Nordmenn har blitt nordiske markedsledere for Kanariøyene og Gran Canaria, og det er disse tre sentrale medarbeiderne på det populære Norge-hotellet Radisson Blu Resort&Spa i Puerto de Mogan på sørspissen av Gran Canaria, begeistret for. De har tross alt en norsk direktør i Finn Berstad: Hotellsjef Marius (t.h), sammen med to av sine supervisors, Ana og Pedro.(Foto: Republik)
Norge og Kanariøyene er klimavinnerne når turiststrømmene endres
Hva har Norge og Kanariøyene til felles? Jo, normale sommer- og vintertemperaturer. Begrepet «normale temperaturer» som vil endre turiststrømmene i Europa dramatisk i årene fremover.
Bjørn B Jacobsen (69), som har skrevet denne saken, er én av Norges mest erfarne reiselivsstrateger, produsent av events og begivenheter, og tidligere journalist.
Han kommenterer utviklingen i reiselivet og besøksindustrien for Horecanytt.no, både her hjemme og internasjonalt.
Kanariøyene, med Gran Canaria i spissen, forbinder vi først og fremst som reisemålet nordmenn drar til for å få sol og varme vintertid. Nå seiler øyene opp som en helt ny feriefavoritt også sommertid. Her får du normale norske sommertemperaturer, stort sett i alle fall.
– Klimatisk feriealternativ
Det er allerede over 71.000 nordmenn som skal på ferie
til Kanariøyene i sommer, en økning på 10,8 prosent fra i fjor. 57.000 skal til
Gran Canaria, de øvrige til Tenerife og noen få hundre til Lanzarote.
– Vi konstaterer at vi er i ferd med å bli et klimatisk
feriealternativ, og et klima-tilfluktssted så vel sommer som vinter, sier
turistdirektøren for Kanariøyene, José Juan Lorenzo Rodriguez, i den offisielle
markedsføringsorganisasjonen «Turismo de Islas Canarias», som jeg snakket med
da jeg var på Gran Canaria forrige uke.
Nye turiststrømmer
Skandinavia, særlig Norge og Sverige, vil oppleve det
samme som Kanariøyene; økede turiststrømmer som et resultat av et overopphetet
Sør-Europa. Mens nordmenn som ønsker utenlandsferie sommertid, trolig vil velge
bort destinasjoner rundt Middelhavet, etter hvert som de opplever at heten rett
og slett ødelegger ferien, så vil flere og flere trolig se til reisemål som
Kanariøyene, med både Gran Canaria, Tenerife og Lanzarote som fine
sommerferie-alternativer.
Dette mens sør-europeiske turister vil trekke nordover i
Europa, mot Skandinavia og Norge, fordi de som oss vil oppleve sommer og
ferietid som handler om fryd og gammen, ikke temperaturer som ødelegger ferien.
Den enes død...
Dette er virkelig historien om den enes død, den andres
brød, fordi dramatiske klimaendringer, sommer som vinter, vil trekke flere
turister til Norge. Syd-europeere vil puste i frisk og normal norsk sommerluft.
Europeiske skiturister dropper de store vintersport-destinasjonene i
Mellom-Europa, fordi snømangel og plussgrader ikke er det skiturister ønsker
seg. Vi ser det allerede på trafikken til våre største vinter-destinasjoner i
Hallingdal og Innlandet.
Er
besøksindustrien forberedt?
Så er spørsmålet: Er norsk
besøksindustri forberedt på handtering av de økende hordene av klimaturister
som kommer til Norge sommer som vinter? Byer som Oslo, Bergen, Trondheim og
Tromsø, som pr i dag har brukbar overnattingskapasitet, er én sak, men hva med
våre vinter-destinasjoner, som er mindre bygdepregede steder, med en
overnattingskapasitet dimensjonert for trafikken de stort sett har i dag? Skal
de satse videre, investere og bygge ut overnattingskapasiteten for større
volumer? Eller skal de begrense trafikk-volumene med bærekraft-perspektiv, og
heller spisse markedsføringen mot mer kjøpesterke grupper turister?
Kan vi
styre folks ferievalg?
Det snakkes tidvis om at vi
må styre turisttrafikken i Norge, gjerne fra politikere, slik at turistene
fordeles jevnt utover landet, litt som om dette var en flokk sauer som styres
på en prikk dit vi vil, som de dyktige Borde Collie-hundene gjør med store
saueflokker.
Tenk selv, du bor nordpå og vil
gjerne besøke hovedstaden i ferien, men så får du beskjed om at nei, da, du bør
reise til Hamar i stedet. Ikke noe stygt sagt om Hamar, men ville du fulgt
denne anmodningen? Neppe. Folk vil styre egne ferievalg. Derfor reiser vi til
kjente steder. Gjerne byer, destinasjoner og regioner vi kjenner fra før.
Hvordan
markedsfører vi Norge?
Innovasjon Norge har ansvar
for internasjonal markedsføringen av Norge. Hva sier reiselivsdirektør Aase
Marthe Horrigmo, har hun klimautviklingen på kjøreplanen, og hvilke strategier
har hun og hennes team meislet ut for PR- og markedsføringsarbeidet av Norge
som reisemål for verdens turister?
Kanariøyene
ikke opptatt av volumøkning
Turistdirektøren for
Kanariøyene er ikke opptatt av å øke volumet på 13,9 millioner ankomster, som
øyene hadde i 2023. Han velger øket verdiskapning fra turistene som kommer, i
stedet for øket volum turister. Med andre ord; mer kvalitetsbevisste turister
med større kjøpekraft, i tråd med turismeorganisasjonens klimamål og ambisjoner
om øket kvalitet i alle ledd.
Et fornuftig
bærekraft-resonnement. Kvalitet og kjøpekraft i stedet for uhemmet og ukritisk
fokus på større volumer. Hva er strategien for Norge? Hvilke budskap
kommuniserer Innovasjon Norge til store verden i dag?
Politisk
snikksnakk
Innovasjon Norges muskler,
som hub for markedsføringen av opplevelsesproduktet Norge, styres av eier og
generalforsamling, som er staten og næringsministeren.
Etter bevillingsmessige
toppår under Trond Giskes tid som næringsminister, har bevilgingene over
statsbudsjettet til markedsføring av Norge krympet, særlig under
Solberg-regjeringen med Monica Mæland, Torbjørn Røe-Isaksen og Iselin Nybø som
næringsministere.
Utfordringen for
giga-industrien norsk reiseliv, med sine 180.000 sysselsatte land og strand
rundt, har i alle år vært manglende politisk interesse, med skrint fokus på
rammevilkår og utvikling av turisme og reiseliv som én av våre aller viktigste
industrier. Ingen regjeringer har tatt dette på det alvor denne stolte næringen
burde forvente. Heller ikke dagens regjering. Det er utvalg og rapporter, men
først og fremst mye politisk snikksnakk.
10 år,
10 påståtte reiselivsministre
Samtlige næringsministere i
moderne tid har bedyret, at joda, «jeg er reiselivsminister», en tittel rent objektivt sett ingen har fortjent,
selv om noen statsråder nærmest har jobbet for sin anonymitet vis a vis reiselivet.
Vi har hatt disse påståtte reiselivsministerne siden 2004: Børge Brende, Odd
Eriksen, Dag Terje Andersen, Sylvia Brustad, Trond Giske, Monica Mæland,
Torbjørn Røe Isaksen, Iselin Nybø, Jan Christian Vestre, og i dag, Cecilie
Myrseth. Nikket du og tenkte: Wow! Her var det mange imponerende
reiselivsministere?
Eller hva sier
E24-kommentartor Torbjørn Røe-Isaksen, om hvorfor reiseliv som industri ikke
når landbruk eller fiskeri til anklene i offentlig og politisk interesse? Og
hvorfor de to nevnte har egne statsråder og departementer, mens reiselivet
drukner i Næringsdepartementets omfattende portefølje? Hva mener Røe-Isaksen er
forklaringen?
Tid for
å levere, Cecilie Myrseth
Sist ut til å erklære
reiseliv som et viktig satsingsområde, er Tromsø-psykologen Cecilie Myrseth
(AP), som ved flere anledninger til og med har bedyret markant interesse for
reiseliv.
Jo, da. Hun er i godt selskap med samtlige nevnte statsråder de siste 10
år. Vi har fått hauger av stortingsmeldinger og rapporter om norsk reiseliv. Så
var dette med leveransene da.
Piloter for besøksbidrag
eksempelvis, som regjeringen sa i Hurdalsplattformen skulle igangsettes
«snarest». Til høsten er det tre år siden. «Dette krever lovendringer, og det
tar tid», en ofte brukt unnskyldning fra statsråder og statssekretærer. Nei, det
skal ikke ta tre år for å igangsette et pilotprosjekt, hvis politisk ledelse er
på ballen.
Hvem er
klimavinnerne?
Nei, «klimavinnere» er verken
et godt eller sympatisk begrep i 2024. Klima er en monumental krise. Ikke desto
mindre vil endrede turiststrømmer på grunn av sommer- og vintertemperaturer som
for lengst har gått av hengslene, uvilkårlig skape vinnere og tapere.
Sicilia hadde 47,5 grader i
fjor sommer. 11. august i 2021 hadde Sicilia 48,8 grader, som er varmerekorden
i Europa. Så langt! Varsellampene blinker også for denne sommeren, selv om
enkelte mediers nærmest daglige advarsler om ikke å reise utenlands, er i
overkant. Folk er fortsatt i stand til å tenke og vurdere selv, så la oss nå se
hvordan årets sommer blir.
Nye
turiststrømmer
Verdensturismen har tidvis
alltid vært rammet av kolossale utfordringer, enten det har vært
fugleinfluensa, pandemier eller askeskyer. Nå er dramatiske klimaendringer et
akselererende problem, som dessverre ikke lar seg løse over en kafferast. Vi
står ved et paradigmeskifte som kommer til å endre verdens turiststrømmer, ja
dramatisk tror jeg.
Europa er global leder i
internasjonale turisme, med rundt 60 prosent av alle internasjonale
turistankomster. En industri som sysselsetter 100 millioner mennesker verden
over. Verdens største turismeland er Frankrike (100 millioner ankomster i fjor,
Spania (85,1), USA (66,5), Italia (57,2) og Tyrkia (55,2). Felles for alle
disse, bortsett fra USA, er at de ligger i de varmeste områdene i Europa, rundt
Middelhavet.
Verdensproduktet
Norge
Norge er et naturbasert
verdensprodukt. Vi er imidlertid ikke alene i verden om å tilby vakker natur,
men vi får en stadig sterkere posisjon som reisemålet som kan tilby
opplevelsesprodukter sommer som vinter, i stort sett normale temperaturer, der
sommer er sommer, og vinter er vinter, slik vi er vant til.
Dette er en helt ny
virkelighet som mer og mer vil trumfe det faktum at Norge ikke er kjent som
verdens lavkostland å feriere i. Dermed et faktum som vil tiltrekke mer
kvalitetsbevisste og kjøpesterke turister.
Med gnistrende vintre med
snø og minusgrader, og fine norske sommermåneder med normale norske
temperaturer, har vi et verdensprodukt stadig færre land vi tidligere
konkurrerte med, kan oppvise.
I sin
neste kommentar, vil Bjørn B Jacobsen komme nærmere tilbake til samtalen med
turistdirektøren for Kanariøyene, og hans offensive plan for klima og
karbonavtrykk, til øyene der 99 prosent av alle turister kommer flybåren.