Valda Goodfellow oppfordrer hoteller til å løfte opplevelsene for gjestene. (Foto: Nils Vanebo)
Valda Goodfellow oppfordrer hoteller til å løfte opplevelsene for gjestene. (Foto: Nils Vanebo)

Ambiente: – Hoteller må løfte opplevelsene

Økt konkurranse og nye forventninger hos gjestene gjør at hoteller må satse mer på opplevelser. Frokosten og baren må forbedres, og miljøet må være insta-vennlig.

Publisert

Denne saken er skrevet av Nils Vanebo

Ambiente satser på horeca-segmentet.
Ambiente satser på horeca-segmentet.

Valda Goodfellow etablerte i 2012 Goodfellow & Goodfellow Ltd med ektemannen Paul.

De skal fungere som bru mellom produsenter av porselen og sluttkunder. Målgruppen er hoteller, restauranter og contract catering. De har over 20 ansatte og et flott showroom i London.

Goodfellow holdt foredrag på HoReCa Academy på Ambiente i Frankfurt i begynnelsen av februar.

Hotell- og restaurantkundene ønsker løsninger, ikke kataloger

– Vår jobb er å tolke kundene og påvirke produsentene, sa Valda på foredraget.

Hun understreket at hotell- og restaurantkundene ønsker løsninger, ikke kataloger.

– Det er ikke smart å la kjøkkensjefer utvikle tallerkener. Det er ingen hensiktsmessig prosess, understreket hun.

Fra scenen skrøt Goodfellow av den norske porselensfabrikken Figgjo som de samarbeider tett med på det britiske markedet.

– Figgjo er best i verden på småskala. Og med de trendene vi ser, trenger vi tilpasningsdyktige og fleksible produsenter, sa Valda.

Sterkere ønske fra gjester om delemenyer krever mindre tallerkener. I tillegg har endel restauranter små bord, og da må høyden tas i bruk med stativer, påpekte hun.

Karakter og opplevelser

Goodfellows hovedbudskap var at hoteller må satse mer på opplevelser. Økt konkurranse fra flere hold, blant annet Airbnb og cruisebransjen hvor standarden har økt.

Hoteller må derfor bygge karakter og gi bedre opplevelser i restauranten.

– Sluttkunder forventer i økende grad internasjonal cuisine og delemenyer. De forventer forskjellige tallerkener i ulike settinger, sa hun.

Hotellfrokosten kan være hotellets eneste mulighet til å vise gjestene hotellets mat, og må derfor løftes. Men Valda peker på at kjøkkensjefer i liten grad bryr seg om hotellfrokosten.

– Det er totalopplevelse som betyr noe. Her spiller flere elementer inn: Selve bygget, restauranten, baren og frokosten, sa hun.

Anne Kristine Rugland, som er direktør i Figgjo og Sarah Bulmer som er business developer i LMT Provisions – Figgjo-forhandler I USA, med hovedkontor I New York. (Foto: Nils Vanebo)
Anne Kristine Rugland, som er direktør i Figgjo og Sarah Bulmer som er business developer i LMT Provisions – Figgjo-forhandler I USA, med hovedkontor I New York. (Foto: Nils Vanebo)

Miljøet må gjøres Insta-vennlig, for kunder vil vise hvor de er på sosiale medier.

Baren har også fått større betydning. Flere gjester forventer en god bar hvor det også er mulig å få god mat.

– Drar nytte av vår fleksibilitet

– Vi har jobbet eksklusivt med Goodfellow & Goodfellow siden de startet selskapet sitt i 2014, sier Anne Kristine Rugland, Managing Director i Figgjo AS.

Francois L. Kolz, salgsansvarlig Figgjo Export, og Christian G. Vassdal, markedsansvarlig i Figgjo. (Foto: Nils Vanebo)
Francois L. Kolz, salgsansvarlig Figgjo Export, og Christian G. Vassdal, markedsansvarlig i Figgjo. (Foto: Nils Vanebo)

Hun forteller at UK er et godt og spennende marked for dem.

– Goodfellows er veldig flinke på konseptbygging og vet å dra nytte av Figgjos fleksibilitet når det kommer til skreddersøm av løsninger til sluttkunder. Goodfellows er innovative, tett på trender i deres marked, og vi jobber veldig godt sammen med dem, sier Rugland.

I Storbritannia leverer Figgjo stort sett til restauranter, kantiner og kontorbygg i London-området, samt noe til hoteller.

Figgjo fornøyd med Ambiente

– Vi er kjempefornøyd med Ambiente. Vi hadde vår stand i den nye HoReCa-hallen som gjorde at besøkende var mer relevante for vårt marked, sier Christian G. Vassdal, markedsansvarlig i Figgjo.

At antall besøkende var noe lavere enn før skyldtes trolig frykt for Corona-viruset og at stormen Ciara stanset endel fly og tog.

– Dette var første gang Figgjo stod alene med egen stand og vi fikk mye igjen for det. Med over 30 Figgjo-forhandlere over hele verden fikk vi gode møter med alle som besøkte Ambiente, sier Vassdal.

De fikk også gode tilbakemeldinger på selve standen der de forsøkte å skape et lite Figgjo-univers med elementer som gjenspeiler fabrikken.

– Nå holder vi på med å svare på alle henvendelser vi har mottatt der nede, og det er alltid spennende. Selve messestanden kan enkelt demonteres og brukes på nytt, dermed sees vi igjen på neste Ambiente, sier en fornøyd Vassdal.

Satser på horeca

Ambiente har en uttrykt målsetting om å øke HoReCa-delen av messen. Det er Dining-delen som utvides, og i år var hall 6.0 øremerket. Det er også opprettet et HoReCa Academy hvor det holdes faglige innlegg. Blant foredragsholderne i år var Maham Anjum, Ido Garini, Adam D. Tihany, Jozef Youssef og Francesca Zampollo.

Totalt hadde Ambiente 4635 utstillere fra 93 land og dekket 310 240 kvadratmeter.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca