Palmesus-festivalen arrangeres på bystranda midt i sentrum av Kristiansand.
Palmesus-festivalen arrangeres på bystranda midt i sentrum av Kristiansand.

Hva med Palmesus?

Palmesus har tilført Kristiansand by hundrevis av millioner kroner, men SV og AP er åpenbart ikke imponert, skriver Bjørn B Jacobsen i denne kommentaren.

Bjørn B Jacobsen kommenterer besøksindustrien

Bjørn B Jacobsen (69), som har skrevet denne saken, er én av Norges mest erfarne reiselivsstrateger, produsent av events og begivenheter, og tidligere journalist.

Han kommenterer utviklingen i reiselivet og besøksindustrien for Horecanytt.no, både her hjemme og internasjonalt.

Onsdag 29. mai skal bystyret i Kristiansand behandle SV og Aps forslag om drastisk økning av leien for bystranda, for festivalen Palmesus. Eller sagt på en annen måte: Politikerne i Kristiansand skal vise verden om de har forstått verdien av store begivenheter, eller ikke.

For; det er oppsiktsvekkende at SV og AP åpenbart ikke forstår merverdien av en festival som i 15 år har samlet 60.000 mennesker. Mange av disse tilreisende. De bruker hele byen, og legger igjen store beløp. Vi snakker flere hundre millioner i merverdi disse årene, for hele besøksindustrien. Arbeidsplasser, skatteinngang, i det hele tatt.

Tar ordføreren grep?

Palmesus-festivalen er populær. Her fra da David Guetta var siste artist på scenen under musikkfestivalen Palmesus som ble arrangert på Bystranda i Kristiansand i begynnelsen av juli 2022.
Palmesus-festivalen er populær. Her fra da David Guetta var siste artist på scenen under musikkfestivalen Palmesus som ble arrangert på Bystranda i Kristiansand i begynnelsen av juli 2022.

Det er å håpe, både på vegne av byen og fornuften, at ordfører Mathias Bernander (H) gjør det klart at Kristiansand både setter pris på og ønsker å være vertskap for Skandinavias største strandfest, i mange år fremover.

Jeg tror ingenlunde Bærum kommunes sjarmoffensiv, med å få Palmesus til Sandvika, til den forholdsvis trange Kadettangen, stranda som ligger vegg i vegg med E18, er noe som ender med flytting av Palmesus. Men, det illustrerer hva som skjer når lokale politikere har får liten kunnskap, for trange perspektiver, eller markeringsbehov uten å tenke over følgefeilene

Så er det å si til Bærum kommune, at hvis de virkelig ønsker en ny festival, kan de jo initiere et nytt festivalprosjekt på egen kjøl, i stedet for å kannibalisere andre byer. De har hele Kalvøya å ta av.

Leie på minst én million

I år starter Palmesus-festivalen i Kristiansand 5. juli.
I år starter Palmesus-festivalen i Kristiansand 5. juli.

Palmesus, som starter 5. juli, har betalt en leie til kommunen på 573.000 kroner. I SV og Aps verden holder ikke dette. Forslag til ny ny avtale innebærer en dagleie på 100.000 fra første oppriggsdag, til festivalen er nedrigget, som betyr en leie på minst én million kroner.

Som om ikke det var nok, dobles dagleien til 200.000 kroner hvis perioden på 10 dager overstiges. Men, SVs Robin Hansson nøyer seg ikke med 200.000 kroner per dag. Han vil ha 400.000 kroner pr dag fra dag 11, med en argumentasjon som gir inntrykk av at dette handler om ulempene Palmesus påfører byen, ikke hva festivalen tilfører Kristiansand av faktisk merverdi, i form av omsetning på mange titalls millioner kroner årlig.

Brukes som brekkstang

Slik fortoner en åpenbart endimensjonal hverdag seg for SV- og AP-politikere i Kristiansand, som nå bruker Palmesus som brekkstang for en tematikk som overhodet ikke har med festivalen å gjøre; at leien skal økes fordi mange fattige familier aldri vil ha råd til å gå på festival.

Det er selvfølgelig trist at mange har dårlig råd, og må velge bort både kino, konserter og festivaler. Men, dette er virkeligheten, og ønsker SV og AP å bidra, får de bruke sin politiske mulighetskasse, i stedet for å peke på én kulturprodusent. En produsent som attpåtil driver med suksess, uten én offentlig krone i tilskudd, så vidt jeg vet, i motsetning til andre store kulturinstitusjoner i sørlandsbyen, som koster det offentlige store beløp.

Omtrentlig kunnskap

Palmesus-festivalen i Kristiansand.
Palmesus-festivalen i Kristiansand.

Nei, det er ikke overraskende at politikere, enten de er på den nasjonale scene eller lokalt, legger for dagen omtrentlig kunnskap om hva store begivenheter som Palmesus genererer for en by som Kristiansand. Ikke dermed sagt at et foretagende som Palmesus, som er meget god butikk, med utenlandske eiere, ikke skal bidra. Men, hva festivalen skal betale kommunen i leie, må reflekteres både i fornuft og de kolossale merverdiene Palmesus skaper for byen.

At dette er en festival som tjener gode og store kroner, skal ikke festivalen straffes for. Gode og store kroner på plussiden er aldeles ikke normalen i festival-Norge. Det skal kommune-politikerne applaudere, i erkjennelsen av at; «dette får vi til i Kristiansand».

Begivenhetsvennlig by?

Kristiansand har en vertskapsrolle. Skal sørlandbyen fremstå som en begivenhettsvennlig arrangør-destinasjon, er denne type politiske oppspill ikke det som booster byen som en «ja,visst, velkommen til oss-kommune».

Palmesus hadde en omsetning i 2022, siste offentlige omsetningsår, på 128 millioner, et resultat før skatt på 10 millioner, og eies av den internasjonale festivalgiganten Superstruct Norge2 AS, som også eier Øyafestivalen, med driftsinntekter på 114 millioner i 2023. Palmesus har med andre ord blitt større enn Øyafestivalen. Vær stolt, Kristiansand!

Skaper enorme merverdier

Tre konserter med Taylor Swift i pinsen, genererte merverdier for Stockholm på nivå 500.000 millioner. Göteborg er Nordens råeste megakonsert-by. Da Metallica, Coldplay og Ed Sheeran spilte på Ullevi i fjor, gav denne musikk-sommeren Göteborg by merverdier på nivå 1,2 milliarder kroner.

Dette er perspektivet kjære Kristiansand-politikere, når dere i morgen onsdag skal diskutere Palmesus. Forhåpentligvis blir Ikke dette debatten SV og AP har utløst i retning av å sende festivalen ut av byen. Jeg kan ikke tenke meg annet enn at ordfører Mathias Bernander sørger for at Kristiansand fortsatt ønsker å fremstå som byen som setter fornuftig pris på sin for lengst legendariske festival, til stor glede for publikum og hele byens besøksindustri.

Produsent for store eventer

Bjørn B Jacobsen har lang fartstid som produsent av mega-events, helt fra 1975 som prosjektleder for den siste av de tre legendariske Ragnarock-festivalene, som samlet rundt 70.000 mennesker, to år i Holmenkollen, og siste året på Ullevaal Stadion.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS