Q-sjef Bent Myrdahl. (Foto: Q-Meieriene)

Rangert som en av Norges mest innovative bedrifter

Siden 2015 har Norges Handelshøyskole målt hvordan forbrukere opplever norske bedrifters innovasjonsevne. Kåringen viser blant annet at Norske forbrukere vurderer Q-Meieriene som best i matvarebransjen på nyskapning.

Publisert

– At vi er eneste matvareselskap på listen over kommersielle innovasjoner er vi selvsagt stolt over. Jeg tror det skyldes at vi har en innovasjonskultur som handler om at vi skal være forbrukerdrevet i alt vi gjør, sier Q-sjef Bent Myrdahl.

Tør å satse på nye konsepter og formater

– Forbrukerne utfordrer oss hver eneste dag, og gjør at vi tør å satse og investere i konsepter og formater som markedet ikke har sett før, forklarer han.

Årets måling viser at utfordrermeieriet er i selskap med bedrifter som AirBnB, Toyota, Netflix og Nordic Choice, for å nevne noen. Listen toppes av IKEA for tredje år på rad.

– Det er et hyggelig selskap å være i, og det viser at vi har lykkes med noe. Samtidig blir vi aldri fornøyd, fordi vi vet vi at det alltid finnes bedre måter å gjøre ting på.

Gjør et kvantesprang

Den ferske undersøkelsen viser at Q for første gang også er inne på topp-10-listen over det som kalles «Sosiale innovasjoner» - som gjenspeiler hvorvidt kundene ser på bedrifters innovasjonsaktiviteter som nyttige for samfunnet og miljøet.

Fra en 33.plass i fjor gjør utfordrermeieriet et solid byks i årets målingog får en 9.plass.

Les også: Nordic Choice Hotels i toppen av innovasjonsrangering

– I 2020 satt vi i gang den største klima- og miljøoppgraderingen i selskapets historie. Vi har i løpet av året kuttet plast fra flere store produktgrupper, vi bygger et nytt klimasmart meieri på Jæren, og vi har trappet opp kampen mot matsvinn.

Ambisjon om å være klimapositiv i 2030

Myrdahl viser til selskapets ambisjon om å bli klimapositiv i 2030.

– Vi elsker å utfordre, og det er derfor vi har bestemt oss for å ikke bare bli klimanøytrale, men klimapositive innen 2030. Oppgaven er enorm, men vi jobber systematisk med tiltak fra bonde og frem til forbruker.

– At vi klatrer så pass høyt på denne listen, på et år, er en fin annerkjennelse av arbeidet som er lagt ned. Men vi har så vidt begynt. Jeg håper og tror at vi vil ta enda større steg i årene fremover, sier han.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS