Kurs på restauranten Miss Sophie med lærer Gro S. Helland og kjøkkensjef David Hansson (foran). Foto: Kompetansehuset Neo
Kurs på restauranten Miss Sophie med lærer Gro S. Helland og kjøkkensjef David Hansson (foran). Foto: Kompetansehuset Neo

Språkkurs øker effektiviteten

Mange medarbeidere i hotell og restaurant har utenlandsk bakgrunn og snakker lite norsk. Det kan begrense servicen disse medarbeiderne ønsker å yte.

Publisert

Ivaylo Kulev (32) fra Bulgaria har bodd 7 år i Norge og jobber som kokk for Miss Sophie restaurant i Oslo. Nå forteller han at ett år på yrkesrettet norskkurs i regi av Kompetansehuset Neo, har gitt resultater.

– Jeg forstår kommunikasjonen bedre. Å kunne norsk kjøkkenterminologi gjør r samarbeidet enklere. Dessuten får jeg mer respekt fra kolleger, sjefen og kundene. Jeg blir rett og slett tatt mer på alvor, sier Kulev. Han anbefaler alle kolleger å ta norskkurs.

Færre misforståelser

Også i Best Western Letohallen er erfaringene veldig gode.

– Etter at vi i mars 2018 begynte med norskkurs fra Kompetansehuset Neo er det blitt mindre ekstraarbeid på grunn av misforståelser, bekrefter daglig leder Hege Bentzon:

— Er kommunikasjonen dårlig, er det store sjanse for at du må gjøre oppgaven på nytt, men når de ansatte har fått større forståelse, er de heller ikke så redde for å spørre eller søke informasjon, forklarer hun.

Både vaktmester, kokker, servitører og renholdere er med på kurset, og Bentzon merker seg at stadig flere av konkurrentene også tilbyr norskkurs for ansatte:

— Dette blir jo mer og mer aktuelt etter hvert som vi får et stadig mer flerkulturelt arbeidsmiljø.

Kurs på egen arbeidsplass

Norskkursene foregår i bedriftens arbeidslokaler, og hver uke er det tre timer med lærere fra Kompetansehuset Neo.

— Vi tilbyr gratis yrkesrettet kompetanseheving i norsk for små og store bedrifter over hele landet. Virksomheten må stille med lokaler og motivere de ansatte til å delta, sier daglig leder Tine Solvang.

Får offentlig støtte

Kompetansehuset Neo søker midler fra en ordning som heter Kompetansepluss og er den tilbyderen som har fått innvilget flest søknader om offentlig støtte fra Kompetansepluss for kurs i 2019. Støtteordningen administreres av Kompetanse Norge som er en etat under Kunnskapsdepartementet. Midlene bevilges over statsbudsjettet.

I 2019 er det bevilget 152 millioner kroner til opplæring i grunnleggende ferdigheter for ansatte. Overnattings- og serveringsvirksomhet er tildelt 12 prosent av disse midlene og har dermed fått den nest største andelen av midlene i 2019. Butikkansatte fikk 32 prosent av midlene.

(Pressemelding)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca