Produkter fra Finnmark Rein. (Foto: Mathias Fossum)
Produkter fra Finnmark Rein. (Foto: Mathias Fossum)

Anerkjent pris til Finnmark Rein

Designbyrået Uniform og Finnmark Rein har innkassert en bronsemedalje under en av verdens mest prestisjetunge reklame- og designprisutdelinger.

Publisert

Den anerkjente prisen ble delt ut av Art Directors Club (ADC) under en seremoni i New York torsdag kveld.

Sanker priser

Men dette er bare én av flere priser som de siste månedene har gått til arbeidet med «verdens første samiske merkevare».

Rein, indrefilet, fra Finnmark Rein. (Foto: Mathias Fossum)
Rein, indrefilet, fra Finnmark Rein. (Foto: Mathias Fossum)

Tidligere i juni vant Uniform to gull i Grafills «Visuelt 2016» for henholdsvis Finnmark Reins identitet og for emballasjen. I april fikk det samme designarbeidet Norsk design- og arkitektursenters «Merket for god design».

Unik identitet

I forbindelse med lanseringen av landets første produktserie med ferske reinkjøttprodukter i oktober 2015, utviklet Uniform i samarbeid med Finnmark Rein en unik identitet på alle produktene i serien.

– Design er en viktig del av Finnmark Rein sin strategi. Det har vært sentralt for oss å kunne knytte reineierne tett til forbrukeren gjennom å aktivt bruke dem som en del av historiefortellingen som gjengis på våre produkter. Uniform har greid å gjøre dette på en fortreffelig måte, sier Are Smuk Figved, daglig leder i Finnmark Rein i en pressemelding.

Elegant visualisering

I sin begrunnelse kalte juryen i «Merket for god design» innpakningen en gjennomført og elegant vitalisering av reinkjøtt som kvalitetsprodukt. Det visuelle uttrykket ble beskrevet som minimalistisk, vågalt og vakkert, der råvarene får lov til å spille hovedrollen.

– Formspråket er utradisjonelt. Samtidig har vi tatt et bevisst valg om å ikke bruke samiske mønstre, som hittil har vært et dominerende grep for å kommunisere opprinnelse. Vi har i stedet brukt reineierne selv og deres historie for å formidle kunnskap om geografi, forflytning mellom beiteområder og hvordan dette påvirker kjøttkvaliteten, sier Markus Ackermann, designer hos Uniform.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS