Onsdag og torsdag neste uke, setter Slottsfjellfestivalen Tønsberg på hodet. Dette er én av Norges største bynære festivaler, med gedigen verdiskapning for hele byen.Foto: Republik
Festival-Norge er milliardindustri
Vi har snart like mange festivaler som busstopp i Norge. Har vi blitt verdens beste festivalnasjon? Ja, jeg tror det. Det er gull verdt for hoteller og andre overnattingssteder.
Bjørn B Jacobsen (69), som har skrevet denne saken, er én av Norges mest erfarne reiselivsstrateger, produsent av events og begivenheter, og tidligere journalist.
Han kommenterer utviklingen i reiselivet og besøksindustrien for Horecanytt.no, både her hjemme og internasjonalt.
Vi er familiære med stereotypen «verdens rikeste land», men
hva med «verdens rikeste festival-land»? Festivaler rundt hver sving. Til
generøs glede for hundretusener av nordmenn, og tusenvis av utlendinger. For
ikke å snakke om all jubalong festivalene skaper for hele besøksindustrien.
Fulle hoteller. Restauranter på høygir, og handelsstanden som elegant kan bukke
inn juleomsetning midt i sommersola.
Fortjener å bli klappet frem
Jeg sier ikke at svaret på hva vi skal leve av etter
oljen er festivaler, men jeg sier at festival-Norge virkelig har utviklet seg
til landets tøffeste industri, ja i flere dimensjoner.
Tøff fordi
festivalproduksjoner er forbehold få sterke hoder og miljøer, som tåler og
behersker økonomisk basehopping, ofte med ekstreme tekniske utfordringer i
tillegg.
Tøff fordi disse miljøene produserer og gjennomfører prosjekter til
ekstrem glede for hundretusener av glade mennesker. Festivaler er mentalt gull,
enten du er gira ungdom på Norway Cup, eller rocker med verdensartister på Tons
Of Rock i Oslo eller Slottsfjellfestivalen i Tønsberg. Den lokale
verdiskapningen er gedigen.
Fra Ragnarock til industri
Da vi produserte siste Ragnarock, på Ullevål Stadion i
1975 (jeg var prosjektleder som ung mann), ble det ramaskrik fordi vi økte
billettprisen fra 20 til 30 kroner. Ordet «event» var knapt nok oppfunnet, og
«sponsorer» hadde så vidt sett dagens lys.
Wrangler kledde opp hele festivalstaben, og vi fikk
utrolige 5000 kroner i cash, 34.765 i dagens kroneverdi. Snekkerlag brukte to
uker på å hamre den store scenen, som skulle bære Led Zeppelins PA-anlegg som
vi hadde leid via Marshall Equipment i London. Og vakthold? Jo, vi bodde i telt
ved cornerflagget mot Sognsvannsveien. Vi er vel de eneste som verken før eller
etter noensinne har bodd i telt på gressmatta på Ullevål.
Tønsberg, Oslo, Kongsberg
I dag er festivaler milliardindustri i Norge, med en hær
av selskaper som leverer ferdige pakker med scenerigger, lyd, lys,
serveringstelt, stoler og bord. Og de kan virkelig juble, besøksindustrien med
hoteller, restauranter og alt som heter handelsstand i typiske festivalbyer som
Tønsberg (Slottsfjell), Kristiansand (Palmesus), Kongsberg(jazz), Molde(jazz),
og Oslo, for å nevne noen av våre store festivalbyer, som har festivalene mer
og mindre i byen, med betydelig innrykk av utenbys festivalgjester.
Festival-Norge handler om milliardbeløp i meromsetning
for byer og lokalsamfunn.
72 land på Ekebergsletta
Da Metallica, ZZ Top og 52 øvrige band rocket
Ekebergsletta her om dagen, var det besøkende fra hele Norge og 72 land. Vi som
trodde Norway Cup var arrangementenes FN i Norge, med deltakere fra 50-60
nasjoner, og så kommer hardrockerne og banker selveste Norway Cup, og det på
deres egen hjemmebane.
Jeg vet ikke hva TONS genererer for Oslo by. Det kan
gjerne Visit Oslo forske litt på, for her er det store kroner i sving når opp
mot 150.000 tørste og sultne rockere samles i hovedstaden.
Lenny Kravitz og Bryan Adams
Det fine med festival-Norge er variasjonene Fra de minste
«søskenbarn-treffene», til TONS. Og så dukker det stadig opp nye festivaler.
Som i Sandefjord forrige onsdag og torsdag, der Lenny Kravitz og Bryan Adams
trakk rundt 15-16.000 mennesker til den nye By The Pond-festivalen, som fylte
hotellene i byen. Sola skinte og festivalfolket koste seg med øl og vin i den
idylliske Bygårdsparken, som viste seg som en veldig fin og grønn
festivalarena.
Jeg var der og noterte en nykommer med voksen profil og
åpenbart potensial framover. Neste års festival er allerede spikret til torsdag
og fredag 3. og 4. juli. Sandefjord by bør bukke anstendig for investor Dag
Freddy Henriksen, som «gutser» i verdens mest uforutsigbare industri, og som
gjør det mulig for byens besøksindustri å tjene store kroner disse to
festivaldagene.
Matgründer festivalsatser i Sandefjord og Halden
For; hovedeier av den nye festivalen i Sandefjord, er
nettopp Dag Freddy Henriksen (57), gründer og daglig leder av Matbørsen, i dag
heleid av NorgesGruppen, med nær 200 ansatte og en omsetning på 777 millioner i
2022.
Han eier selskaper som Crema Kaffebrenneri AS og
Gastronomia Consulting&Invest AS. Under sistnevnte selskap ligger Zentimo
Holding AS, som eier Artfy Event AS, som igjen eier festivalen «By The Pond
AS», og nye «By The Border AS» i Halden, som går av stabelen på festningen
onsdag og torsdag denne uka, med legendene Toto, Åge & Sambandet og
Hellbillies med flere. Allsang ved grensen må definitivt påregnes.
Full turbo
Nå er turboen virkelig satt på i festivalverden. Sist uke
var 200.000 mennesker på legendariske Glastonbury på Worthy Farm i England, med
Dua Lipa og Coldplay blant headlinerne. I Danmark pågår like legendariske
Roskilde-festivalen en uke fram til denne lørdagen, med 100.000
festivalgjester.
Her hjemme er det også full musikk. Denne uka er Ed
Sheeran og Sam Smith på firedagers Stavernfestival. Regn i sikte både torsdag,
fredag og lørdag betyr utfordringer. Vi vet hvor mye sol og fint vær har å si
for mat og drikkeomsetningen, en ekstremt viktig del av alle festivalers
inntektsgrunnlag.
Strandfest i Kristiansand
Politikerne i Kristiansand besinnet seg og beholder
dermed populære «Palmesus», som braker løs fredag og lørdag. Skandinavias
største strandfest med Alan Walker & Friends og Chainsmokers og mange flere.
«Palmesus» omsatte 128,5 millioner i 2022 (siste
offentlige regnskap), med et resultat før skatt på 10 millioner. Ble tidligere
kjøpt opp 100 prosent av det internasjonale selskapet Superstruct, som også
eier Øyafestivalen.
«Palmesus» på New York-børsen
Ikke tvil om at festivaler har blitt big business, for
her om dagen kjøpte et av verdens største investeringsselskap KKR - notert på
New York-børsen - Superstruct for 15 milliarder kroner.
De fikk 80 festivaler
og events i Europa og Australia. KKR, som har plassert 575 milliarder dollar i
en rekke sektorer, toger nå for fullt inn i festival- og eventverden. Selskapet
sier i en pressemelding at de har forpliktet seg til å investere 2,8 milliarder
kroner i festivalkonsernet, etter oppkjøpet av Superstruct.
Tons Of Kroner
Tons på Ekeberg har etter flyttingen fra Halden klatret
til topps som Norges i særklasse største festival, med opp mot 150.000
besøkende over fire dager. Dette gjør faktisk TONS til én av Europas største
festivaler. Live Nation Norway AS er største eier med 51,037 prosent. Selskapet
har 34 ansatte.
Omsetningen i fjor var 205,8 millioner kroner, resultat
før skatt 24,3 millioner kroner. Sammen med 2022-resultatet, har TONS et
resultat på 60,5 millioner kroner.
Historiske kroneverdier i norsk festivalsammenheng.
Slottsfjellfestivalen
Onsdag og torsdag neste uke, 10.-11. juli, fylles
Tønsberg med festivalfolk. Dette er Norges store bynære festival, på andre
siden av brua som går fra den populære Brygga, med alle restaurantene.
Verdiskapningen for byen og besøksindustrien er høy.
Tønsbergs underholdningsgeneral og restauratør Jon Terje
Johnsen, er hovedeier av Slottsfjellfestivalen, og eier og driver populære
Foynhagen som byr på en imponerende artistrekke denne 10
års-jubileums-sommeren, med Tomas Ledin, Carola, Åge, Di Derre, ja hvem spiller
ikke i Foynhagen i sommer?
Handler om milliardverdier
Hva festivalene betyr for festivalbyene, enten det er
Oslo, Tønsberg, Molde, Bodø, Tromsø, vet vi etter hvert mye om, selv om norske
kommuner ikke er imponerende tilstede for å gjennomføre lokale
merverdi-undersøkelser, om hva festivalene genererer for kommunen, byen,
destinasjon.
Lær av Göteborg
Göteborg er bjellesauen når vi snakker festivaler og mega
events betydning. Allerede i 2006 gjennomførte Göteborg Universitet et
forskningsprosjekt på hva mega events betyr for byen, og valgte to konserter
med Robbie Williams på Ullevi. Disse to konsertene genererte alene en merverdi
for Göteborg by på 220 millioner svenske kroner, som tilsvarer 338 rundt
millioner i dagens kroneverdi.
For Oslo, ikke minst, er Göteborg et interessant og
aktuell «case». Med superstjernene de hadde på Ullevi både i 2022 og i fjor
sommer, kunne byen bokføre en meromsetning på 1,3 milliarder svenske kroner, ja
ikke til sammen, men pr sommer. I fjor med band som Metallica, Coldplay og
Springsteen på Ullevi.
Har kommuner en strategi?
Når du har dette kunnskapsgrunnlaget er det naturlig nok
enklere å meisle ut en strategi som kommer hele byen og kommunen til gode. Og
da snakker vi både økonomiske og mentale gledesverdier. Hvilke norske kommuner,
om noen, har en strategi for festivaler og store begivenheter? Rekk gjerne opp
handa!
Mange ordførere og lokalpolitikere er festivaldeltakere i
sommer. Ta med dere inntrykkene til første formannskap- og kommunestyremøte til
høsten, og meld inn spørsmålet: Bør vi ikke utarbeide en strategi for denne
fantastiske sektoren, for vår kommune?