– Folk verdsetter gode og naturlige produkter. Norsk melk er nettopp det– ekte og av høy kvalitet, sier direktøren for Melk, Ida Berg Hauge.
– Folk verdsetter gode og naturlige produkter. Norsk melk er nettopp det– ekte og av høy kvalitet, sier direktøren for Melk, Ida Berg Hauge.

Økologisk melk i vekst

For første gang på mange år øker melkeforbruket i Norge, og økologisk melk leder an i veksten.

Tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (Melk) viser at salget av økologisk helmelk har skutt i været med 25,3 % i 2024, mens konvensjonell helmelk økte med 6,1 % fra året før.

Helmelk er den største kategorien innen økologisk melk.

Naturlig mat i fokus 

– Etter flere år med debatt rundt ultraprosessert mat ser vi at flere forbrukere ønsker enkle, naturlige produkter uten lange ingredienslister. Norsk melk er nettopp det – ekte og av høy kvalitet. Den økende interessen for økologisk melk viser at folk verdsetter valgmuligheter, sier Ida Berg Hauge, direktør for Melk, i en pressemelding. 

Melk og matglede 

En stor del av økningen i helmelk kan knyttes til trenden med mer hjemmelaget mat.

– Mange bruker helmelk i matlaging og bakst, og vi ser en positiv utvikling der flere lager mat fra bunnen av. Det er gledelig at melk har en naturlig plass i denne trenden, fortsetter Berg Hauge. 

Hun understreker samtidig at helsemyndighetene anbefaler magrere melketyper som en del av et balansert kosthold. 

– Vi er glade for at flere får i seg melkens viktige næringsstoffer som kalsium og jod, som mange får for lite av. Helsemyndighetene anbefaler tre porsjoner melk eller meieriprodukter daglig, hvorav minst to av tre bør være melk eller yoghurt, sier hun. 

Økologisk melk vokser – men utgjør fortsatt en liten andel 

Selv om veksten er sterk, utgjør økologisk melk fortsatt kun 6 % av det totale hvitmelksalget i Norge, mens økologisk helmelk står for 10 % av all helmelk som konsumeres. 

– Økologisk melk vokser raskt, men vi har allerede et kvalitetsnivå på all melk i Norge som er i verdensklasse. Det blir spennende å følge utviklingen og se om denne trenden fortsetter, sier Berg Hauge.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS