Linda Skarstad serverer gjester i kafeen, som åpnet i 2019.

Skarstad er Norges beste gårdsbutikk i 2024

Skarstad Gartneri og Gårdsmarked like nord for Kongsvinger er kåret til Norges beste gårdsbutikk i 2024. Vinneren innfrir på en ypperlig måte konkurransens krav om at gårdsbutikken skal være en god representant for norsk gårds- og lokalmat, skriver juryen.

Anette Skarstad er tredje generasjons driver av Skarstad Gartneri & Gårdsmarked.

119 gårdsutsalg og -butikker fra hele landet deltok i årets konkurranse. Dette er en gledelig økning i antallet deltakere sammenlignet med i fjor, da 53 kandidater kjempet om den gjeve utnevnelsen.

Finalistene ble grundig vurdert opp mot kriteriene som skal oppfylles for å kunne smykke seg med tittelen Norges beste gårdsbutikk, og juryen hadde ingen lett jobb da de skulle kåre årets vinner. Alle de tre finalistene imponerte med et gjennomført og allsidig konsept på høyt nivå.

Dette var finalistene i Norges beste gårdsbutikk 2024

Linda (til venstre) og Anette Skarstad er tredje generasjons drivere av Skarstad Gartneri.

Dirdalstraen Gardsutsalg, Dirdal

Gårdsbutikken på Schrader Gartneri, Nesodden

Skarstad Gartneri & Gårdsmarked, Kongsvinger

Det var altså sistnevnte som gikk vinnende ut

En god representant for norsk gårds- og lokalmat

Skarstad gartneri og gårdsmarked ligger like inntil RV20 like nord for Kongsvinger.
Skarstad gartneri og gårdsmarked ligger like inntil RV20 like nord for Kongsvinger.

Dette skriver juryen:

Juryen har enstemmig kåret årets vinner i konkurransen Norges beste gårdsbutikk.

Vinneren innfrir på en ypperlig måte konkurransens krav om at gårdsbutikken skal være en god representant for norsk gårds- og lokalmat. I denne butikken selges et bredt utvalg egendyrkede grønnsaker, i tillegg til ferdigvarer fra eget produksjonskjøkken. Hyllene er også fylte med ferske og fryste råvarer fra andre, lokale småskalaprodusenter; ost og yoghurt, kjøtt og spekemat, kylling og laks. Bakervarer, sauser, oljer, krydder, te, kaffe og andre tørrvarer er også populært blant kundene.

Vinneren har en tydelig verdiplattform, og setter bærekraft i høysetet. Å gjøre det lettere for kundene å velge en sunn og bærekraftig livsstil er en uttalt filosofi, noe som kommer til uttrykk både i vareutvalg og gjennom gårdsbutikkens profilering og kommunikasjon med publikum.

Saken fortsetter under bildet

Kafeen, som åpnet i 2019 har vært et populært tilskudd til Skarstad.

Familiebedriften imponerer juryen med sin profesjonelle og gjennomførte bruk av sosiale medier, noe som vektlegges når vinneren av denne konkurransen skal kåres. Kreativ markedsføring og god kommersiell teft er fremtredende stikkord for årets vinner. Bedriftens Instagram- og Facebook-profiler fremstår like mye som en nyttig oppskriftskilde og et opplysningskontor for grønnsaker, som ren reklame. Juryen gir også et stort pluss for bedriftens personlige stil og tone i markedsføringsøyemed. Det er ingen tvil om hvem som står bak denne butikken.

Gjennom sine nominasjoner gir kundene uttrykk for at de setter pris på en rekke ting ved dette gårdsutsalget. Et bredt utvalg ferske grønnsaker av høy kvalitet trekkes frem av mange. Atmosfæren på stedet beskrives som førsteklasses, og mange roser betjeningen for deres service og hjelpsomhet, både i butikk og kafé. Flere beskriver et besøk her som «å komme hjem til familien på landet». Mange setter også pris på at stedet er godt tilrettelagt for barn, med lekeplass og tilgang til dyr. «En perle i nærområdet», heter det om vinneren.

Familien Skarstad har dyrket grønnsaker på gården siden 1956, og i 2014 ble driften overtatt av tredje generasjon, Anette Skarstad. Det har vært salg av «ureiste» grønnsaker på Skarstad siden 1975, et tilbud som i 2016 ble utvidet til et gårdsmarked med et bredere sortiment. I 2019 åpnet de dørene til en egen gårdskafé, der det serveres hjemmebakst og retter tilberedt med egenproduserte råvarer. Cateringvirksomhet ble testet på lokalbefolkningen i 2023, med så godt resultat dette raskt ble et nytt satsningsområde.

Formålet med konkurransen Norges beste gårdsbutikk er å bidra til å løfte kvaliteten på opplevelsen og lønnsomheten til denne typen lokale butikker. Det gjør Skarstad Gartneri & Gårdsmarked så absolutt. 

Heder og ære

Nominering og juryering

Gårdsbutikkene som er med i konkurransen er nominert og stemt frem av publikum. De tre som får flest nominasjoner går videre til finalen, hvor de blir vurdert av en uavhengig jury med kompetanse innen salg, reiseliv og landbruk.

I årets jury sitter juryleder Kari Hasselknippe (konseptutvikler) Cecilie Louise Berg (mat- og reisejournalist), Bodhild Fjelltveit (første nestleder i Norges Bondelag),  og Audun Pettersen (bransjedirektør reiseliv, Virke).

Juryen lot seg også imponere av de to andre finalistene, og ønsker å berømme både Dirdalstraen Gardsutsalg i Dirdal og Gårdsbutikken på Schrader Gartneri på Nesodden. Begge stedene representerer et høyt nivå innen denne typen virksomhet, og får mye skryt gjennom kundenes nominasjoner.

Dirdalstraen Gardsutsalg

Om Dirdalstraen Gardsutsalg, som gikk av med seieren i fjorårets konkurranse, sier juryen at butikken helt klart har blitt et forbilde for mange i samme bransje. Gardsutsalget har brukt mulighetene som vinner på en god måte gjennom det siste året, og viser vilje til videreutvikling, blant annet med overnatting som ny gren i virksomheten. At Dirdalstraen Gardsutsalg deltar i konkurransen og er i finalen for andre året på rad, og at de utnytter dette på en profesjonell måte i sin egen markedsføring, er både riktig og viktig, mener juryen.

Gjennom kundenes nominasjoner går det frem at det store utvalget av lokale produkter er spesielt verdsatt. Det nostalgiske interiøret og den hyggelige atmosfæren i butikken tiltaler mange, på samme måte som betjeningen får ros for sin kunnskap, entusiasme og imøtekommenhet. Flere trekker også frem at butikken spiller en stor rolle i lokalsamfunnet. Den er ikke bare et handelssted, men også en betydningsfull møteplass for befolkningen.

Gårdsbutikken på Schrader Gartneri

Om Gårdsbutikken på Schrader Gartneri på Nesodden sier juryen at butikken fremstår særdeles innbydende og innholdsrik. Markedsføringen i sosiale medier og på nett gjør dette til et sted mange vil få lyst til å besøke. Gårdsbutikken, som har hatt en eventyrlig vekst siden starten under pandemien, frister kundene med egne produkter som er dyrket uten bruk plantevernmidler, så vel som varer fra en rekke andre norske lokalprodusenter.

Matkultur, selvberging og bærekraftige lokalsamfunn er stikkord for filosofien bak virksomheten. Juryen gir også et pluss for høy aktivitet ved siden av selve butikken. Markeder, festivaler, konserter og kursvirksomhet er jevnlige innslag på Schrader Gartneri, noe som bidrar til å gjøre stedet til en interessant destinasjon for et bredt publikum.

Gjennom sine nominasjoner av Gårdsbutikken på Schrader Gartneri viser kundene at de spesielt setter pris på produktutvalget, og at mange av varene er økologisk dyrket. Det er tydelig at kundene oppfatter gartneriet og butikken som leverandører av høykvalitetsvarer. Stedet beskrives som en berikelse for nærmiljøet, og de ansatte omtales som hjelpsomme og vennlige. «Kafé med verdens beste kaffe og nydelige bakervarer», nevnes også.

Vinnere av Norges beste gårdsbutikk

Konkurransen Norges beste gårdsbutikk arrangeres av næringsorganisasjonen Hanen. Formålet er å skape blest om landets gårdsutsalg og -butikker, oppmuntre til økt satsing på området, samt hedre ildsjelene som allerede har lykkes i å skape et høykvalitetsutsalg med god lønnsomhet.

Dette er vinnerne:

2024: Skarstad Gartneri og Gårdsmarked, Kongsvinger

2023: Dirdalstraen Gardsutsalg, Dirdal

2022: Loftet Gardsbutikk, Eidsvoll

2021: Fredheim gårdsutsalg, Stange

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS