Hotel Ullensvang i Hardanger. (Foto: Hotel Ullensvang)

Selger Hotel Ullensvang

Et av Vestlandets mest markante hoteller, Hotel Ullensvang i Hardanger, er lagt ut for salg. Eierfamilien til et av Norges mest tradisjonsrike hoteller har satt i gang en prosess med sikte på å finne nye eiere.

Hotel Ullensvang på Lofthus er et familiehotell som nå drives i femte generasjon. Hans Edmund H. Utne driver hotellet sammen med kona Barbara Zanoni Utne som er fra Sveits. (Foto: Espen Braata)

– Gjennom fem generasjoner har familien bygget opp et unikt hotell og solide lokale arbeidsplasser. Vi har vurdert eierformen grundig, og er kommet til at i et langsiktig perspektiv finnes det bedre måter for å utvikle hotellet og sikre arbeidsplassene enn gjennom et familieeierskap. Derfor har vi bestemt oss for å undersøke muligheten for å finne nye eiere, sier femtegenerasjons eier, Hans Edmund Utne.

Hotel Ullensvang

• 174 år gammelt hotell med 170 rom, stort badeanlegg og aktivitetssenter, a la carte restaurant og konferansesenter.

• Ligger i Lofthus, ved fjordkanten av Sørfjorden – en fjordarm av Hardangerfjorden. Utsyn mot Folgefonna i vest og Hardangervidda nasjonalpark i øst.

• Eid og driftet av familien Utne gjennom fem generasjoner, med kontinuerlig drift siden 1846.

• Sikter seg mot det sterkt voksende segmentet for «high end»-turisme i Norge. Norske besøkende sto for 63 prosent av gjestedøgnene i 2019. Besøkende fra Amerika og Asia utgjorde i overkant av 20 prosent, og det meste av det øvrige besøket kom fra europeiske land.

Hotel Ullensvang – «Fun facts»

• Edvard Grieg bodde mye på hotellet, særlig i årene 1877-1878. Komponisthytta hans er bevart i hotellets hage. Her komponerte han blant annet Holberg-suiten og «Våren».

• Hotellet har en omfattende kunstsamling, blant annet med en egen fast utstilling av bilder laget av dronning Sonja og hennes læremestere Ørnulf Opdal og Kjell Nupen.

• HM Dronning Sonjas panoramatur, en 6-8 timers fjelltur i et av Norges mest spektakulære fjellandskap, er en svært populær attraksjon.

• Verdenskjente politikere som USAs utenriksminister Henry Kissinger, Indias statsminister Indira Gandhi og forbundskansler Willy Brandt har også bodd på hotellet.

• Hotellet ligger i «Norges frukthage», omkranset av en halv million frukttrær.

• Logoen til Hotel Ullensvang er en ølbolle fra 1846, året hotellet ble grunnlagt. Ølbollen er i dag i hotellets eie.

Hotellet ble etablert i 1846

Sammen med kona Barbara Zanoni Utne eier og driver han hotellet, som tippoldefaren Hans Utne grunnla i 1846. De har engasjert rådgivingsselskapet CBRE, med verdensomspennende nettverk, som tilretteleggere av en planlagt transaksjon.

– Valget av CBRE er blant annet gjort ut fra en tanke om at den neste eieren av Hotel Ullensvang like godt kan befinne seg i utlandet som i Norge. Uavhengig av om dette er en enkeltperson, et selskap eller en hotellkjede, er vi opptatt av å finne noen som forstår verdien av den lokale forankringen og kulturen som har vært et av Hotel Ullensvangs fortrinn helt siden starten, sier Utne.

86 millioner i omsetning i 2019

Med sine 170 rom og en estimert omsetning for 2019 på cirka 86 millioner kroner, er Hotel Ullensvang en stor og kjent aktør i norsk sammenheng. Samtidig opererer hotellet i en bransje der trenden er stadig større konstellasjoner og sammenslutninger.

Hotel Ullensvang - tall

1• Hotel Ullensvang hadde i 2019 41 fulltidsansatte, og sysselsatte totalt i underkant av 70 årsverk, inkludert sesongansatte og lærlinger.

• Omsetningen for 2019 blir på om lag 86 millioner kroner (årsregnskapet er per dags dato ikke klart.)

• Til sammenligning ligger gjennomsnittet for Fjord Norway-hotellene på rundt 970 kroner.

• Hotellet har hatt en topplinjevekst på over 50 prosent siden 2012.

• Eierne har gjennom alle generasjoner fulgt en leveregel om at all inntjening som driften genererer, skal reinvesteres i å utvikle og vedlikehold Hotel Ullensvang for fremtiden. De siste 15 årene er det brukt 160 millioner kroner, og de siste fire årene cirka 75 millioner kroner, på investeringer, utvikling og vedlikehold.

– I den store reiselivsverden blir vi små. Det at vi har valgt å stå utenfor kjeder og bestillingstjenester på nett, har vært riktig strategi. Men det har gjort driften mer krevende. Samtidig ser vi at konkurransen om de mest kvalitetsbevisste turistene, segmentet der vi befinner oss, er blitt hardere og mer global. Da tror vi ikke at det å stå alene i et familieeierskap er den beste løsningen for hotellet på sikt, sier Utne.

Med vemod

Selv om det er en porsjon vemod knyttet til å ha kommet til denne konklusjonen, mener både han og kona Barbara at avgjørelsen er riktig for hotellet og de ansatte. For familien betegner de også avgjørelsen som et livsvalg.

– Å drive hotell på denne måten er mer enn en jobb. Det er en livsstil. For oss har denne beslutningen også vært et veivalg for oss selv og våre etterkommere, sier Utne.

Ingen hast

Årets sesong starter som planlagt til påske, og vil ikke bli påvirket av et eventuelt salg.

De fem generasjonene

• Hans Utne etablerte skyss-stasjon i Lofthus, og leide ut halmsengen sin til reisende. I 1846 investerte han i en seng til, og dette regnes som starten på Hotel Ullensvang. Da var Hans 17 år gammel.

• 20 år senere giftet han seg med Brita Aga. Paret fikk 23 barn, men bare 13 vokste opp.

• Bjarne og Brita Utne overtok driften i 1919. Da var hotellet nedslitt og ble derfor totalrenovert og utvidet til 50 senger.

• I 1962 overtok Hans og Ellen Utne driften av hotellet. Ellen var den første i familien som tok hotellfag-utdanning. Det gjorde hun samtidig med at hun var mor for fire små barn.

• Fra 1969 ble fjerde generasjon Utne, Edmund Utne og kona hans Ina Torill, også inkludert i driften. De stod for den fjerde store oppussingen og utvidelsen og la grunnlaget for dagens moderne hotell. Edmund og Ina Torill er pensjonister, men fortsatt engasjert i hotellets ve og vel.

• Hans Edmund Utne og kona Barbara Zanoni Utne overtok ansvaret for driften i 2005. De senere årene har man blant annet bygget et badeanlegg, en hel ny etasje og en rekke andre fasilitetene.

– Det er uvisst hvor lang tid denne prosessen vil ta. Det er mulig at nye eiere vil være kjent allerede i løpet av sommeren. Samtidig er vi forberedt på at det kan ta lengre tid, og også at den rette kjøperen ikke dukker opp i denne runden, sier Hans Edmund Utne.

I tillegg til CBRE er advokatfirmaet Adviso i Ålesund og kommunikasjonsselskapet First House i Oslo engasjert som rådgivere i den pågående prosessen.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord

horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS