Er det noe som har fått gedigen oppmerksomhet, både her hjemme og utenlands, så er det TV-bildene av de store hvite lakene som ble brukt til å skjule brudeparet, slik at Hello Magazine og Netflix fikk bildene de hadde betalt millioner av kroner for eksklusive rettigheter til.Screenshot
Helgens sirkus i Geiranger, en fest for norsk reiseliv?
Bak metervis med store hvite laken ble helgens begivenhet i Geiranger en mildt sagt veldig merkelig affære, og ikke akkurat preget av idyll, fjord og fjell. Et realitysirkus og et kraftig fingerpek til norsk presse, som brudeparet mener har behandlet dem dårlig.
PR-strateg Bjørn B Jacobsen, som har skrevet denne kommentaren, laget PR- og mediaopplegget for ett av reklamebyråene som ble invitert til byråkonkurranse av Trondheim kommune, i forbindelse med bryllupet mellom Märtha og Ari i mai 2002. Bildet av BjørnB er fra ett av møtene i Trondheim for 23 år siden.Foto: Bjørn B Jacobsen
Så vil selvfølgelig ordførere
og lokale patrioter mene at dette er fantastisk for Ålesund, for Geiranger og
for norsk reiseliv, med all virak og presse.
Bjørn B Jacobsen kommenterer besøksindustrien
Bjørn B Jacobsen (69), som har skrevet denne saken, er én av Norges mest erfarne reiselivsstrateger, produsent av events og begivenheter, og tidligere journalist.
Han kommenterer utviklingen i reiselivet og besøksindustrien for Horecanytt.no, både her hjemme og internasjonalt.
Slik er det alltid. Men, i mine
+40 år i PR-bransjen har jeg ofte blitt spurt om stereotypen «all PR er god PR»,
om dette virkelig stemmer? Et banalt spørsmål fordi det sier seg selv.
Svaret
er selvfølgelig et rungende NEI.
Bra for
Hotel Union
Men, at dette skaper
nysgjerrighet og ønsket om å besøke Hotel Union, enten som par, som gruppe
eller som firma som ønsker å jubilere, det tror jeg. Et hotell kjent for sin kvalitet,
og med Norges beste SPA, sier kredible hoder jeg kjenner, for jeg har ikke vært
der selv. Et firmaevent med store hvite laken. Et nytt opplevelsesprodukt er
født!
Geiranger
ble en Hollywood-kulisse
Aldri før har Norge bivånet
et bryllup her hjemme med så problematisk og negativ presseomtale, så la oss ta
en titt på realitetene.
Et kongelig bryllup ville vært
en fest også for norsk reiseliv, som det ble i Trondheim da Märtha giftet seg
med Ari i 2002. Åpent og tilgjengelig for norsk og internasjonal presse.
Et privat bryllup, som dette
ble hevdet å være, med en gjesteliste preget av influensere, TikTok-profiler,
selverklærte såkalte medium, én «Hollywood wife», pluss noen kjente ansikt, alt
iscenesatt for at britiske Hello Magazine og strømmegigant Netflix skulle få de
bildene og det innholdet de ønsket, ble et iscenesatt sirkus.
Her var idyll, fjord og fjell
kun en Hollywood-kulisse for et brudepar som hadde solgt seg fra morgen til
kveld denne bryllupshelgen, eller som Aftenpostens kommentator skriver:
«Alt for Norge» het kong
Haakons valgspråk. Det samme har hans etterfølgere hatt som motto. «Alt for
Netflix» var derimot det uoffisielle slagordet i dette bryllupet. Det er de
kommersielle aktørene som har hatt regi».
Pressen ble ufrivillige
statister
Det ble et sirkus som
forventet. Alt for å holde all mediene som ikke hadde betalt brudeparet millionbeløp
på behørig avstand. En rar og unorsk weekend der norsk presse ikke var ønsket,
men samtidig til de milde grader ønsket. 150 journalister og fotografer som løp
i beina på hverandre, dannet nettopp den «se hvor populære Märtha og Durek
er»-kulissen, for dokumentaren Netflix produserer.
Her ble norsk presse
ufrivillige statister. Hadde norske medier takket nei, ville dramaturgien i
Netflix-dokumentar blitt kraftig redusert. En ugrei balansegang for norsk
presse, som naturlig nok må dekke en så absurd forestilling som dette ble, men
som likevel ender med å møte seg selv i døra, fordi dekningen ble for voldsom.
Klikk og konkurranse mediene imellom, utfordrer sunne presseetiske vurderinger.
– Sjokkerende
salg av kongehuset
Vi ble vitne til en smart(?)
og utspekulert Hollywood-regi.
«En chockerande utförsäljning av kungahuset»,
var tittelen i svenske Aftonbladet: «Kung Harald och Sonja har ett
problem att lösa – hur de ska undvika liknande kommersiella cirkusar i framtiden. För
Märtha Louise och shamanen har tydligt visat att de inte ger fem öre för
kungahusets anseende. De söker miljoner att fylla sina fickor med».
Hello
Magazine dømt i Høyesterett
Allerede for 24 år siden, ble
Hello Magazine dømt i britisk høyesterett til å betale Hollywood-paret Michael
Douglas og Catherine Zeta-Jones rundt 20 millioner kroner, fordi Hello hadde
publisert snikfoto fra deres bryllup på The Plaza i New York. Et bryllup
kjendisbladet OK hadde kjøpt dyre eksklusive rettigheter til. Hello måtte i
tillegg betale over 10 millioner kroner i oppreisning til magasinet OK.
Da Hello ikke fikk
rettighetene, betalte de en paparazzi-fotograf 1,7 millioner kroner for å snike
seg inn på bryllupsfesten, kledd som servitør, sies det. En seks uker lang rettsak
i England, som alene kostet 70 millioner kroner, ble en dyr affære for Hello
Magazine.
Det var med andre ord ikke
pusekatten på silkepoter som gikk i land på kaia i Geiranger, som den norske
prinsessens publisistiske hoffleverandør.
Satser
på store verden
At paret har lagt sterke
føringer også for Netflix-dokumentaren, må vi regne med. I tillegg til
millionene de får på konto - jeg tipper på nivå 8 og 10 millioner totalt for begge
avtalene med Netflix og Hello - ser de utvilsomt Netflix som promo-trampolinen de
ønsker seg mot store verden.
For det er dit de skal i følge Durek Verrett.
Fenomener som Kardashian-klanen med milliardomsetning, trigger nok brudeparet
fra Geiranger, som ser butikk og kroner i alt hva de foretar seg.
Kongehus
med kommersielle blandinger
Og det er selvfølgelig helt
ok, men du kan ikke være realitystjerne med det norske kongehuset på slep. Det
er her Märtha og Durek viser monumental svikt i sin rolleforståelse. Et
kongehus som alltid har vært veldig forsiktig med kommersielle bindinger og blandinger,
og slik det må være.
Når kongeparets datter ikke viser respekt for dette, og
bryter avtalen med sin far gang på gang, der prinsessetittelen misbrukes i
kommersielle sammenhenger, er det problemene som får fokus, og ikke Ålesund,
Geiranger og norsk idyll med fjord og fjell. Vi ser nok en prinsessetittel som
står for fall.
Preger
internasjonale medier
Det er dette som dessverre
får mediefokus i både norske og internasjonale medier. Jeg har lest New York
Times, britiske The Guardian, amerikanske CBS, NBC News, svenske Expressen,
Aftonbladet og Dagens Nyheter, og jeg har sett frokost-TV på Danmarks Radio og
SVT dagen derpå, for å sjekke ut om det var Norge-idyll i Ålesund og Geiranger
vi kunne lese, se og høre om?
Men dette ble knapt nok
nevnt. Gjennomgangsmelodien var den samme. Et kontroversielt brudepar som
bryter med Kongehusets kjøreregler, og et pressekorps som er parkert på
sidelinjen.
Boost av
Geiranger
Geiranger er ikke
destinasjonen som skriker etter turismeboost, eller sliter med for få
besøkende. Besøksvolumet sommertid er gedigent. 230 fastboende skal håndtere
15 000 besøkende daglig, som ofte er tilfellet.
Behovet er derfor snarere å kunne
utøve sterkere besøkskontroll, og bedre finansiering av infrastrukturen for det
vi betegner som fellesgoder.
Geiranger og verdensarvfjordene er sentral i
tematikken om innføring av besøksbidrag i Norge.
Bra
butikk for Hotel Union
At denne weekenden ble bra
butikk for Hotell Union, det får vi virkelig håpe. Men, jeg føler med hotellets
ansatte, som stod der i hopetall, både utenfor hotellet og utenfor
bryllupsteltet, med store hvite seil av laken, for å skjule brudeparet slik at
Hello Magazine og Netflix fikk sine eksklusive bilder.
«Har du
hørt om kjæresteparet som giftet seg på en salgsmesse i Geiranger», skriver VG-kommentator Astrid Meland, samtidig
som VG, i likhet med øvrige medier, det skal absolutt sies, virkelig gasset seg
i stoff rundt bryllupet, med egen prinsesse-vignett og det hele. Så joda. Vi
har også hørt om tabloidene som laget sin egen salgsmesse av bryllupet mediene
både elsket og slaktet.
Så hva ender
vi opp med?
Det ble sirkus som forventet,
der både brudeparet, VG, Dagbladet, Aftenposten, NRK, TV2 var i manesjen med
fullt mannskap. Vi husker VG-devisen «Dagen blir ikke den samme uten...sirkus»,
ja lett omskrevet til dagens virkelighet.
Alle skal åpenbart ikke med,
men alle skal selge noe. Det får være konklusjonen, mens vi venter på
Netflix-dokumentaren, som jeg regner med blir storyen om prinsessen som fant
sin ektemann i en tidligere farao fra Egypt, på sin reise ut mot store verden,
som de nå skal erobre sammen.
Om det
blir helt konge? Jeg sier som TV2: Se hva som skjer!