Vindkraft, solkraft og fornybar energi: Kanariøyene knuser fordommene
Stekende hete i landene rundt Middelhavet har mye mediefokus nå. 71.000 nordmenn som skal feriere på Gran Canaria og Tenerife i sommer, har utvilsomt gjort smarte ferievalg.
Bjørn B Jacobsen (69), som har skrevet denne saken, er én av Norges mest erfarne reiselivsstrateger, produsent av events og begivenheter, og tidligere journalist.
Han kommenterer utviklingen i reiselivet og besøksindustrien for Horecanytt.no, både her hjemme og internasjonalt.
57.000 skal til Gran Canaria, de øvrige til Tenerife, og
noen få hundre til Lanzarote. Økningen på 10,8 prosent fra i fjor, for nordmenn
som legger sommerferien til Kanariøyene, vil utvilsomt akselerere i årene som
kommer.
Parallelt vil destinasjonene rundt Middelhavet slite
stadig mer for å opprettholde trafikken de har hatt i de senere år, med
temperaturer mellom 35 og 45 grader.
Lokalbefolkningen i fokus
Hva sier ansvarlige lederne for turismen og
besøksindustrien, og ikke kun lokale aktivister som norske medier noe ensidig
refererer til? Jeg har snakket med turistdirektøren for alle Kanariøyene, José
Juan Lorenzo Rodriguez, i den offisielle markedsføringsorganisasjonen «Turismo
de Islas Canarias».
Han forteller om offensive klimasatsinger og et målrettet
arbeid for å transformere turismen fra fokus på kun turistene, til fokus på
hvordan turismen kan bli et verktøy for bedre økonomisk og sosial velvære for
lokalbefolkningen.
Ikke bare festtaler
– Engasjementet mot klimaendringer til den kanariske
reiselivssektoren er sterk. Vi har hatt en klimahandlingsplan siden 2022, og vi
har undertegnet Glasgow-erklæringen om klimahandling innen turismen, sier
Rodriguez.
At Kanariøyene var eneste spanske region som deltok på
klimatoppmøte COP28 i Dubai i fjor, antar jeg overrasker mange. 99 prosent av
de 13,9 millioner turistene som reiste til Kanariøyene i 2023, kom med fly, ja
nødvendigvis. Likevel er det på tide å gi fordommene til Granka en nødvendig
rundvask. Her er ikke fornybar energi kun planer og festtaler. Det er reelle
handlinger.
Moderskipet i charterturismen
Kanariøyene, selve moderskipet når vi snakker syden- og
charterturismens for nordmenn. Jeg husker mine foreldres eventyrlige
fortellinger om ferie med sol og sommer i Las Palmas på 60-tallet, ja midt på
vinteren, som for oss barn virket helt surrealistisk. De første norske
charterturistene landet i Las Palmas i 1964, fem år etter at chartertrafikken
til Mallorca hadde startet. Siden den gang har Gran Canaria, Tenerife og
Lanzarote, hatt en helt spesiell plass i tusentalls nordmenns feriehjerter.
Grankas triumf
Charterturismen vært utsatt for mange karakterdrap
oppigjennom årene, slik det gjerne er for rockestjerner som aldri går ut på
dato. Det noe nedlatende Granka-begrepet, gjerne synonymt med en lettere
snobbete «du-reiser-vel-ikke-til-Granka-holdning». Underforstått at din
kulturelle kapital skriker etter ny programvare. «Det norske harryparadiset»
som Finlands utsendte jamre-ambassadør Sanna Sarromaa skrev i en kronikk i VG
for noen år siden. Hva hun har skjønt overlater jeg til sosiologer med god tid,
å forske i.
Virkeligheten har imidlertid innhentet både termometere
og klimamål. Kanariøyene er de facto Europas nærmeste reisemål med sol og
sommer vintertid. Og i dag også Europas sikreste sydlige reisemål for normal
temperert sommerferie. 5,5 timers flytur fra Oslo, mot 12-13 timer med
direktefly til eksempelvis Thailand.
Har renovert turistproduktet
Verdensturismen har på langt nær innhentet seg etter
pandemien. Men, noen land og destinasjoner har lykkes bedre enn andre.
Kanariøyene er blant disse. Trafikkutvikling etter pandemien har vært
formidabel. Turistdirektøren forklarer:
– Hovedfaktorene som gjør Kanariøyene mer verdsatt enn
før, er flere: Klimaet, sikkerheten, naturen og mangfoldet av økosystemer. De
viktige investeringene i renovering av overnattingsanleggene, gastronomien og
den europeiske nærheten til Kanariøyene, i forhold til andre
langdistansedestinasjoner, har blitt stadig viktigere.
Nå jubler også barnefamiliene
Jo, da. Kanariøyene, og særlig Gran Canaria, har virkelig
fått sin renessanse. Ikke bare blant oss over den sedate middagshøyden, men
også blant yngre par og barnefamilier. Jublende unger og barnefamilier over en
lav strandsko var å se i horder da jeg var på Gran Canaria i slutten av mai.
Trafikken til øyriket går så det suser. En middelhavsregion som steker, har
vekket et nytt betydelig sommermarked for Kanariøyene, i både Norge og øvrige
Europa.
Fornybar energi i sterk vekst
Så hva gjør myndighetene på øyriket i denne situasjonen?
Jubler de og tenker muligheter for boost og øket trafikk?
Bærekraft og karbonavtrykk står høyt i fokus. På
klimatoppmøtet i Dubai før jul i fjor presenterte Rodriguez & co en ny «road map» for reduksjon av karbonavtrykk for besøksindustrien på Kanariøyene.
De siste tre årene har industrien på øyene redusert
karbonavtrykket med mer enn 20 prosent. Målsettingen er 50 prosent innen 2030.
I mai stod fornybar energi for 26 prosent av strømproduksjonen på øyene, 12
prosents økning fra mai i fjor. Vindkraft stod for 21 prosent, det øvrige kom
fra solkraft. Fornybar energi er med andre ord i sterk vekst på Kanariøyene.
Med en besøksindustri som genererer 35 prosent av brutto
verdiskapning på de kanariske øyene, (6 prosent i Norge), er det av stor
betydning at myndighetene er såpass tilstedeværende som tilfellet er.
Offensiv turistdirektør
Turistdirektør José Juan Lorenzo Rodriguez er offensiv:
– Engasjementet til den kanariske reiselivssektoren i
kampen mot klimaendringer er total. Vi har klimahandlingsplan fra 2022, og vi
har signert Glasgow-erklæringen om klimahandling i turismen. Operasjonelt har
vi utviklet et sett digitale løsninger, slik at kanariske reiselivsbedrifter
har nødvendige verktøy for å måle karbonavtrykk, og dermed kunne planlegge egen
reduksjon.
– På denne måten har vi som reisemål bedre garanti for å
kunne oppfylle målene fra Paris-toppmøtet, om å redusere CO2e-utslippene med 50
prosent innen 2030, og nå net zero raskest mulig, og i alle fall før 2050.
Beste feriealternativet
13,9 millioner turister fra hele Europa kom med fly
til Kanariøyene i 2023. Om klimaparadokset og karbonavtrykkene sier Rodriguez:
– 99 prosent av våre besøkende kommer med fly. Men, det
er ingen tvil om at vi er det beste alternativet sammenlignet med andre
langdistansedestinasjoner med betydelig lengre reisetid og dermed høyere
utslipp. Vi er den nærmeste europeiske destinasjonen for sol- og strandturisme
vintertid, og én av destinasjonene med best værmessig komfort om sommeren. Vi
jobber i tillegg med flyselskapene for både å lette og akselerere innfasingen
av bærekraftig flydrivstoff (SAF), på Kanariøyene.
Verdens beste klima
Om Kanariøyene og særlig Gran Canaria har nådd det
volum turister Rodriguez anser forsvarlig, eller om de vil ha mer nå som
mulighetsvinduet åpner seg, er turistdirektøren klar:
– Vi er i ferd med å bli et klimatisk feriealternativ Et
klima-tilfluktssted så vel sommer som vinter. Vi nyter det som anses som ett av
planetens beste klima. Klimaendringene, som også påvirker øyene våre til en
viss grad, er likevel i langt mindre enn tilfellet er for
Middelhavs-destinasjonene.
– Den pågående endringen i vår reiselivsmodell, betyr at
vi har endret fokus fra volum til verdi. Fra vekst til forbedring, av og
på reisemålet. Vi ønsker ikke å øke dagens volum besøkende, men heller
øke verdien av ferieopplevelsen.
– Gjesteprofilen har endret seg. De senere år har
snittforbruket pr dag ligget på 168 euro (1.932 kroner), som betyr at vi fra
2019 til 2023 har hatt en vekst på 22 prosent. Dette forklares med
destinasjonens evne til forbedring av overnattingsanleggene, samt mangfoldet av
komplementære tilbud. Samlet sett har det gitt større forretningsvolum.
Handler om å endre turismen
Mange mennesker har demonstrert på Mallorca, og det
har vært protester også på Kanariøyene. Hva gjør dere?
– Utfordringene til reiselivsnæringen på ledende
destinasjoner som Kanariøyene, handler om å endre turismen til en kraft for
positiv utvikling, som forbedrer innbyggernes ve og vel, og bidrar til
fornyelse av de naturlige økosystemene.
– Vi har siden 2021 jobbet med endringen av den kanariske
reiselivsmodellen, med mål om å skape øket verdi og velvære for innbyggerne,
samt fremme større forpliktelse til klimanøytralitet. Målet er at turisme skal
være verktøyet som bidrar til sysselsetting, økonomisk og sosial velvære, som i
sum bedrer livskvaliteten på Kanariøyene.
– For første gang står ikke turisten i sentrum for
politisk handling, men innbyggerne, slik det reflekteres i handlingsplanen for
Kanariøyenes turisme for 2024, understreker turistdirektøren for Kanariøyene,
José Juan Lorenzo Rodriguez, i «Turismo de Islas Canarias».
Og fortsatt, mens Dagsrevyen melder om 40 grader i Roma
og 52 i Mekka, der det snakkes om 1000 døde muslimer som følge av stekende
hete, er det mange som tror at klimaendringer er noe man enten er for
eller imot.
Hva konsekvensene blir for verdensturismen og endrede
turiststrømmer i Europa, øket trafikk til våre breddegrader nord i Europa,
sommer som vinter, samt våre egne ferievalg sommertid, der Kanariøyene nå
seiler opp som et sted vi kan feriere i fine norske sommertemperaturer, blir
meget interessant å følge de nærmeste årene.