Er det noe som har fått gedigen oppmerksomhet, både her hjemme og utenlands, så er det TV-bildene av de store hvite lakene som ble brukt til å skjule brudeparet, slik at Hello Magazine og Netflix fikk bildene de hadde betalt millioner av kroner for eksklusive rettigheter til.
Er det noe som har fått gedigen oppmerksomhet, både her hjemme og utenlands, så er det TV-bildene av de store hvite lakene som ble brukt til å skjule brudeparet, slik at Hello Magazine og Netflix fikk bildene de hadde betalt millioner av kroner for eksklusive rettigheter til.

Helgens sirkus i Geiranger, en fest for norsk reiseliv?

Bak metervis med store hvite laken ble helgens begivenhet i Geiranger en mildt sagt veldig merkelig affære, og ikke akkurat preget av idyll, fjord og fjell. Et realitysirkus og et kraftig fingerpek til norsk presse, som brudeparet mener har behandlet dem dårlig.

PR-strateg Bjørn B Jacobsen, som har skrevet denne kommentaren, laget PR- og mediaopplegget for ett av reklamebyråene som ble invitert til byråkonkurranse av Trondheim kommune, i forbindelse med bryllupet mellom Märtha og Ari i mai 2002. Bildet av BjørnB er fra ett av møtene i Trondheim i 2000.
PR-strateg Bjørn B Jacobsen, som har skrevet denne kommentaren, laget PR- og mediaopplegget for ett av reklamebyråene som ble invitert til byråkonkurranse av Trondheim kommune, i forbindelse med bryllupet mellom Märtha og Ari i mai 2002. Bildet av BjørnB er fra ett av møtene i Trondheim for 23 år siden.

Så vil selvfølgelig ordførere og lokale patrioter mene at dette er fantastisk for Ålesund, for Geiranger og for norsk reiseliv, med all virak og presse. 

Bjørn B Jacobsen kommenterer besøksindustrien

Bjørn B Jacobsen (69), som har skrevet denne saken, er én av Norges mest erfarne reiselivsstrateger, produsent av events og begivenheter, og tidligere journalist.

Han kommenterer utviklingen i reiselivet og besøksindustrien for Horecanytt.no, både her hjemme og internasjonalt.

Slik er det alltid. Men, i mine +40 år i PR-bransjen har jeg ofte blitt spurt om stereotypen «all PR er god PR», om dette virkelig stemmer? Et banalt spørsmål fordi det sier seg selv. 

Svaret er selvfølgelig et rungende NEI.

Bra for Hotel Union

Men, at dette skaper nysgjerrighet og ønsket om å besøke Hotel Union, enten som par, som gruppe eller som firma som ønsker å jubilere, det tror jeg. Et hotell kjent for sin kvalitet, og med Norges beste SPA, sier kredible hoder jeg kjenner, for jeg har ikke vært der selv. Et firmaevent med store hvite laken. Et nytt opplevelsesprodukt er født!

Geiranger ble en Hollywood-kulisse

Aldri før har Norge bivånet et bryllup her hjemme med så problematisk og negativ presseomtale, så la oss ta en titt på realitetene.

Et kongelig bryllup ville vært en fest også for norsk reiseliv, som det ble i Trondheim da Märtha giftet seg med Ari i 2002. Åpent og tilgjengelig for norsk og internasjonal presse.

Et privat bryllup, som dette ble hevdet å være, med en gjesteliste preget av influensere, TikTok-profiler, selverklærte såkalte medium, én «Hollywood wife», pluss noen kjente ansikt, alt iscenesatt for at britiske Hello Magazine og strømmegigant Netflix skulle få de bildene og det innholdet de ønsket, ble et iscenesatt sirkus.

Her var idyll, fjord og fjell kun en Hollywood-kulisse for et brudepar som hadde solgt seg fra morgen til kveld denne bryllupshelgen, eller som Aftenpostens kommentator skriver:

«Alt for Norge» het kong Haakons valgspråk. Det samme har hans etterfølgere hatt som motto. «Alt for Netflix» var derimot det uoffisielle slagordet i dette bryllupet. Det er de kommersielle aktørene som har hatt regi».

Pressen ble ufrivillige statister

Det ble et sirkus som forventet. Alt for å holde all mediene som ikke hadde betalt brudeparet millionbeløp på behørig avstand. En rar og unorsk weekend der norsk presse ikke var ønsket, men samtidig til de milde grader ønsket. 150 journalister og fotografer som løp i beina på hverandre, dannet nettopp den «se hvor populære Märtha og Durek er»-kulissen, for dokumentaren Netflix produserer.

Her ble norsk presse ufrivillige statister. Hadde norske medier takket nei, ville dramaturgien i Netflix-dokumentar blitt kraftig redusert. En ugrei balansegang for norsk presse, som naturlig nok må dekke en så absurd forestilling som dette ble, men som likevel ender med å møte seg selv i døra, fordi dekningen ble for voldsom. Klikk og konkurranse mediene imellom, utfordrer sunne presseetiske vurderinger.

– Sjokkerende salg av kongehuset

Vi ble vitne til en smart(?) og utspekulert Hollywood-regi. 

«En chockerande utförsäljning av kungahuset», var tittelen i svenske Aftonbladet: «Kung Harald och Sonja har ett problem att lösa – hur de ska undvika liknande kommersiella cirkusar i framtiden. För Märtha Louise och shamanen har tydligt visat att de inte ger fem öre för kungahusets anseende. De söker miljoner att fylla sina fickor med».

Hello Magazine dømt i Høyesterett

Allerede for 24 år siden, ble Hello Magazine dømt i britisk høyesterett til å betale Hollywood-paret Michael Douglas og Catherine Zeta-Jones rundt 20 millioner kroner, fordi Hello hadde publisert snikfoto fra deres bryllup på The Plaza i New York. Et bryllup kjendisbladet OK hadde kjøpt dyre eksklusive rettigheter til. Hello måtte i tillegg betale over 10 millioner kroner i oppreisning til magasinet OK.

Da Hello ikke fikk rettighetene, betalte de en paparazzi-fotograf 1,7 millioner kroner for å snike seg inn på bryllupsfesten, kledd som servitør, sies det. En seks uker lang rettsak i England, som alene kostet 70 millioner kroner, ble en dyr affære for Hello Magazine.

Det var med andre ord ikke pusekatten på silkepoter som gikk i land på kaia i Geiranger, som den norske prinsessens publisistiske hoffleverandør.

Satser på store verden

At paret har lagt sterke føringer også for Netflix-dokumentaren, må vi regne med. I tillegg til millionene de får på konto - jeg tipper på nivå 8 og 10 millioner totalt for begge avtalene med Netflix og Hello - ser de utvilsomt Netflix som promo-trampolinen de ønsker seg mot store verden. 

For det er dit de skal i følge Durek Verrett. 

Fenomener som Kardashian-klanen med milliardomsetning, trigger nok brudeparet fra Geiranger, som ser butikk og kroner i alt hva de foretar seg.

Kongehus med kommersielle blandinger

Og det er selvfølgelig helt ok, men du kan ikke være realitystjerne med det norske kongehuset på slep. Det er her Märtha og Durek viser monumental svikt i sin rolleforståelse. Et kongehus som alltid har vært veldig forsiktig med kommersielle bindinger og blandinger, og slik det må være. 

Når kongeparets datter ikke viser respekt for dette, og bryter avtalen med sin far gang på gang, der prinsessetittelen misbrukes i kommersielle sammenhenger, er det problemene som får fokus, og ikke Ålesund, Geiranger og norsk idyll med fjord og fjell. Vi ser nok en prinsessetittel som står for fall.

Preger internasjonale medier

Det er dette som dessverre får mediefokus i både norske og internasjonale medier. Jeg har lest New York Times, britiske The Guardian, amerikanske CBS, NBC News, svenske Expressen, Aftonbladet og Dagens Nyheter, og jeg har sett frokost-TV på Danmarks Radio og SVT dagen derpå, for å sjekke ut om det var Norge-idyll i Ålesund og Geiranger vi kunne lese, se og høre om?

Men dette ble knapt nok nevnt. Gjennomgangsmelodien var den samme. Et kontroversielt brudepar som bryter med Kongehusets kjøreregler, og et pressekorps som er parkert på sidelinjen.

Boost av Geiranger

Geiranger er ikke destinasjonen som skriker etter turismeboost, eller sliter med for få besøkende. Besøksvolumet sommertid er gedigent. 230 fastboende skal håndtere 15 000 besøkende daglig, som ofte er tilfellet. 

Behovet er derfor snarere å kunne utøve sterkere besøkskontroll, og bedre finansiering av infrastrukturen for det vi betegner som fellesgoder. 

Geiranger og verdensarvfjordene er sentral i tematikken om innføring av besøksbidrag i Norge.

Bra butikk for Hotel Union

At denne weekenden ble bra butikk for Hotell Union, det får vi virkelig håpe. Men, jeg føler med hotellets ansatte, som stod der i hopetall, både utenfor hotellet og utenfor bryllupsteltet, med store hvite seil av laken, for å skjule brudeparet slik at Hello Magazine og Netflix fikk sine eksklusive bilder.

«Har du hørt om kjæresteparet som giftet seg på en salgsmesse i Geiranger», skriver VG-kommentator Astrid Meland, samtidig som VG, i likhet med øvrige medier, det skal absolutt sies, virkelig gasset seg i stoff rundt bryllupet, med egen prinsesse-vignett og det hele. Så joda. Vi har også hørt om tabloidene som laget sin egen salgsmesse av bryllupet mediene både elsket og slaktet.

Så hva ender vi opp med?

Det ble sirkus som forventet, der både brudeparet, VG, Dagbladet, Aftenposten, NRK, TV2 var i manesjen med fullt mannskap. Vi husker VG-devisen «Dagen blir ikke den samme uten...sirkus», ja lett omskrevet til dagens virkelighet.

Alle skal åpenbart ikke med, men alle skal selge noe. Det får være konklusjonen, mens vi venter på Netflix-dokumentaren, som jeg regner med blir storyen om prinsessen som fant sin ektemann i en tidligere farao fra Egypt, på sin reise ut mot store verden, som de nå skal erobre sammen. 

Om det blir helt konge? Jeg sier som TV2: Se hva som skjer!

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS