordringen med å lage is uten sukker er at det blir som å fryse vann – hard som en isbit. De to partnerne har jobbet knallhardt med oppskriften og gjort utallige tester for å skape en iskrem som leverer både på smak og konsistens.

– Sammen med Lerum har vi løst denne utfordringen, og klart å bevare en god konsistens i det som er verdens første fullverdige saftis med null kalorier, sier Paal Hennig-Olsen.

«Årets innovasjon»

Hennig-Olsen Is og Lerum vant prisen for årets innovasjon på Dagligvareleverandørenes forenings (DLF) høstmøte.

ZERoh! er også en av de mest solgte iskrem-nyhetene i Norge i 2019 og iskremprodusenten fra Kristiansand måtte kort tid etter lanseringen øke salgsprognosene for året, etter at både Kiwi og Meny meldte om salgssuksess.

ZERoh! finnes i butikkenes isdisker i smakene Sitron & Guava og Bringebær & Hvit te. Den kommer både som en småis (Sitron & Guava) og i multipacks.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca