Löfbergs blir deleier i Humm

Det familieeide kaffebrenneriet Löfbergs har blitt deleier i Humm Europe, som holder til i Gävle i Øst-Sverige. ​Humm produserer og selger Humm Kombucha.

Publisert

– Det er en spennende bedrift som har gode forutsetninger for å vokse seg skikkelig stor. Vi ser frem til å bli med på reisen. Investeringen er et ledd i vår satsing på å nå nye forbrukere med helse og velvære i fokus, sier administrerende direktør i Löfbergs Coffee Group, Lars Appelqvist, i en pressemelding.

Fra USA til Sverige

Humm Kombucha ble grunnlagt i USA i 2009. Humm Europe AB bygget høsten 2017 et nytt, moderne produksjonsanlegg i Gävle. Her produserer de økologisk kombucha. Dette er en fermentert te som er full av vitaminer, organiske syrer og nyttige bakterier som balanserer kroppen. Bedriften har både Sverige og Europa som marked.

– Löfbergs tilfører kompetanse som styrker både oss og produktene vi tilbyr. Dette gir oss enda bedre muligheter til å fortsette veksten, sier administrerende direktør i Humm Europe, Patrick Caraffa.

Også horecamarkedet

Löfbergs har vært Humm Europes salgspartner siden 2018. Til å begynne med gjaldt avtalen svensk dagligvarehandel, men den ble nylig utvidet til også å gjelde horecamarkedet.

– På sikt kan samarbeidet utvides til andre områder og markeder i Europa. Interessen er stor, noe som blant annet kan forklares med en sterk helsetrend. Mange ser på kombucha som et godt alternativ til energidrikk, brus og juice, men også som et fint alternativ som alkoholfri drikke til mat, sier Appelqvist.

Vokser organisk og gjennom oppkjøp

For Löfbergs er investeringen en del av storsatsingen på det hurtigvoksende Ready To-segmentet. I 2018 startet Löfbergs et nytt forretningsområde med on the go-produkter i fokus. Planen er å vokse både organisk og gjennom oppkjøp.

– Humm Kombucha kompletterer sortimentet vårt av kalde drikker som ICE Coffee, Cold Brew og Caffeine Water. I januar 2018 kjøpte vi oss dessuten inn i selskapet Superbonobo, som selger rawbars og andre naturlige, økologiske mellommåltider og snacksprodukter, sier Appelqvist.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS