Pincho Nations konsept er «destinasjonsrestaurant» der interiøret tar kunden «rett inn i sirkusmanesjen». (Foto: Pincho Nation)
Pincho Nations konsept er «destinasjonsrestaurant» der interiøret tar kunden «rett inn i sirkusmanesjen». (Foto: Pincho Nation)

Pincho Nation ekspanderer i Norge – gjestene gjør alt med kjedens app

Pincho Nation legger opp til ekspansjon i Norge og søker etter franchisetakere. Gjestene gjør booking av bord, bestilling og betaling med kjedens egenutviklede app.

Publisert

Pincho Nation hevder å være verdens første restaurant hvor all booking av bord, bestilling og betaling gjøres via en app.

I Sverige åpnet Pincho Nation sin første restaurant i 2012, og kjeden har i dag 65 restauranter der. De fleste drives av franchisetakere.

Konseptet er ‘destinasjonsrestaurant’ hvor «interiøret tar deg rett inn i sirkusmanesjen». Fargerike drinker og småretter – bl.a. burgere, dumplings, paella – fra hele verden fyller menyen.

I Sverige booker 80 prosent av kundene bord på forhånd, noe som skal bidra til at konseptet fungerer selv på mindre steder.

Skal fra to til 17 restauranter

Viveca Järhult er markedssjef i Pincho Nation. (Foto: Pincho Nation)
Viveca Järhult er markedssjef i Pincho Nation. (Foto: Pincho Nation)

Pincho Nation har så langt åpnet to egeneide restauranter i Oslo: på Jernbanetorget og ved teatrene i Kristian IV's gate.

– I løpet av de neste tre årene ønsker vi å åpne rundt 15 restauranter i Norge, hvorav to i inneværende år. Hvor de første enhetene åpner, er ennå ikke klart, men vi ser på Trondheim, Bergen, Kristiansand og Stavanger som veldig interessante byer, sier markedssjef i Pincho Nation, Viveca Järhult til Retailmagasinet.

Pandemien bremser

Pandemien har ikke overraskende redusert etableringstakten.

– Pandemien har definitivt påvirket utvidelsesplanen vår. Reiser mellom Sverige og Norge har vært begrenset, og vi har også hatt behov for å legge flere ressurser på vår eksisterende virksomhet for å oppfylle restriksjoner og raske endringer. Hadde det ikke vært for pandemien, hadde vi sannsynligvis allerede startet med flere restauranter i Norge, sier Järhult.

Oppstart koster

– Hvordan har utviklingen vært for de to som allerede har åpnet?

Å etablere virksomhet i et nytt land er sjelden lønnsomt fra starten av, og det har også vært tilfelle for restaurantene våre i Oslo. Men det er en bevisst investering fra vår side fordi det krever arbeid å bygge opp kunnskap i et nytt marked og sikre at konseptet blir godt mottatt av gjestene. Vi ser at arbeidet i Oslo har gitt resultater med en positiv utvikling i antall gjester før pandemien, sier Järhult.

Å teste markedet selv har vært viktig for dem både i Danmark og Norge.

– På den ene siden trenger vi alltid å lære om hva som gjelder spesifikt for Norge og sørge for at det er et fundament å bygge videre på. Det fundamentet er nå på plass, og vi ser et stort potensial i etablering i flere norske byer, fortsetter markedssjefen.

Ønsker lokalt engasjement – velger franchise

Pincho Nation har franchise som foretrukket driftsmodell.

– Franchise som modell har fungert veldig bra for oss i Sverige. Konseptet vårt har vist seg å være veldig lønnsomt for franchisetakere, og vi ser stor verdi i å ha driftige gründere som partnere, sier Järhult.

Selv om Pincho Nation mener de har et sterkt konsept, vet de at lokalkunnskap og engasjement er verdifullt. Kjeden setter pris på engasjementet fra franchisetakere fordi det hjelper dem med å videreutvikle konseptet sentralt.

– Selvfølgelig har vi også vurdert å starte på egenhånd, men vi tror at fordelene med et sterkt engasjement gjennom eierskap og lokalkunnskap om stedet veier opp for det på lang sikt, sier Viveca Järhult.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS