Kenneth Reinaas er hotellsjef på Quality Hotel Fredrikstad. Sommersesongen er «gullsesongen» for hotellet. (Foto: Morten Holt)

Drar gjester på sommeren

Fredrikstad er en sommerby. Det merker Quality Hotel Fredrikstad til gagns. – Vi forventer et belegg på over 90 prosent i juli i år, sier hotellsjef Kenneth Reinaas.

Publisert
Quality Hotel Fredrikstad. (Foto: Morten Holt)

Når resten av året regnes med, har hotellet et belegg på rundt 53 prosent, og det har vært stigende siden Nordic Choice Hotels overtok hotellet for sju år siden. I 2009 var belegget 37 prosent på årsbasis.

– Fredrikstad er en sommerby. Det drar vi nytte av, sier hotellsjef Kenneth Reinaas. (Foto: Morten Holt)

En sommerby

– Vi har veldig god pågang, spesielt i sommermånedene. Fredrikstad omtales jo ofte som en sommerby, og i både juni, juli og august har vi veldig høyt belegg, og da er det i hovedsak ferieturistene som inntar hotellet, forklarer Reinaas (44).

Resepsjonen på hotellet.(Foto: Morten Holt)

Da kommer det også en rekke busser med gjester fra både Tyskland, Russland og Kina – for å nevne noen av landene som byr på flest Fredrikstad-turister.

Satser på kurs/konferanse

Han presiserer at hotellet selvfølgelig har godt med gjester også resten av året, men da er kurs/konferansegjestene- og forretningstrafikken en lik stor andel av kundegruppen.

– Vi har svært mange stamgjester, og i tillegg arbeider vi hele tiden med å øke omsetningen og belegget rundt vår kurs- og konferansevirksomhet. Hotellet er et svært egnet hotell til dette formålet. Per nå har vi omtrent 20 prosent av belegget til K/K, men ønsker dette enda høyere. Vi jobber kontinuerlig med å øke dette segmentet, og tror at 2016 kanskje blir vårt beste år på K/K, sier Reinaas.

Fra restauranten på Quality Hotel Fredrikstad. (Foto: Hotellet)

Han mener det er viktig for et byhotell som Quality Hotel Fredrikstad å ha en god blanding av segmentene, slik at hotellet har flere bein å stå på i løpet av hele året.

– Våre faste stamgjester, de som bor her når de er på jobb i området, er svært viktig. I tillegg til K/K er det de som bærer hotellet i ukedagene utenom sommersesongen, forklarer han.

Satser på maten

Quality Hotel Fredrikstad er blitt et landemerke i østfoldbyen. (Foto: Morten Holt)

Det kryr av restauranter og spisesteder rundt hotellet i sentrum av Fredriksuad, men Reinaas forteller at mat, drikke og servering likevel er et prioritert område for hotellet.

Det har det vært siden starten, og hotellet var i 2012 faktisk det første norske palmeoljefrie hotellet.

– Vi gikk «all in» på det i 2012, da det ikke var noen enkel oppgave å bare få tak i palmeoljefrie produkter. I dag er det mer eller mindre en selvfølge, sier han.

Fra ett av rommene på hotellet. (Foto: Hotellet)

Bakgrunn fra hotellbransjen i USA

Som på de fleste andre hoteller satses det også ekstra på frokosten.

– Det er et av gjestens høydepunkter under et hotellopphold, og vi bruker hele tiden ressurser på å utvikle den til det bedre. Dessuten ønsker vi at våre gjester skal spises middagen sin på hotellet, og tilbyr derfor en god middag til rimelig pris – mye rimeligere enn det folk tror når det dreier seg om en hotellmiddag, mener Kenneth Reinaas, som har arbeidet på hotellet siden 2012. Før det arbeidet han 10 år i hotellbransjen i San Francisco, der han var teknisk ansvarlig for lyd, lys og bilde for 16 hoteller.

Den erfaringen er god å ha når teknikken skal virke i kurs- og konferanserommene på Quality i Fredrikstad!

Toppetasje til spesialarrangementer

Baren i toppetasjen var like etter oppstarten av hotellet for snart 10 år siden en populær plass for både hotellets gjester og i særdeleshet byens befolkning. Den hadde navnet Sky Bar til Petter A. Stordalen og Nordic Choice overtok.

Reinaas forklarer: – For å få lønnsom drift, valgte Quality å legge ned denne baren. Det ble rett og slett for mye å håndtere. Vi bruker nå lokalene til lukkede selskaper, som bryllup, konfirmasjoner, julebord og andre spesialarrangementer, som vi har mange av i løpet av året. Med en fantastisk utsikt utover sommerbyen er toppetasjen blitt et populært sted for denne typen selskaper.

Les mye mer i magasinet Horeca (nummer 3 2016)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS