Salgsdirektør Anette Sundt kan byr på en storslått utsikt mot Göteborg sentrum, fra den fine takterrassen på Radisson Blu Riverside.Foto: DestinasjonsKirurgene
Metallica, Springsteen, Coldplay og nordmenn - de store rockestjernene i sommer-Göteborg
Göteborg er en pulserende sommerby, elsket av nordmenn og elsket tilbake med store smil og muntre kassa-apparat.
Hvilken turistsommer står besøksindustrien foran her hjemme? Hva med nordmenns populære ferieland Sverige og Danmark? Hvordan vil økede levekostnader her hjemme, samt svak norsk krone, påvirke ferievalg og prioriteringer?
Horecanytt.no ser nærmere på situasjonen for besøksindustrien, og har bedt én av Norges mest erfarne reiselivsstrateger, og tidligere journalist Bjørn B Jacobsen (68) om et knippe situasjonsrapporter før sommeren.
Feriefavoritten,
kun tre timers biltur på motorvei fra Oslo, feirer 400 år i hele sommer.
Med
330.000 gjestedøgn i fjor, er nordmenn gull for besøksindustrien i Sveriges
nest største by.
Göteborg Stad,
som kommunen heter, kunne med fordel lansert et nordisk lærings-seminar for
hvordan man bygger og organiserer en premium destinasjon, for her har både
politiske ledere og alle som jobber besøksindustrien en hel del å lære.
Og trodde
du Göteborg ligger døsig på solsenga og nyter suksessen; tro om igjen!
I løpet av et antall år skal den innovative
Norge-favoritten doble sin turisme.
Store smil
Radisson Blu Riverside Hotel i Göteborg.Foto: DestinasjonsKirurgene
Direktør Dan
Bergsten på Radisson Blu Riverside, og Stefan Gadd, pressesjef hos Göteborg &
co, byens markedsføringsselskap, er store smil når jeg spør hva den norske
turisttrafikken betyr for Göteborg.
Pressesjef Stefan Gadd i Göteborg & Co, som har markedsføringsansvaret for byen. - Norge er vårt viktigste marked, sier han.Fotograf: Marie Ullnert / Göteborg & Co
– Norge er vårt
største og viktigste utenlandsmarked. Mer enn hver fjerde utenlandsk
hotellgjest er norsk, sier Stefan Gadd.
De 330.000 norske gjestedøgnene i fjor var
like mange som Danmark, Tyskland og Storbritannia til sammen. Også 2023 har
startet godt. I perioden januar til april hadde Göteborg en økning på 13
prosent.
Radisson Blu
Riverside er et populært hotell blant nordmenn, med sin rolige beliggenhet på
Lindholmen, en type gammelt industriområde a la Aker Brygges historikk. Her går
det gratis shuttlebåt til sentrumskjernen hele dagen. Et prisverdig og
behagelig kollektivtilbud og kun 10 minutters båttur.
Saken fortsetter under bildet
Gratis shuttlebåt fra Lindholmen, der Radisson Blu Riverside ligger, og inn til sentrum. Går hele dagen og er gratis.Foto: DestinasjonsKirurgene
Dan Bergsten kan
til og med snakke norsk, fra sin tid i Petter Stordalen-systemet i Oslo.
Direktør Dan Bergsten, ikke bare elsker norske gjester, han snakker til og med norsk, etter sin tid i Stordalen-systemet i Oslo.Foto: Mahdi Khavari
– Nordmenn er alltid trivelige gjester, og skiller seg ut fordi de unner seg det
lille ekstra, enten det er snakk om middager eller opplevelser, sier han.
I et Göteborg
som virkelig henger etter i utviklingen av ladestasjoner for elbiler, ja i
likhet med hele Sverige, monterer nå Dan Bergsten seks nye ladestasjoner ved
hotellet, samt at det er et P-anlegg rett over gata for Radisson Blu Riverside,
med mange ladepunkter for lading over natta.
Her laster du ned appen fra
Göteborg Parkering.
Hotellkonge i
Göteborg, gjett?
Og apropos; nei,
det er verken Svensson eller Johansson som er hotellkonge i Göteborg. Det er
nettopp Petter Stordalen. Ja, hvem andre! 1. oktober åpner han sitt 13. hotell
i byen. Det spektakulære 33 etasjers «Draken» med 470 rom midt i sentrum. Om
det blir en luftig Stordalen å se i fallskjerm 104 meter ned fra roof top-
baren på åpningsdagen, gjenstår å se.
Saken fortsetter under bildet
Petter Stordalen er hotellkongen i Göteborg, og får mye skryt både for sitt eget entreprenørskap, og også hva han betyr som lederskikkelse for andre som ønsker å satse i Göteborg. 1. oktober åpner han det 33 etasjers høye Clarion Hotel Draken i sentrum av Göteborg. Den kjente svenske artisten Jill Johnsson blir først ut av artister som skal showe på Stordalens 13. hotell i Sveriges nest største by.Foto: Clarion Hotel Draken
Når jeg spør pressesjef Stefan Gadd, hva Petter Stordalen har betydd for byens utvikling, sier han:
– Petter
Stordalen har hatt stor betydning for Göteborgs utvikling. Med sine spektakulære
hotellsatsninger, på alt i fra Hotel Post til Draken, viser han at det er et stor
potensial for nye hotellinvesteringer i Göteborg. Det har også bidratt til at andre
aktører forstår at her kan man satse. Han er han en unik person som alltid har
mye bra å si om Göteborg som by, noe vi selvfølgelig setter stor pris på.
Full pakke
I dag har moderne hoteller med respekt for seg selv, både takterrasse og Instagram-installasjon. Salgsdirektør Anette Sundh forventer mange bilder på sosiale medier med dette motivet.Foto: DestinasjonsKirurgene
Joda, Göteborg
bjudar på også denne sommeren. Selv om den norske krona har abdisert, også vis
a vis den svenske, står ingen høyere i kurs enn nordmenn i Sveriges nest
største by, som tilbyr full pakke.
Liseberg med
alle sine opplevelser for liten og stor, shopping over hele fjøla, restauranter
og et pulserende byliv, og ikke minst konserter og events i imponerende
mengder. Det er i Göteborg du kan se Metallica (16. og 18. juni), Springsteen
(24., 26. 28. juni) og Coldplay (8. juli, og nå er det satt opp ekstrakonserter
9., 11. og 12. juli). Gyllene Tider (5. august) hører også med på
Ullevi-menyen.
Ullevi er
Nordens største utendørsarena. Her inviteres det til 11 konserter i sommer. Dette
er på nivå med fjoråret, da Ullevi satte rekord med 729.000 konsertbesøkende.
Besøksindustrien
i Sverige var i likhet med Norge hardt rammet under pandemiårene, men Göteborg
har hentet seg fint inn med i overkant 5 millioner gjestedøgn i Stor-Göteborg i
fjor, samme nivå som i 2019.
– Innhentingen
har gått raskt. Ekstra morsomt er det at de norska gjestedøgnene økte med 15 prosent
i fjor, sammenlignet med 2019. Utviklingen så langt i år har vært veldig bra, medgir
Stefan Gadd.
Bedre enn i
fjor
Liseberg er en av hovedattraksjonene i Göteborg.Foto: Liseberg
Utsiktene for årets
sommer er gode, og både Göteborg og Sverige vil surfe på at nordmenn i Danmark,
må gange alt de kjøper med 1,60, slik kronekursen er nå.
– Det ser meget
bra ut. Bookingsituasjonen for hotellene i juni og juli er bedre enn i fjor.
Göteborg har fått øket kapasitet med rundt 1.300 flere hotellrom siden våren
2022, og 1. oktober åpner altså Stordalens Hotell Draken med 470 rom, sier
Gadd.
400-årsjubileum
Raka vegen med 289 km fra Oslo til Göteborg. Motorvei og en behagelig strekning å kjøre.Foto: DestinasjonsKirurgene
Som om ikke
Göteborg hadde nok å by på i sin sommermeny, pågår nå byens 400-årsjubileum,
som ble flyttet fram til i år på grunn av pandemien.
– Ja, endelig
skal vi feire vårt 400-årsjubileum, sier jubileumsgeneral Therese Brusberg.
– Startskuddet
gikk 2. juni, og fortsetter med program hele sommeren, til og med finalehelgen 1.
til 3. september, med kulturkalas, jubileumsparade og ett maraton som
arrangeres av Göteborgsvarvet.
Vellykket
kardinaleksempel
Restauranten på Radisson Blu Riverside.SORENDAM.DK
Allerede i 2008
skrev jeg en kronikk der jeg omtalte Göteborg som kardinaleksemplet på en
vellykket by-transformasjon, fra et klassisk industrisamfunn til en
opplevelsesbasert økonomi. Det var situasjonen da Göteborg stod foran et
veiskille på slutten av 70-tallet. Verftindustrien var borte, og selv om
bilindustrien hadde brukbart fart, kunne ikke Göteborg møte framtiden på bare
ett hjul, bokstavelig talt.
Det var da
våkne politikere og næringslivsledere trakk opp offensive og innovative vyer
for Göteborg, som den store evenements- og turistbyen. En kunnskapsbasert by
der det plutselig vrimlet av ideer, hadde sett dagens lys.
Som Barcelona
og Bilbao
Göteborg er en strålende shoppingby. Selv om den svenske krona er marginalt dyrere enn den norske, er utvalget av butikker stort, både i og utenfor sentrumskjernen.Foto: DestinasjonsKirurgene
Ikke ulikt
Barcelona, som søkte sommer-OL i -92, ikke fordi de nødvendigvis var så
interessert i idrett, men fordi de ville bruke et mega event som sommer-OL, som
trampoline for å bygge en premium europeisk destinasjon. Og heller ikke ulikt
Bilbao, som var en skitten og forsoffen industriby, der politikere og
næringslivsledere bestemte seg for at nok var nok. De fikk Guggenheim-sfæren på
lag, og skapte en etterspurt europeisk toppdestinasjon.
Robbie
Williams
Göteborg
Universitet ville måle byens effekter av store begivenheter allerede i 2006, og
valgte to Robbie Williams-konserter på Ullevi. Disse to konsertene, genererte
en inntekt til Göteborg stad på 220 millioner svenske kroner, og dette er 17 år siden.
I dag drar
Göteborg Stad inn mer enn 21 milliarder svenske kroner til staten, penger som kommer
direkte fra turister som besøker Göteborg. Ullevi-konsertene alene gir en
offentlig inntekt på 300 millioner svenske kroner.
Totalt la Ullevis konsertpublikum igjen 1,37 milliarder svenske
kroner i forbindelse med sitt Göteborg-besøk i fjor.
Politikere vs. turisme
Rekk opp handa
de som fortsatt mener at turisme er fine greier, «men er det egentlig noe vi
politikere bør engasjere oss så veldig i?»
En liten retorisk finte her
tenker du. Virkeligheten er imidlertid at temaer som reiseliv, turisme,
besøksindustri, fortsatt er større enn landbruk, fiskeri og skogbruk til sammen
i Norge, både i sysselsetting og verdiskapning. Likevel lever reiselivet fortsatt
et altfor beskjedent politisk bakgårdsliv.
Lær av Göteborg
Radisson Blu Riverside Hotel i Göteborg.Foto: DestinasjonsKirurgene
Poenget og
beskjeden er; politikere har mye å lære av Göteborg. Her ser vi hvordan en
moderne kommune som Göteborg Stad har organisert seg, med heleide kommunale
selskap som Liseberg, Ullevi, Göteborg & co og GOT Event. Alle disse selskapene
som innoverer, utvikler, produserer og leverer store opplevelser. Alle disse
selskapene som samhandler i en strålende orkestrert strategi for å bygge og
forsterke Göteborg som en attraktiv destinasjon å besøke.