Onsdag og torsdag neste uke, setter Slottsfjellfestivalen Tønsberg på hodet. Dette er én av Norges største bynære festivaler, med gedigen verdiskapning for hele byen.
Onsdag og torsdag neste uke, setter Slottsfjellfestivalen Tønsberg på hodet. Dette er én av Norges største bynære festivaler, med gedigen verdiskapning for hele byen.

Festival-Norge er milliardindustri

Vi har snart like mange festivaler som busstopp i Norge. Har vi blitt verdens beste festivalnasjon? Ja, jeg tror det. Det er gull verdt for hoteller og andre overnattingssteder.

Bjørn B Jacobsen kommenterer besøksindustrien

Bjørn B Jacobsen (69), som har skrevet denne saken, er én av Norges mest erfarne reiselivsstrateger, produsent av events og begivenheter, og tidligere journalist.

Han kommenterer utviklingen i reiselivet og besøksindustrien for Horecanytt.no, både her hjemme og internasjonalt.

Vi er familiære med stereotypen «verdens rikeste land», men hva med «verdens rikeste festival-land»? Festivaler rundt hver sving. Til generøs glede for hundretusener av nordmenn, og tusenvis av utlendinger. For ikke å snakke om all jubalong festivalene skaper for hele besøksindustrien. Fulle hoteller. Restauranter på høygir, og handelsstanden som elegant kan bukke inn juleomsetning midt i sommersola.

Fortjener å bli klappet frem

Tons Of Rock på Ekebergsletta, har med rundt 150.000 rockere vokst til å bli én av Europas største festivaler.
Tons Of Rock på Ekebergsletta, har med rundt 150.000 rockere vokst til å bli én av Europas største festivaler.

Jeg sier ikke at svaret på hva vi skal leve av etter oljen er festivaler, men jeg sier at festival-Norge virkelig har utviklet seg til landets tøffeste industri, ja i flere dimensjoner. 

Tøff fordi festivalproduksjoner er forbehold få sterke hoder og miljøer, som tåler og behersker økonomisk basehopping, ofte med ekstreme tekniske utfordringer i tillegg.

Tøff fordi disse miljøene produserer og gjennomfører prosjekter til ekstrem glede for hundretusener av glade mennesker. Festivaler er mentalt gull, enten du er gira ungdom på Norway Cup, eller rocker med verdensartister på Tons Of Rock i Oslo eller Slottsfjellfestivalen i Tønsberg. Den lokale verdiskapningen er gedigen.

Fra Ragnarock til industri

Artikkelforfatter Bjørn B Jacobsen var med på starten av det som skulle bli et festival-Norge av en annen verden. Her som ung mann og prosjektleder for den siste av de tre legendariske Ragnarock-konsertene, på et fullsatt Ullevål Stadion i juni 1975. Dette var første gang det ble arrangert et 8 timers rockearrangement på Ullevål, etter at Ragnarock hadde vært to år i Holmenkollen.
Artikkelforfatter Bjørn B Jacobsen var med på starten av det som skulle bli et festival-Norge av en annen verden. Her som ung mann og prosjektleder for den siste av de tre legendariske Ragnarock-konsertene, på et fullsatt Ullevål Stadion i juni 1975. Dette var første gang det ble arrangert et 8 timers rockearrangement på Ullevål, etter at Ragnarock hadde vært to år i Holmenkollen.

Da vi produserte siste Ragnarock, på Ullevål Stadion i 1975 (jeg var prosjektleder som ung mann), ble det ramaskrik fordi vi økte billettprisen fra 20 til 30 kroner. Ordet «event» var knapt nok oppfunnet, og «sponsorer» hadde så vidt sett dagens lys.

Wrangler kledde opp hele festivalstaben, og vi fikk utrolige 5000 kroner i cash, 34.765 i dagens kroneverdi. Snekkerlag brukte to uker på å hamre den store scenen, som skulle bære Led Zeppelins PA-anlegg som vi hadde leid via Marshall Equipment i London. Og vakthold? Jo, vi bodde i telt ved cornerflagget mot Sognsvannsveien. Vi er vel de eneste som verken før eller etter noensinne har bodd i telt på gressmatta på Ullevål.

Tønsberg, Oslo, Kongsberg

Festivalene fyller hotellene landet rundt, ja helt opp til Holmenkollen var det fulle hus på Scanic Holmenkollen Park under Tons Of Rock.
Festivalene fyller hotellene landet rundt, ja helt opp til Holmenkollen var det fulle hus på Scanic Holmenkollen Park under Tons Of Rock.

I dag er festivaler milliardindustri i Norge, med en hær av selskaper som leverer ferdige pakker med scenerigger, lyd, lys, serveringstelt, stoler og bord. Og de kan virkelig juble, besøksindustrien med hoteller, restauranter og alt som heter handelsstand i typiske festivalbyer som Tønsberg (Slottsfjell), Kristiansand (Palmesus), Kongsberg(jazz), Molde(jazz), og Oslo, for å nevne noen av våre store festivalbyer, som har festivalene mer og mindre i byen, med betydelig innrykk av utenbys festivalgjester.

Festival-Norge handler om milliardbeløp i meromsetning for byer og lokalsamfunn.

72 land på Ekebergsletta

Da Metallica, ZZ Top og 52 øvrige band rocket Ekebergsletta her om dagen, var det besøkende fra hele Norge og 72 land. Vi som trodde Norway Cup var arrangementenes FN i Norge, med deltakere fra 50-60 nasjoner, og så kommer hardrockerne og banker selveste Norway Cup, og det på deres egen hjemmebane. 

Jeg vet ikke hva TONS genererer for Oslo by. Det kan gjerne Visit Oslo forske litt på, for her er det store kroner i sving når opp mot 150.000 tørste og sultne rockere samles i hovedstaden.

Lenny Kravitz og Bryan Adams

Bryan Adams rocket Sandefjord, på den nye festivalen By The Pond i idylliske Bygårdsparken.
Bryan Adams rocket Sandefjord, på den nye festivalen By The Pond i idylliske Bygårdsparken.

Det fine med festival-Norge er variasjonene Fra de minste «søskenbarn-treffene», til TONS. Og så dukker det stadig opp nye festivaler. Som i Sandefjord forrige onsdag og torsdag, der Lenny Kravitz og Bryan Adams trakk rundt 15-16.000 mennesker til den nye By The Pond-festivalen, som fylte hotellene i byen. Sola skinte og festivalfolket koste seg med øl og vin i den idylliske Bygårdsparken, som viste seg som en veldig fin og grønn festivalarena.

Jeg var der og noterte en nykommer med voksen profil og åpenbart potensial framover. Neste års festival er allerede spikret til torsdag og fredag 3. og 4. juli. Sandefjord by bør bukke anstendig for investor Dag Freddy Henriksen, som «gutser» i verdens mest uforutsigbare industri, og som gjør det mulig for byens besøksindustri å tjene store kroner disse to festivaldagene.

Matgründer festivalsatser i Sandefjord og Halden

Festival er mat og drikke. Bygårdsparken i Sandefjord viste seg som et glimrende festivalområde.
Festival er mat og drikke. Bygårdsparken i Sandefjord viste seg som et glimrende festivalområde.

For; hovedeier av den nye festivalen i Sandefjord, er nettopp Dag Freddy Henriksen (57), gründer og daglig leder av Matbørsen, i dag heleid av NorgesGruppen, med nær 200 ansatte og en omsetning på 777 millioner i 2022.

Han eier selskaper som Crema Kaffebrenneri AS og Gastronomia Consulting&Invest AS. Under sistnevnte selskap ligger Zentimo Holding AS, som eier Artfy Event AS, som igjen eier festivalen «By The Pond AS», og nye «By The Border AS» i Halden, som går av stabelen på festningen onsdag og torsdag denne uka, med legendene Toto, Åge & Sambandet og Hellbillies med flere. Allsang ved grensen må definitivt påregnes.

Full turbo

Nå er turboen virkelig satt på i festivalverden. Sist uke var 200.000 mennesker på legendariske Glastonbury på Worthy Farm i England, med Dua Lipa og Coldplay blant headlinerne. I Danmark pågår like legendariske Roskilde-festivalen en uke fram til denne lørdagen, med 100.000 festivalgjester.

Her hjemme er det også full musikk. Denne uka er Ed Sheeran og Sam Smith på firedagers Stavernfestival. Regn i sikte både torsdag, fredag og lørdag betyr utfordringer. Vi vet hvor mye sol og fint vær har å si for mat og drikkeomsetningen, en ekstremt viktig del av alle festivalers inntektsgrunnlag.

Strandfest i Kristiansand

Besøksindustrien i Norge, kan med fordel invitere festivalarrangørene på julebord, med taler og dype bukk, for omsetningen og verdiskapningen er stor, som her på den populære Brygga i Tønsberg, der restaurantene ligger på rekke og rad.
Besøksindustrien i Norge, kan med fordel invitere festivalarrangørene på julebord, med taler og dype bukk, for omsetningen og verdiskapningen er stor, som her på den populære Brygga i Tønsberg, der restaurantene ligger på rekke og rad.

Politikerne i Kristiansand besinnet seg og beholder dermed populære «Palmesus», som braker løs fredag og lørdag. Skandinavias største strandfest med Alan Walker & Friends og Chainsmokers og mange flere.

«Palmesus» omsatte 128,5 millioner i 2022 (siste offentlige regnskap), med et resultat før skatt på 10 millioner. Ble tidligere kjøpt opp 100 prosent av det internasjonale selskapet Superstruct, som også eier Øyafestivalen.

«Palmesus» på New York-børsen

Ikke tvil om at festivaler har blitt big business, for her om dagen kjøpte et av verdens største investeringsselskap KKR - notert på New York-børsen - Superstruct for 15 milliarder kroner. 

De fikk 80 festivaler og events i Europa og Australia. KKR, som har plassert 575 milliarder dollar i en rekke sektorer, toger nå for fullt inn i festival- og eventverden. Selskapet sier i en pressemelding at de har forpliktet seg til å investere 2,8 milliarder kroner i festivalkonsernet, etter oppkjøpet av Superstruct.

Tons Of Kroner

Tons på Ekeberg har etter flyttingen fra Halden klatret til topps som Norges i særklasse største festival, med opp mot 150.000 besøkende over fire dager. Dette gjør faktisk TONS til én av Europas største festivaler. Live Nation Norway AS er største eier med 51,037 prosent. Selskapet har 34 ansatte.

Omsetningen i fjor var 205,8 millioner kroner, resultat før skatt 24,3 millioner kroner. Sammen med 2022-resultatet, har TONS et resultat på 60,5 millioner kroner.

Historiske kroneverdier i norsk festivalsammenheng.

Slottsfjellfestivalen

I dag er festivaler milliardindustri i Norge, med enorme infrastruktur-utfordringer, med alt som skal rigges opp og ned i løpet av kort tid. Årets festivalkart for Slottsfjellfestivalen, er en god illustrasjon på alt som skal til for å rigge en stor festival.
I dag er festivaler milliardindustri i Norge, med enorme infrastruktur-utfordringer, med alt som skal rigges opp og ned i løpet av kort tid. Årets festivalkart for Slottsfjellfestivalen, er en god illustrasjon på alt som skal til for å rigge en stor festival.

Onsdag og torsdag neste uke, 10.-11. juli, fylles Tønsberg med festivalfolk. Dette er Norges store bynære festival, på andre siden av brua som går fra den populære Brygga, med alle restaurantene. Verdiskapningen for byen og besøksindustrien er høy.

Tønsbergs underholdningsgeneral og restauratør Jon Terje Johnsen, er hovedeier av Slottsfjellfestivalen, og eier og driver populære Foynhagen som byr på en imponerende artistrekke denne 10 års-jubileums-sommeren, med Tomas Ledin, Carola, Åge, Di Derre, ja hvem spiller ikke i Foynhagen i sommer?

Handler om milliardverdier

Kongsberg og Molde har store jazzfestivaler midt i byen, og det er strålende at også jazz-sjangeren lager så mye fest og jubalong for både publikum og besøksindustrien. Legenden Billy Cobham (81) er headliner «must see» på Kongsberg, og spiller fredag.
Kongsberg og Molde har store jazzfestivaler midt i byen, og det er strålende at også jazz-sjangeren lager så mye fest og jubalong for både publikum og besøksindustrien. Legenden Billy Cobham (81) er headliner «must see» på Kongsberg, og spiller fredag.

Hva festivalene betyr for festivalbyene, enten det er Oslo, Tønsberg, Molde, Bodø, Tromsø, vet vi etter hvert mye om, selv om norske kommuner ikke er imponerende tilstede for å gjennomføre lokale merverdi-undersøkelser, om hva festivalene genererer for kommunen, byen, destinasjon.

Lær av Göteborg

Göteborg er bjellesauen når vi snakker festivaler og mega events betydning. Allerede i 2006 gjennomførte Göteborg Universitet et forskningsprosjekt på hva mega events betyr for byen, og valgte to konserter med Robbie Williams på Ullevi. Disse to konsertene genererte alene en merverdi for Göteborg by på 220 millioner svenske kroner, som tilsvarer 338 rundt millioner i dagens kroneverdi.

For Oslo, ikke minst, er Göteborg et interessant og aktuell «case». Med superstjernene de hadde på Ullevi både i 2022 og i fjor sommer, kunne byen bokføre en meromsetning på 1,3 milliarder svenske kroner, ja ikke til sammen, men pr sommer. I fjor med band som Metallica, Coldplay og Springsteen på Ullevi.

Har kommuner en strategi?

Når du har dette kunnskapsgrunnlaget er det naturlig nok enklere å meisle ut en strategi som kommer hele byen og kommunen til gode. Og da snakker vi både økonomiske og mentale gledesverdier. Hvilke norske kommuner, om noen, har en strategi for festivaler og store begivenheter? Rekk gjerne opp handa!

Mange ordførere og lokalpolitikere er festivaldeltakere i sommer. Ta med dere inntrykkene til første formannskap- og kommunestyremøte til høsten, og meld inn spørsmålet: Bør vi ikke utarbeide en strategi for denne fantastiske sektoren, for vår kommune?

God festivalsommer og lykke til politikere!

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS