Illustrasjonsfoto: Morten Holt
Illustrasjonsfoto: Morten Holt

Nå skal Norge ta steget – vil bli verdens neste matnasjon

Hvorfor er ikke Norge en anerkjent matnasjon – og hva skal til for å bli det? Det er hovedtema når hele mat-Norge samles på Smak 2020 i begynnelsen av mars på Norges Varemesse. Det er ventet rundt 30 000 besøkende.

Publisert
Christer Rødseth. (Foto: Eirik Nilssen, Matbyrået Impuls)
Christer Rødseth. (Foto: Eirik Nilssen, Matbyrået Impuls)

Årets suksess i både kokke-OL og i Michelin-kåringen setter en solid standard, og flere av vinnerne, Vladimir Pak (Omakase) og Christopher Davidsen (Speilsalen), samt kaptein på kokkelandslaget, Christer Rødseth (Vaaghals og Code), og Norges Bocuse d’Or-deltaker Christian André Pettersen, har meldt sin ankomst.

Les mye mer om Smak her

Matnasjonen må bygges bredt

Samtidig er bransjeaktørene klare på at en matnasjon må bygges bredt over hele landet – og ikke bare på stjernerestaurantene.

Med opp mot 30 000 besøkende fra matbransjen, er Smak 2020 Norges desidert største arrangement for de som jobber med å forme Norge som Matnasjon. «Alle» kommer: Kokker, produsenter, lokalmat, matvaregigantene, utstyrsleverandørene, reiselivsaktørene, bryggeriene, dagligvarehandelen og ellers alle som har en tilknytning til norsk mat og drikke.

Under arrangementet, som varer fra tirsdag 3. til fredag 6. mars, vil det også bli arrangert norske og nordiske mesterskap i 11 ulike mat- og drikkedisipliner.

Tydelig visjon

Torill Engelberg. (Foto: Norges Varemesse)
Torill Engelberg. (Foto: Norges Varemesse)

– Regjeringen har en klar visjon om å etablere Norge som en Matnasjon. Det har vi valgt å ta på ordet, derfor mobiliserer vi nå hele mat-Norge til å ta denne visjonen på alvor, sier prosjektleder for Smak 2020, Torill Engelberg.

Landbruks- og matminister Olaug Bollestad har tatt utfordringen og er invitert til å delta – og stiller opp på åpningskonferansen for arrangementet. I tillegg deltar statssekretærer fra både Nærings- og fiskeridepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet. Det er disse tre departementene som er ansvarlige for å utforme strategien om «Matnasjonen Norge».

– Vi forventer klar tale og konkret handling fra politikerne, derfor kommer vi til å legge frem en grundig rapport som viser hvilke trender og muligheter som ligger i å forme Norge som Matnasjon. Dette er viktig, slik at Norge nå kan få en konkret handlingsplan for det kommende tiåret, sier Engelberg.

Her kan du lese mer om trendrapporten

Nye trender – reinsdyr, sider og sushi

Blant utstillerne som vil prege arrangementet, ser arrangøren at det er noen ting som stikker seg ut som nye og forsterkede trender:

– Lokalmat og norske kvalitetsprodukter kommer for fullt. Blant annet ser vi at foredlet sjømat og reinsdyr blir sterkt representert. Sushibølgen er bare i startfasen og kvaliteten på norsk fisk og råvarer til sushi er fortsatt et potensial som er langt fra tatt ut. Alkoholfritt og sider er også i vinden. Vi ser at stadig flere alkoholfrie alternativer blir populære, f.eks. fermentert te og øl med lav eller ingen alkoholstyrke. Nå kan sider produseres og selges fra lokale gårdsutsalg, noe som har løftet denne litt glemte kulturskatten, sier Torill Engelberg.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca