Fra venstre Jørgen Wiig, konsernsjef i Grilstad AS, John Forseth, daglig leder i Matpartner AS og Anne Nakstad, styreleder i Matpartner AS. (Foto: Grilstad)
Fra venstre Jørgen Wiig, konsernsjef i Grilstad AS, John Forseth, daglig leder i Matpartner AS og Anne Nakstad, styreleder i Matpartner AS. (Foto: Grilstad)

Satser sammen på fersk ferdigmat

Grilstad utvider produktspekteret til også å omfatte fersk ferdigmat ved å gå inn på eiersiden i den trønderske ferdigmatbedriften Matpartner.

Publisert Sist oppdatert

Grilstad går inn som medeier i Matpartner med en andel på 49 %. Bakgrunnen er at begge selskapene ønsker å vokse i markedet for fersk ferdigmat og måltidsløsninger.

– Felles trøndersk eierskap og matkultur vil øke konkurransekraften til begge selskapene i en varegruppe i sterk vekst, sier konsernsjef i Grilstad, Jørgen Wiig.

Sterkere sammen

John Forseth, daglig leder i Matpartner, mener partnerskapet med Grilstad åpner nye muligheter for begge selskapene.

– Utgangspunktet er at vi blir sterkere sammen. Ved å kombinere kompetansen og styrkene til begge selskapene, er ambisjonen å bli en ledende leverandør i det norske markedet, både til dagligvare og til hotell, restaurant og service-markedet, sier Forseth, som mener samarbeidet er strategisk viktig for videre vekst i begge selskapene.

Ønsker enkle måltidsløsninger

– Vi ser en endring i folks spisevaner, og ferske ferdigretter er en av få kategorier som har god vekst. Vi tror at forbrukerne vil foretrekke måltidsløsninger og tilbehør som er enkle å lykkes med. Vi ser også at mangel på kokker i hotell-, restaurant- og servicemarkedet har ført til økt behov for «ready to heat»-konsepter, sier Wiig.

– Sammen med Matpartner har vi ambisjon om å bidra til innovasjon og utvikling av nye produkter innenfor disse markedene.

Det er to trønderske aktører med helt ulik kompetanse som nå går sammen. Matpartner har unik kompetanse innen utvikling og produksjon av ferdigretter og måltidsløsninger. Grilstad har flere sterke merkevarer, tilgang på råvarer og et etablert markeds- og salgsapparat.

Trøndersk matkultur

Begge selskaper er stolte skapere av matglede, tilhører en sterk trøndersk matkultur og har hovedsete i Trøndelag.

De befinner seg midt i det trønderske matfatet, noe som gir et konkurransefortrinn både når det gjelder fagkompetanse og tilgang på gode råvarer.

Grilstad

Grilstad er markedsleder innen spekevarer og frosne hamburgere og hadde i 2019 en omsetning på 1,8 milliarder kroner.

Grilstad har ca. 400 ansatte fordelt på fire egne produksjonsanlegg i Trondheim, Stranda, Brumunddal og Østersund, og egne salgs- og markedsorganisasjoner for dagligvare og storkjøkken.

Matpartner

Matpartner er en betydelig leverandør av middag- og lunsjretter til dagligvare og storkjøkken.

Selskapet ble etablert i Klæbu i 1997, og flyttet i 2016 inn i et moderne produksjonsanlegg i Melhus.

Matpartner har 64 ansatte og hadde en omsetning på ca. 200 millioner kroner i 2019.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca