Foto: Scandic Hotels

Scandic satser i økonomisegmentet igjen

Scandic forsøkte seg med HTL Hotels i 2014 – uten hell. Nå satser kjeden igjen i det samme økonomisegmentet med det nye varemerket Scandic Go. Ambisjonen er å etablere et sterkt nærvær i de største byene i Norden. I Oslo åpnes to hoteller høsten 2020; Scandic Karl Johan og Scandic Grensen, Oslo.

Publisert
Foto: Scandic Hotels

Og det var akkurat de to hotellene som for noen år siden ble lansert i Norge under HTL-paraplyen, som fikk kort levetid. Allerede i 2016 ble HTL Hotels historie.

Les også: Nå åpner HTL Hotels i Norge (publisert januar 2015)

Les også: HTL Hotels fikk kort levetid (publisert 2016)

Fem hoteller i Scandic Go

Med Scandic Go vil Scandic tilby et nytt konsept i det voksende økonomisegmentet.

I første omgang skal det lanseres fem hoteller under Scandic Go-paraplyen.

Fire av disse åpnes i Oslo og Stockholm i fjerde kvartal 2020, i tillegg til ett i København andre kvartal 2021.

Disse hotellene blir til Scandic Go i første omgang:

1. Scandic No. 53, Stockholm

2. Scandic Upplandsgatan, Stockholm

3. Scandic Karl Johan, Oslo

4. Scandic Grensen, Oslo

5. Scandic Webers, København

Satser igjen

Konseptet er enkelt: Med Scandic Go skal en få en god natts søvn og god beliggenhet til en bra pris. Fullservice-restauranter, treningsrom og møtefasiliteter er ikke en del av konseptet.

Go-konseptet er rettet mot de som ønsker å oppleve aktivitetstilbudet utenfor hotellet og det lokale mat- og drikkeutvalget. For gjestene som velger å bli værende på hotellet, vil det tilbys et begrenset, men nøye utvalgt tilbud av mat og drikke.

– De siste årene har det skjedd en endring i hvordan reisende disponerer tiden sin på og utenfor hotellet under storbybesøk. Det er derfor betimelig at vi satser bredere og etablerer Scandic i et segment hvor vi ser et stort potensial, sier konsernsjef for Scandic Hotels, Jens Mathiesen

Voksende segment

Økonomisegmentet har vokst de siste årene og ventes å vokse ytterligere. Scandic har et mål om å bli markedsledende i dette segmentet i Norden, i all hovedsak gjennom nybygg og overtakelser av hotell. Scandic har en attraktiv pipeline som innebærer en gjennomsnittlig tilvekst på 1500 rom i året. Med Scandic GO forventer en at tilveksten øker til 2500-3000 rom i året.

Det nye varemerket åpner opp for hotell med kompakte rom og færre fellesarealer sammenliknet med fullservice-hotellene.

– Scandic GO er en perfekt tilvekst til det ledende Scandic-tilbudet vårt. Vi tar med oss mye lærdom fra tidligere prosjekter inn i lanseringen, og jeg er overbevist om at dette vil styrke vekstpotensialet vårt, sier Mathiesen.

– Dette er en mulighet for Scandic til å etablere oss i et nytt segment, og det vil komplementere den eksisterende porteføljen av fullservice-hoteller, sier fungerende administrerende direktør i Scandic Norge, Asle Prestegard.

«Lekent og urbant»

«Lekent, ungt, urbant design, kompakte og funksjonelle rom og en hotellopplevelse styrt av gjestens egen digitale enhet. Dette vil være søkelyset for Scandic Go. Inn- og utsjekking og tilgang til hotellrommet håndteres via Scandics mobilapplikasjon. Romunderholdning er tilpasset hvordan vi i dag oppsøker og bruker informasjon, nyheter og underholdning. Muligheten for «casting» fra gjestens digitale enheter til rommets tv har derfor blitt prioritert fremfor et bredt utvalg tv-kanaler», heter det i pressemeldingen.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS