Illustrasjonsfoto: Foodora

Takeaway-suksess for restaurant

Da koronakrisen slo til og gjestene måtte holde seg hjemme, ble mange restauranter over hele landet tvunget til å tenke nytt. En av restaurantene som tidlig startet et tett samarbeid med Foodora, var Royal Gourmetburger & Gin, som har hatt en økning i både ordre, omsetning og nye kunder.

- Det ble naturlig mye mer takeaway da alle fikk beskjed om å gå hjem og holde seg der. Vi var allerede etablert på Foodora-plattformen og har et produkt som egner seg bra som takeaway. Vi har i hele perioden hatt flere permitterte og det har vært en kamp for å få det til. Uten Foodora ville antagelig også vi vært helt nedstengt i lange perioder, men de har gjort det mulig for oss å holde åpent gjennom hele koronaperioden, sier daglig leder og eier av Royal Gourmetburger & Gin, Pål Høyde.

– Fått øynene opp for takeway

I tillegg til en ordrevekst på over 100 % gjennom Foodora det siste året, har antallet nye kunder og omsetningen steget betraktelig hos Royal Gourmetburger & Gin. Høyde er veldig fornøyd med samarbeidet med Foodora, og tror ikke bestillingene gjennom plattformen vil gå ned når restaurantene åpner opp som normalt:

– I en normalsituasjon gjør Foodora at vi kan utnytte ledig kapasitet på kjøkkenet når det er mindre å gjøre i restauranten. I koronaperioden ble Foodora viktig for å i det hele tatt få maten ut til kunden, som satt hjemme og ikke fikk bevege seg så fritt som hen ønsket. Trolig vil omsetning gjennom Foodora holde seg vedvarende høyere enn det var før korona også, etter at vi er tilbake i normalsituasjon, siden man kan hevde at en del flere kunder enn tidligere har fått øynene opp for takeaway som konsept i seg selv, sier Høyde.

Stadig nye restauranter

Foodora startet med levering i Bergen høsten 2016, og er et veldig populært tilbud blant innbyggerne. I byen har veksten samlet vært på 140 % fra april 2020 til april i år, og det har kommet på 207 nye restauranter på plattformen.

– Foodora sitter på mye kunnskap rundt det å optimalisere meny og prosesser for takeaway, og det er veldig gøy å se at de grepene vi gjør sammen med restaurantene gir resultater, sier regional sjef for Foodora Norge, Lissan Dotche.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS