Foto: Nordic Choice Hotels
Foto: Nordic Choice Hotels

Tar sjansen og serverer kjøttfri burger

Nordic Choice Hotels bytter ut salgsfavoritten, og tar en råsjanse for miljøet. Hotellgiganten tror nordmenn er klare for å bytte til kjøttfri burger.

Publisert

Ingen matrett bestilles like ofte som hamburgeren i restaurantene til Nordic Choice Hotels. Spiller det noen rolle om den er plantebasert? Det ønsker hotellkjeden å finne ut i sommer.

Tar sjansen

– Hamburger er favorittmaten til gjestene våre. Nå har vi endelig funnet en plantebasert burger som matcher kjøttburgeren på smak, og derfor tar vi sjansen på å gi Naturli’ hovedrollen på menyen vår i sommer. Det blir et bærekraftig burgereksperiment, sier Andre Johansson, sjefskokk i Quality Hotel Norge, og en del av Nordic Choice Hotels «Food and Beverage-team».

Produseres i Fredrikstad

Den nye fava-burgeren er utviklet gjennom et samarbeid mellom Naturli´og Nordic Choice Hotels, og produseres på Råbekken i Fredrikstad.

Hamburgere står for 50 prosent av bestillingene fra meny hos Nordic Choice Hotels, hovedsakelig laget med storfekjøtt. Men når storinnrykket kommer i sommer, etter femten måneder med pandemi, er målsettingen at hver fjerde burger som serveres er plantebasert.

Bak denne ambisjonen ligger en nøye markedsanalyse. Fire av ti nordmenn ønsker å redusere inntaket av kjøtt, og to av ti gjennomfører regelmessige kjøttfrie dager, ifølge en rapport fra OsloMet som har undersøkt nordmenns spisevaner knyttet til animalske proteiner. Den viktigste årsaken oppgis til å være egen helse, men stadig flere peker på miljø og klima som viktig motivasjon for å spise mer plantebasert.

Mindre utslipp

Klimatallenes tale er klar: Én kjøttburger bidrar med like mye CO2-utslipp som 20 planteburgere.

– Gjestene våre blir mer og mer opptatt av miljø- og klimaavtrykket til forbruket deres. Det er en klar tendens at flere og flere etterspør mat med lavt klimaavtrykk. Særlig preferansene til de unge er i ferd med å endre seg. Kjøtt er i ferd med å bli mindre viktig, sier direktør for bærekraft i Nordic Choice Hotels, Harald Bjugstad-Holm.

Samtidig sier halvparten av alle nordmenn at de aldri har prøvd plantebasert burger.

Kompromissløse spisegjester

– Det tror vi skyldes to ting: smak, og tilgjengelighet. Nordmenn er kompromissløse på favorittmaten sin, og derfor er det avgjørende at Naturli’ har knekket smakskoden med sin plantebaserte burger. For oss på kjøkkenet er det ikke tvil – dette er en fullgod burger. Når det gjelder tilgjengelighet har vi en jobb å gjøre med å løfte frem kjøttfrie alternativer på menyen, og det skal være fokuset vårt i sommer, sier sjefskokk Andre Johansson.

Dette betyr ikke dette kroken på døra for kjøttburgeren, men den må for første gang finne seg i å spille andrefiolin.

– Dette handler i bunn og grunn om valgfrihet for gjestene våre. De som ønsker å bestille en kjøttburger skal selvfølgelig få gjøre det også i fremtiden. Men vi tenker at sommeren 2021, den sommeren samfunnet åpner opp igjen, virkelig er sjansen til å prøve noe nytt som er bra for planeten. Vi håper gjestene våre er enige i det, sier Bjugstad-Holm i pressemeldingen.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS