Fra venstre Thomas Gruschinski (filialsjef Hoshizaki Tyskland), John Lund (R&D-sjef, Gram Commercial), Martin Kneistler (internsalg Hoshizaki Tyskland), Anders Sjøgaard (innovasjonssdirektør, Gram Commercial), Flemming Velling (produktsjef, Gram Commercial), Erling Hansen (innkjøpssjef, Gram Commercial).

Europas beste kjøleskap

Superior Plus K72G fra Gram Commercial har vunnet den prestisjefulle ProCold Award for Europas beste produkt i kategorien for vertikale kjøleskap.

Publisert

Det betyr i realiteten at kjøleskapet er utpekt til den mest energieffektive og miljøvennlige modellen i sin klasse.

Gram Commercial er en del av det internasjonale foretaket Hoshizaki Corporation.

Superior Plus K72G, med et nettovolum på 463 liter, inngår i den omfattende serien av femtegenerasjon Gram gastronorm-kjøleskap solgt av Hoshizaki Group i Europa.

Lavt energiforbruk

Kjøleskapet har en nyskapende design, benytter utelukkende HFK-frie kjølemedier, og med et årlig energiforbruk på 285 kWh, er det belønnet med energiklasse A.

Gram har vært en pioner innen bruken av naturlige kjølemedier (hydrokarboner) i kommersielle kjøleløsninger etter at de introduserte løsningen for første gang for over 15 år siden. Siden den gang har hydrokarboner vært standard i hele serien av profesjonelle kjøle- og fryseskap.

– Vi er svært glad for at vår innsats for å fremstille energieffektive kjøleprodukter er anerkjent av det viktige og innflytelsesrike ProCold TopTen-prosjektet. Prisen vil bidra til å forsikre våre eksisterende og fremtidige Hoshizaki-kunder om at de har gjort de riktige produktvalgene for en grønn fremtid, sier teknologidirektør i Gram Commercial, Anders Sjøgaard, i en pressemelding.

Søkelys på klimavennlige kjølemedier

Ved å vise frem de beste produktene i fem ulike kjølekategorier ønsker ProCold, et initiativ støttet av EUs forsknings- og innovasjonsprogram Horisont 2020, å støtte og påskynde overgangen til klimavennlige kjølemedier.

ProColds TopTen-konkurranse er en kåring av de mest energieffektive kjøleløsningene for proff- og privatmarkedet i Europa. Målet er å identifisere de kjøleproduktene på proff- og privatmarkedet som er mest energieffektive (og bruker klimavennlige kjølemedier), fremheve og gjøre slike produkter mer synlige blant profesjonelle kjøpere og andre aktører, fremme produktenes markedsposisjon og motivere utviklingen og tilbudet av produkter med et stadig lavere energiforbruk på det europeiske markedet.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS