Bjørn B Jacobsen (69), som har skrevet denne saken, er én av Norges mest erfarne reiselivsstrateger, produsent av events og begivenheter, og tidligere journalist.
Han kommenterer utviklingen i reiselivet og besøksindustrien for Horecanytt.no, både her hjemme og internasjonalt.
Vi ser det igjen
og igjen. Det siste folk prioriterer bort er reiser og ferie. Trafikken i
vinter har til og med økt 25,2 prosent til Kanariøyene, og med 21 prosent til
Gran Canaria.
Norge er nå den
populære ferieøyas viktigste Norden-marked.
Overnattingsbedriftene
på Gran Canaria kunne bokføre 4,9 milliarder euro, eller rundt 56 milliarder
kroner i inntekter i 2023. 12,8 millioner utenlandske turister besøkte
Kanariøyene fra januar og ut november i fjor. Totalt 95,7 millioner gjestedøgn.
Til sammenligning hadde Norge 9,8 millioner utenlandske gjestedøgn i 2022.
Nordmann med Radisson
Blu-suksess på Gran Canaria
Bergenseren Finn
Berstad (60) smiler bredt når han melder om «all time high» i 2023 for hans to
Radisson Blu-hoteller på Gran Canaria. Av ferieøyas 66.000 hotellsenger, har
han mange, og også blant de beste sengene, bokstavelig talt.
Berstad spådde
knallresultat da jeg snakket med han i mars i fjor. Det
slo inn med full styrke. Den positive trenden er åpenbart ikke noe blaff:
– Vi ligger godt foran 2023 på bookinger, så dette
ser veldig bra ut, sier Berstad som nylig feiret sitt 10-års jubileum som hotelldirektør
for de to Radisson Blu-hotellene i Puerto DeMogan og Pataclava/Arguineguin.
Begge hoteller høster regelmessige priser helt i toppen blant Gran
Canarias beste hoteller, populær blant nordmenn og øvrige nordiske turister.
Mye tyder på at
rekorden på 16 millioner turister i 2017, står for fall når desember-tallene
kommer om ikke så lenge.
I perioden, januar
til og med november i 2023, reiste 930.323 skandinaver til Kanariøyene. 350.199
var norske, 317.375 svenske, og 264.749 danske.
Prosentmessige
øket nordmenn mest av alle nasjonaliteter med pluss 29,6 prosent i denne 11
måneders perioden. Sverige øket med 22 prosent, mens Danmark hadde en markant
nedgang på 18,4 prosent
Utsiktene for
årets vintersesong er meget gode. Også her er nordmenn i tet med 137.151
estimerte flyseter til alle Kanariøyene (Gran Canaria, Lanzarote, Tenerife,
Fuerteventura, La Palma), 27.645 flere seter enn fjorårets vintersesong, en
økning på hele 25,2 prosent. Kun Finland av våre nordiske naboer ligger på
plussiden, med 3,7 prosent økning. Sverige har nedgang på 11,3 prosent, Danmark
har nedgang på hele 31,7 prosent.
Norge er dermed
nordisk markedsleder også for Gran Canaria inneværende vintersesong, med
100.365 flyseter, øker 21,0 prosent og pluss 17.424 fra fjorårets vinter. Våre naboland
har nedgang; Sverige -14,7 prosent, Danmark -17,2, mens Finland har pluss 1,7 prosent.
Til Tenerife øker
den norske trafikken med hele 44,3 prosent, og 32.694 flyseter, og til
Lanzarote med pluss 4,8 prosent og 4.092 seter. Dette viser Gran Canarias
suverene markedsposisjon i Norge. Så er det litt pussig at ikke Lanzarote har
større volum, som primært henger sammen med svak frekvens av både direktefly og
charter.
Mange har råd til
å reise
Man skulle man tro
at en bister økonomisk hverdag her hjemme, som merkes godt i
husholdningsøkonomien for de fleste, i tillegg til et mediamaraton med dystre
økonominyheter i lang tid, at dette slo ut på bestillingene av feriereiser til
Gran Canaria. Men nedia. Det er til og med en markant økning av norske gjester
både vinter og sommer.
En fersk
undersøkelse fra forskning.no, forteller at 15 prosent av alle som eier en
bolig, vurderer å selge eller allerede har solgt, fordi de ikke har råd å bo
der lenger. Dette understreker alvoret, men det er likevel fortsatt mange
nordmenn som åpenbart har god råd, som prioriterer feriereise til Kanariøyene
og særlig til Gran Canaria, som statistikkene bekrefter.
60+ er største
gruppen
Kombinasjonen av
at mange fortsatt har god råd, samt at reiser og ferier gis høy prioritet, slår
åpenbart ut her. Så er det ikke ungdommer eller studenter som først og fremst
reiser til Gran Canaria. 60 pluss er største gruppen. De utgjør 34,4 prosent av
de reisende. Så følger aldersgruppen 46-60 med 28,8 prosent, gruppen 31-45 år
med 21,1 prosent, 16-24 år med 9,2, og lavest er gruppen 25-30 år som utgjør
6,4 prosent.
Bryter vi
statistikken ytterligere ned, ser vi at 49,2 prosent lønnsmottakere, 24,9
prosent er pensjonister, og 10,9 prosent er bedriftseiere.
Sterk lojalitet
Lojalitet er viktig for alle destinasjoner, også for
Kanariøyene. De nordiske landene scorer høyt på lojalitet.
80,2 prosent er «repeat tourists». Bare Irland scorer høyere
med 82 prosent. Dette er en særdeles verdifull markedsverdi. En gedigen
gullgruve for Kanariøyene. Lojale gjester som kommer igjen og igjen, ja i
horder, er en drømmesits for enhver destinasjon.
Høy tilfredshet
Når lojaliteten er så høy, betyr det utvilsomt at
Kanariøyene leverer. I turistmyndighetenes undersøkelse av «satisfaction and
loyalty indicators», med skala fra 0 til 10, ligger de nordiske landene på
8,74, Storbritannia på 9, og Tyskland på 8,81. Ingen av Kanariøyenes markeder
er under 8,4. Høye score på leveranse og tilfredshet med andre ord.
Nå øker også
sommertrafikken
Gran Canaria, som
fram til i dag har vært en destinasjon vi først og fremst reiser til høst og
vinter, seiler nå opp som et attraktivt feriemål også sommertid. 54.390 norske
flyseter er estimert booket for sommertrafikken, en økning på 8,7 prosent fra i
fjor.
Dette mens alle våre nordiske naboer har nedgang, men markedsleder UK
holder farta oppe både vinter og sommer, med 658.881 flyseter for sommeren, en
økning på 8,6 prosent. Tyskland samme nivå som 2022 med 424.546 flyseter.
Gran Canaria
oppleves trygt
At Kanariøyene
scorer høyt på de viktigste parameterne, med Gran Canaria som markedsleder for
nordmenn blant øyene, handler utvilsomt om et urolig verdensbilde med krig,
naturkatastrofer, terrortrusler og dramatiske klimaendringer. Alt dette
forstyrrende begreper når vi snakker mennesker ferievalg.
Er det noe vi ikke
gambler med, så er det våre dyrebare feriereiser. Destinasjonene vi velger må
oppleves trygge, med klimatiske forhold som ikke bare er til å leve med, men
som ikke forstyrrer eller ødelegger ferieopplevelsen. Alt dette forhold vi ikke
tenkte særlige over før i tida, da verden var et langt mer forutsigbart sted å
være.
Gran Canaria var
likevel ikke «harry»
Så er det ikke
tvil om at Gran Canaria, som den «virkelige grand old mama» når nordmenn
snakker Syden, opplever en gjenfødelse i større markedsgrupper i Norge.
Granka, som mange
sier en smule nedlatende, har gjort fordommer tilskamme, både blant unge
mennesker, barnefamilier og andre, som nå opplever Gran Canaria som en
destinasjon som oppfyller alle ønsker om en trivelig og solfylt ferie. Stadig
fler erkjenner at neida, Gran Canaria var likevel ikke «harry».
En annen verden i
dag
Undertegnede var
backpacker på Interrail i Europa med en kompis i 1972, første året med
Interrail. Vi kokte spaghetti på stormkjøkken ved Eiffeltårnet, lå i sovepose
på stranda over gata for luksushotellene i Cannes.
I dag låter det
som et eventyr som aldri har skjedd. Verden har endret seg, ja dramatisk
dessverre. Også derfor svarer 85,2 prosent av nordiske turister at sikkerhet og
klima er meget viktig for valg av feriested.
Verdens beste
klima
Både sikkerhet og
klima taler til Gran Canarias fordel. Øya har de facto verdens beste klima, og det mest stabile
sommerværet, særlig sør på øya, fastslått
som et vitenskapelig meteorologisk faktum.
I
tider der verdens reiseliv og besøksindustri merker klimaendringene mer enn
noen gang, enten det er vintersportdestinasjoner i Mellom-Europa som sliter med
mangel på vinter og snø, eller fastlandet rundt Middelhavet som kneler
sommertid med 40-45 grader, seiler Gran Canaria opp som et stadig mer aktuelt
helårs reisemål.
Utfordringene
for verdens besøksindustri har alltid vært mange og monumentale oppigjennom
årene, enten det har vært fugleinfluensa, askeskyer eller Covid.
Klimaendringene er ugjestmilde og ubønnhørlige for nasjoner, regioner og
destinasjoner som rammes, enten det er grønt når det skal være vinter, eller
ulevelig hete når det skal være behagelig sommer.
Middelhavsregionen
svetter
Tidligere
reiste vi gjerne til det spanske fastlandet og landene rundt Middelhavet
sommertid, fordi 3 timers flytur fra Gardermoen er bedre enn 5,5 timer til Las
Palmas. Men, nå koker sør-Europa, som vi har sett de siste to somrene, med den
ene heterekorden etter den andre.
å Sicilia og Sardinia var
det 48 grader i juli i fjor. Den europeiske heterekorden er 48,8 grader. Dette
mens Gran Canaria alltid har vært kjent for jevne temperaturer hele året, også
sommertid, som regel med det vi forbinder som fine norske sommerdager.
Hva med
prisbildet?
Flyreiser har
blitt dyrere over hele fjøla, men det hender seg at det er kampanjer, og
bestiller du i god tid finner du som regel avganger billigere enn andre. Gode
hoteller koster naturlig nok også, men kan du reise i periodene utenfor
skoleferiene, er det alltid gevinster å hente på både flyreise og hotell.
– Nå har også Air Baltic begynt å fly fra både Gardermoen, Torp og
Bergen til konkurransedyktige priser i vinter, og det kan jo være positivt da
flybillettene generelt har økt ganske mye siste året, sier Finn Berstad.
Norwegian og SAS
Ellers er det SAS
og Norwegian som står for de store volumene til Gran Canaria. Begge flyr nå
hele året til Las Palmas.
– I Norwegian har
vi høy etterspørsel på reiser til Gran Canaria i vinter, og tendensen holder
seg godt også utover våren. Fra Norge flyr vi direkte til Las Palmas fra Oslo,
Sandefjord Torp, Bergen, Trondheim, og Stavanger, sier senior-kommunikasjonsrådgiver
Eline Hyggen Skari hos Norwegian.
Om prisbildet sier
Skari:
– Pris er ikke noe
vi kan kommentere i detalj. Prisene er dynamiske og styres av tilbud og
etterspørsel. Uansett reisemål er det ofte slik at de rimeligste
billettene selges først. De mest prisbevisste kundene bestiller derfor
billetter i god tid før avreise. De benytter også hyppig vår lavpriskalender og
følger med på de ulike kampanjene med gode tilbud. For de travleste tidene på
året, ikke minst skoleferiene, anbefaler vi å booke flyreisen så snart som
mulig fordi vi vet at det kan bli utsolgt på enkelte avganger og datoer,
understreker Eline Hyggen Skari.
Air Baltic
Thomas Ramdahl leder «Network Planning og Development Division» hos Air
Baltic. Også han bekrefter høy etterspørsel fra både Gardermoen og Torp.
– Vi følger markedet nøye, gjør våre analyser, og kan meddele at vi
flyr fra både Gardermoen og Torp også kommende vintersesong.
1 euro koster kr
11.34
Onsdag 31. januar kostet 1 euro 11,34 hos DNB.
Kursen svinger marginalt rundt dette nivået for tiden. Da jeg var på Gran
Canaria i desember, var kursen svakere og jeg beregnet 12 kroner på alle kjøp.
Så hva forteller dette om hvor dyrt eller rimelig det å feriere på Kanariøyene
i dag?
Rimelig i syden-butikken
Uansett
kursvariasjoner, å leve på Gran Canaria, handle i matvarebutikkene, spise og
drikke på restaurantene, er fortsatt betydelig rimeligere enn hjemme, selv når
jeg beregnet 12 kroner for én euro. Denne handlelappen, med dagens kurs på
11,34 for 1 euro, kostet følgende:
1 grov baquette; 0,49
euro = Kr 5,55
2 stk croissant a 0,42
euro = Kr 9,52
Boks cherrytomat 1,34
euro = Kr 15,19
10 store skiver fersk skinke
2,27 euro = Kr 25,74
1 pakke serranoskinke 2,59
euro = Kr 29,37
Gouda ost i skiver; 1
euro = Kr 11,34
2 stk Cola Zero a 1,29 euro = Kr 29,25
1 flaske Codorniu Cava Rose
5,75 euro = Kr 65.20
Totalt
16,86 euro = Kr 191,19
Spar-butikken
i Puerto de Mogan vs Meny hjemme i Norge:
- 1
Cola Zero 0,5 liter kr 14,62 på SPAR.
Meny: kr 25,50 + pant