Trond Fidje fra Felleskjøpet og Petter Brinchmann fra Nortura i pilotprosjekt kvalitetsmat i bondens butikk. (Foto: Nortura)
Trond Fidje fra Felleskjøpet og Petter Brinchmann fra Nortura i pilotprosjekt kvalitetsmat i bondens butikk. (Foto: Nortura)

Nortura-mat i utvalgte Felleskjøpet-butikker

Felleskjøpet og Nortura går sammen om et nytt pilotprosjekt for å selge kvalitetsmat i Felleskjøpets butikker. Konseptet skal nå testes i fem butikker på Østlandet.

Publisert

Nortura og Felleskjøpets eiere, den norske bonden, har lenge ønsket å selge sine produkter gjennom Felleskjøpets landsdekkende butikker. Fra 25. mars blir dette en realitet når utvalgte matvarer fra Norturas restaurant-sortiment blir å finne i Felleskjøpets butikker på Holstad, Kløfta, Hamar og Barkåker.

Bondens selskap

– Vi håper og tror at dette er starten på en ny varekategori i våre butikker. Vi er bondens selskap og driver bondens butikk. Da faller det naturlig at vi også kan tilby noen av kvalitetsproduktene våre kunder selv produserer. Vi starter i det små med noen utvalgte varer og forhåpentligvis kan vi utvide tilbudet på sikt, sier nordisk direktør for detaljhandel i Felleskjøpet Agri. Trond Fidje.

Matvarene som selges hos Felleskjøpet er råvarer som normalt bare selges til hotell- og restaurant-markedet, og i tillegg vil man finne turmat og langtidsholdbare basisvarer. Utvalget vil følge sesongene med for eksempel grillmat i sommerhalvåret.

Løfte frem de gode produktene

– Ideen bak pilotprosjektet er å løfte frem den gode maten slik at vi gjør gode norske råvarer mer tilgjengelig. Den norske bonden produserer mat av høy kvalitet. Nå kan både bonden og øvrige kunder hos Felleskjøpet handle mat rett fra bonden, sier konserndirektør for proff og industri, Petter Brinchmann.

Bærekraftig og lokalprodusert mat er etterspurt hos forbrukerne og det produseres mye kvalitetsmat i Norge. Salg av bondens egne matprodukter kan gi nye muligheter både for produsentene og kundene.

Skape bondens eget marked

– Vår langsiktige visjon er å kunne utvide konseptet vi nå tester til å bli en fast del av vårt sortiment i mange av våre butikker. Vår nærhet til bonden og lokale tilstedeværelse rundt omkring i hele Norge gir oss et godt utgangspunkt for å kunne skape bondens eget marked med lokal mat i våre butikker, sier Fidje.

Felleskjøpet har 104 butikker over hele landet. Felleskjøpets butikk på Fornebu er en av butikkene hvor pilotprosjektet kjøres. Denne butikken åpner i nye lokaler våren 2021 og vil bli en konseptbutikk tilpasset mer urbane kunder.

– Det er voksende interesse for kvalitetsråvarer og her har vi en unik mulighet til å skape nye arenaer for bondens produkter. Vi håper også at mange urbane matkjennere vil like dette tilbudet, sier Brinchmann i pressemeldingen.

Sju av ti mener det er viktigere nå enn før å støtte norsk landbruk, norsk matproduksjon og selvforsyning, ifølge en kartlegging fra Nofima 2020.

Produktene

Maten selges i store forpakninger og man vil finne en rekke produkter som ikke selges i dagligvaremarkedet.

Tronfjell velhengt spekeskinke, som ble kåret til Norgesmester i 2020, er en av Norturas absolutte topp-produkter til proffmarkedet. Skinken er produsert på Tynset, lagret i 24 måneder og er skåret i tynne skiver.

Pilotbutikkene vil også selge stykningsdeler av Livèche-kylling fra tre gårder i Østfold. Dette er kylling fôret med lokalt fôr tilsatt urten løpestikke, og kvalitet av høy klasse. Hamburgere og pølser produsert spesielt for det profesjonelle mat-markedet vil også være å finne i hyllene hos Felleskjøpet.

Øvrig sortiment vil være Gilde Karbonader, langtidsholdbare produkter som Chili con carne og Brun lapskaus, samt den nye Turmat-serien til Gilde.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS