Gjenglemte klær fra hotellet til Fretex

To kilo klær blir lagt igjen på hotellrommene hver eneste uke. Det ga ledelsen på Scandic Vulkan en idé.

Publisert

Det nye tilbudet handler kort fortalt om å ta vare på de klærne som gjester vil gi, og klær som blir glemt, kastet eller lagt igjen når gjester har sjekker ut.

Hver eneste uke opplever Scandic Vulkan at klær blir etterlatt av gjester ved hotellet. Selv om det ikke er de store mengdene, er det likevel en ressurs som kan utnyttes bedre enn hva den blir i dag.

100 kilo klær i året..

Fretex-pose på alle rom.
Fretex-pose på alle rom.

– Omtrent to kilo klær blir lagt igjen på våre hotellrom hver uke. I utgangspunktet høres kanskje ikke dette så mye ut, men gjør vi et raskt overslag blir det hvert eneste år etterlatt mer enn 100 kg med klær, og det bare på vårt hotell, forteller hotelldirektør Monica Egeberg ved Scandic Vulkan i en pressemelding.

Fretex på alle rom

Hotelldirektøren er rask med å presisere at alle gjenglemte klesplagg uansett blir tatt vare på i minst tre måneder slik at gjester har godt tid til å hente eller få klærne sendt hjem innen de blir gitt videre til Fretex. Først og fremst håper hun flere gjester vil benytte anledningen til å gi fra seg klær de ikke lenger har bruk for, men som andre kan ha glede av.

Fretex-posen som har fått det flotte navnet «The Hotel Recycle Bag», vil finnes på alle hotellrom på Scandic Vulkan.

– Med kort vei til både trendy Grünerløkka og Oslos øvrige shoppingmuligheter er det fristende for våre gjester å handle mer enn hva man har plass til å ta med seg hjem. Dette tilbudet rett og slett god service ovenfor våre gjester, samtidig som det gir Fretex kjærkomne inntekter. «Caring» er en av Scandics verdier, og nå gjør vi det enkelt for også våre gjester å gjøre en liten gjerning som kan gjøre den store forskjellen for andre, sier hotelldirektøren.

Alle bidrag viktig

For Fretex er alle klær som kommer inn av stor betydning. Alt som selges i Fretex-butikkene er med på å gi mennesker alt fra suppe og et sted å overnatte til å få tilbake troen på framtiden. For en organisasjon med små ressurser og en stor arbeidsoppgave, er alle bidrag veldig viktige.

– Fretex jobber for mer gjenbruk og gjenvinning, og er hele tiden på utkikk etter nye kanaler for innsamling. Samarbeidet med Scandic kan bidra til mer gjenbruk og det er en fin påminnelse til gjestene om at Fretex gjerne tar imot klær – og kanskje gir de til Fretex når de kommer hjem. Jo mer Fretex får, jo flere mennesker kan vi hjelpe og jo bedre er det for miljøet, sier kommunikasjonssjef Trine Gjermundbo i Fretex.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)