Lovende sesong for norsk rosettkål

Mens værforholdene i Sentral-Europa har betydd en forsinkelse i sesongen for rosettkål – også kalt kalettes, kan Norge være stolt over å være det første landet i Europa som begynner innhøstningen av denne fantastiske grønnsaken. Rosettkål er en naturlig krysning av rosenkål og grønnkål.

Publisert
Mens værforholdene i Sentral-Europa har betydd en forsinkelse i sesongen for kalettes – eller rosettkål, kan Norge være stolt over å være det første landet i Europa som begynner innhøstningen av denne fantastiske grønnsaken.

Den vil i løpet av noen få dager gå ut til butikkene og storhusholdningsmarkedet.

– Vi venter oss en større avling i år. Det var bra i fjor, men i år blir det enda bedre. Stilkene er fullvoksne og størrelsen og fargen er rett og slett perfekt, forteller Per Odd Gjestvang på Vang gård, i en pressemelding.

Les mer om Per Odd Gjestvang og Vang gård i den siste utgaven av magasinet Horeca

Krysning av rosenkål og grønnkål

Kalettes er en naturlig krysning av rosenkål og grønnkål, tidligere kalt «Flower Sprout» eller «Rosettkål», og kom på markedet i 2011 som et resultat av arbeidet hos den britiske frøprodusenten Tozer Seeds. Produktet ble først utelukkende solgt i Storbritannia men kom hurtig ut på markedet i andre europeiske land som Tyskland, Nederland, Sveits, Belgia og de nordiske landene. Den markerte seg hurtig som en global merkevare.

I Norge siden 2014

Etter å ha blitt dyrket i Norge siden 2014, blir volumet i dette markedet større for hvert år som går, en positiv trend som ser ut til å fortsette sin utvikling.

– Denne sesongen kommer vi til å få en del nye kunder og vi kommer til å fokusere på å tilfredsstille disse kundene gjennom sesongen. For å oppnå dette kommer vi til å lansere kalettes i poseformat i tillegg til brettene. Vi er villige til å stille som sterkere konkurrenter innen forskjellige markeder i Norge, konkluderer Gjestvang.

Møte behovene i det moderne kjøkkenet

Pakking, promosjon på utsalgssteder, eventer, PR og kampanjer i sosiale media er noen av markedsføringsstrategiene som er planlagt i Norge for å øke bevisstheten og danne et rotfeste for denne nye grønnsaken.

– Den er laget for å møte behovene i det moderne kjøkkenet, ved å være rettet mot unge familier som ikke vil tilbringe mye tid på kjøkkenet, men også bryr seg om kostholdet. En ny grønnsak med utallige tilberedningsmuligheter som er allsidig, enkel å tilberede og som også ser fantastiskut”, ifølge David Rogers, kommersiell direktør hos Tozer Seeds.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS