Foto: Morten Rakke

Kompakt overnatting i naturen

Ole Henrik Eftedal lanserer «Nature Compact Living», et konsept som også er velegnet for turist- og overnattingsbransjen. De små enhetene kan flyttes akkurat dit du vil.

Publisert
Foto: Morten Rakke

Med «Nature Compact Living» introduseres et helt nytt og annerledes konsept.

– Dette er boenheter du setter ut i naturen, der du finner stillhet, ro og hyggelig tid. Ideen er å skape et sted der «verden kobles ut», mobilen skrues av og dere får en unik opplevelse sammen. De er små og trenger minimalt med areal, forklarer Eftedal.

Foto: Morten Rakke

Mange muligheter

– Dette er selvfølgelig også egnet for turist- og overnattingsbedrifter, sier Eftedal.

I produktkatalogen, som nå lanseres, finner du flere varianter av småhyttene, både «hytte», «mini-hotellrom», «hotellrom», «anneks», «badstue» og «stor hytte».

Foto: Morten Rakke

– Med glassvindu i taket, på siden og hele fronten, vil du oppleve en nærhet til naturen som lett kan sammenlignes med å ligge under åpen himmel. Og med så mange fantastiske natursteder vi har i Norge, er det nå enkelt å teste ut om det er grunnlag for å etablere eller utvide et overnattingstilbud som skal gi ekstra gode inntekter, mener Eftedal.

Nytt og annerledes

– Dette er noe helt nytt, som ikke er laget før, og veldig egnet for turist- og overnattingsbransjen, sier gründer Ole Henrik Oftedal, også kjent som mannen bak storkjøkkenfirmaet 2080.no.

Illustrasjonsfoto: Morten Rakke

Det vesle «hotellrommet» kan flyttes dit du vil, og kan sammenlignes med Scandic Hotels «Scandic to go», som hotellkjeden testet ut i 2014. Siden har det vært lite blest om Scandics flyttbare hotell, som ble flyttet utenlands.

Les også: Med nye Scandic to og kan du bo hvor du vil

Gjort det før

Før ideen om «Nature Compact Living» oppsto, har Eftedal arbeidet med eiendomsutvikling i over 20 år med forskjellig prosjekter. Han driver også storkjøkkenfirmaet 2080.no.

– Et av de siste prosjektene er kontorene på Torp flyplass i Sandefjord, der vi har oppført lyse, moderne kontorlokaler, basert på 40 fots containere. Et vellykket prosjekt, som ga oss ideen til å tenke motsatt, fra stort til lite – fra kontor til boenheter, med mye glass og flott utsikt, forklarer Eftedal, som for noen år tilbake også leverte ferdige containerkjøkken til det norske Forsvaret.

Konsept basert på trender og behov

«Tiny Houses», «Small Houses», «Compact Living» er trender som vokser og vokser. Folk vil forbruke mindre, bo enklere og være mer miljøvennlige.

Gründer Ole Henrik Eftedal. (Foto: Morten Holt)

– Det er mange som er opptatt av dette, men ikke alle er villig til å gi slipp på bo-komforten. Men høy bo-komfort lar seg også gjøre innen disse trendene, ifølge Eftedal.

– Det skal være akkurat som et luksus-hotellrom, med lekre løsninger, moderne design, delikat bad og en spesielt god seng. Med mye glass slippes naturen rett inn til deg, noe som gir en luksusfølelse som er ganske magisk. For å oppnå en høy betalingsvillighet fra turister og overnattingsgjester, må det være god bo-komfort», sier Eftedal.

– Å være «off» er også en økende trend. Det vil si å koble helt ut, skru av mobiler og være ut i naturen, der det finnes ro og stillhet. Det er som balsam for sjelen og (natur)medisin for kroppen. Vi har nok teknologi rundt oss i det daglige, og flere trenger dette pusterommet.

Hoteller og overnattingsteder som allerede går bra, kan også ha behov for ekstra kapasitet. Da kan konseptet vårt være et godt alternativ, forteller Eftedal.

Blir lagt merke til

Han forteller at responsen på nyvinningen har vært voldsom.

– Vi er i gang med første prosjekt, der fem «hotellrom» plasseres ut i naturen i Vestfold-området. Dette blir helt spektakulært og vil skille seg ut fra alle andre overnattingsteder. Og vi har flere på gang, sier Eftedal.

– I tillegg har vi en pilot/første testhytten, som står ved Numedalslågen på «live-test», og som vi kjører test booking på Airbnb. Bookingen går som ei kule, sier en oppglødd Eftedal.

Foto. DMP Nordic

«Insta-vennlig» løsning gir økt markedsføring

Sosiale medier er i stadig større grad med på å styre våre reisevalg. Bilder fra spesielle reiseopplevelser spres til venner og kjente, som igjen skaper inspirasjon og reiselyst.

– Med «hotellrommets» unike design og stilfulle løsninger, blir det fort et motiv som legges ut på Instagram. Og når bilder og omtale kommer fra folk man kjenner, i stedet for den tradisjonelle skrytereklamen, blir troverdigheten høyere og markedsføringseffekten sterkere. Derfor kaller vi våre bo-løsninger for «insta-vennlige», sier Eftedal.

Ville la andre ta del av opplevelsen

Eftedal er født og oppvokst ved Lågen i Larvik. Der er flåtefiske en sterk tradisjon, en fiskeform som krever både ro og stillhet. Å sitte på flåten, uten andre lyder enn et plask fra en laks som spretter i ny og ne, gir en god følelse.

Det var i en slik situasjon han tenkte; – Dette må andre få oppleve, denne stillheten, roen og kunsten å virkelig koble av, tenkte jeg, sier Eftedal, og fortsetter.

– Du er til stede, bor på det stedet du ønsker, sover i en deilig seng, har alt du trenger rundt deg, og lever i pakt med naturen.

Mye på liten plass

På alle enhetene kan det fastmontert en hengslet terrasse. Den er like lang og høy som langsiden på boenhetene, noe som gir nesten en dobling av gulvarealet når den er slått ned.

Alle vinduene har speilglass, noe som gjør det svært vanskelig å se inn på dagtid. Naturen rundt speiler seg i vinduene og hindrer innsyn.

– Badet er også unikt. Med stort glassvindu ut mot naturen, speil i både vegger og tak, regndusj og en god løsning for behagelig varme, vil du oppleve å ha ditt eget lille spa når du er på badet, sier Eftedal.

Interessert? Les mer på Naturecompactliving.no

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS