Vinnere i NM i frukt og grønt. Kjøpmann Meny Skøyen (fra venstre), Dan Joakim Olsen, regionssjef Jørn Aannestad, frukt- og grøntansvarlig Meny Skøyen, Suzan Yilmaz og kategoriansvarlig Steinar Lauritsen. (Foto: OFG)

Årets vinnere i NM i frukt og grønt

Obs Tromsø og Bunnpris & Gourmet Tyholt stakk av med premiene for enkeltbutikker, Meny ble kåret til beste frukt og grønt kjede og Mathias Hybertsen fra REMA 1000 Byåsen fikk tittelen årets ambassadør i NM i frukt og grønt 2020.

– Vi er spesielt glade for å kunne gjennomføre NM i frukt og grønt i år, når så mange andre har måttet avlyse sine arrangementer og konkurranser, for hvis det er noen som fortjener heder og ære akkurat denne våren, er det jo de som i hele denne spesielle perioden har stått ekstra på for å sørge for at vi har hatt god tilgang til dagligvarer og ikke minst frukt, bær og grønnsaker, sier prosjektleder i OFG, Gerd Byermoen.

Fikk «koronaprisen»

Nettopp denne spesielle situasjonen gjorde at juryen også valgte å dele ut en ekstra påskjønnelse til en kandidat som virkelig har gjort en fantastisk ekstrainnsats for å sikre at kundene får gode trygge varer, på tross av at det kan være vanskelig å handle selv når man er redd for smitte. Vinneren av «koronaprisen», har virkelig lagt ned stor egeninnsats.

Tina Holm, fra Coop Prix Midsund er ikke bare en glimrende ambassadør for frukt og grønt, men hun er i tillegg svært serviceinnstilt. Da koronaen traff, innførte hun hjemkjøring av varer i egen bil etter arbeidstid.

Meny vant kjedeprisen for tredje år på rad

Dagligvarebutikken spiller en viktig rolle for matvalgene våre. Frukt- og grøntavdelingen er viktig for kundenes valg av butikk, og mye av salget i denne avdelingen skjer på impuls. Vi har et felles mål om å hjelpe kundene til 5 om dagen, og for å løfte forbruket er det viktig at vi holder en jevnt høy kvalitet i alle butikkene. Dette er bakgrunnen for at årets kjede nå kåres for tredje gang.

Grunnlaget for å bli kåret til årets norgesmester i frukt og grønt på kjedenivå er den totale frukt og grøntandelen i alle kjedens butikker, som vektes 70 % mens størst organisk vekst det siste året vektes 30 %. For tredje år på rad gikk Meny av med seieren. De har jobbet godt med kategorien gjennom mange år, men konkurransen blir stadig tøffere. Alle kjedene satser nå mye på å optimalisere sine frukt- og grøntavdelinger.

– Denne prisen går først og fremst til våre matarbeidere som jobber knallhardt hver eneste dag for å tilby kundene våre de råeste frukt- og grøntavdelingene, sa Steinar Lauritsen, kategoriansvarlig i Meny-kjeden, da han mottok prisen for kjeden.

NM for 13 gang

Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) arrangerer for 13. år på rad NM i frukt- og grønt i dagligvare, for å hedre de beste og inspirere til ytterligere å ta kategorien videre.

Konkurranseperioden var fra 1. juni 2019 – 31. mai 2020.

Slik ble årets resultater

Norges beste frukt- og grøntkjeder:

1) Meny

2) Kiwi

3) Coop Extra

Norges beste frukt og grønt butikker stor og liten butikk

Norgesmesterne kåres på bakgrunn av butikkens frukt og grøntandel, og butikkbesøk, der kvalitet og utvalg vurderes i forhold til kjedens sortiment. Andre elementer som vurderes er mekanisk kommunikasjon, som pris og opprinnelsesland, kunnskapsnivå hos medarbeiderne og ulike salgsfremmende tiltak.

Store butikker over 1000 m2:

1) Obs Tromsø

2) Meny Wilbergjordet

3) Coop Mega Vindern

Små butikker under 1000 m2:

1) Bunnpris & Gourmet Tyholt

2) Kiwi Briskeby

3) Rema 1000 Vindern

Årets frukt- og grøntambassadør:

Dette er en utmerkelse til dem som gjør noe helt spesielt for frukt- og grøntkategorien i sin kjede. Det er ildsjeler, som innenfor kjedens rammer, er kreative og nytenkende og som deler gode erfaringer med andre.

1) Mathias Hybertsen, Rema 1000 Byåsen - Årets frukt- og grøntambassadør

2) Patrick Dellby fra Kiwi Ullevål og Kristine Birkeland Thune fra Meny Åsane.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS