Illustrasjonsfoto: Meny
Illustrasjonsfoto: Meny

Nytt fiskekonsept skal få yngre på kroken

Vi spiser mindre fisk enn før, med størst nedgang blant dem under 34 år. Derfor lanserer Meny nå «Fisk på 1-2-3» som består av enkle, raske og ferske fiskeretter for å få også de yngre på kroken.

Publisert

Nedgangen i konsum av sjømat var på fem prosent fra 2015 til 2017, ifølge tall fra Nielsen. Fersk fisk sto for den største tilbakegangen; hele 18 prosent. Og halvparten av tilbakegangen i volum kommer fra laks hvor råvareprisene har vært unormalt høyt. Ifølge Sjømatrådet er det særlig den yngre delen av befolkningen som kutter ut fisken. Blant de under 34 år gikk konsumet ned 34 prosent i årene 2014 – 2016.

Illustrasjonsfoto: Meny
Illustrasjonsfoto: Meny

Ønsker å snu trenden

Meny ønsker å snu trenden, og retter seg også mot de yngre - som i en undersøkelse gjennomført av NorgesGruppen sier at de ikke har tid til å lage middag. Samtidig sier mange av dem at de er opptatt av sunnhet, men at god smak er viktigere enn sunnhet ved kjøp av middag.

– Vi skal bevise at det som er sunt og enkelt, også er godt. Nå lanserer vi ferske, komplette fiskeretter fulle av spennende smaker og klare til servering på 15 minutter. Vi gjør det enklere og mer fristende å velge fisk, så kommer helseaspektet som en ekstra bonus, sier kokk og leder av Meny-Lauget, Espen Lie, i en pressemelding.

Lie henviser til myndighetenes helsemål om å øke fiskekonsumet med 20 prosent innen 2021, i samarbeid med sjømatnæringen og dagligvarebransjen.

Stimulere til sunnere handlekurver

Rettene i «Fisk på 1-2-3» ligger i fiskedisken. Kunden velger om hun eller han vil ha torsk- eller laksefilet. Begge kommer med to ulike kryddermarinader, for deretter å velge blant diverse tilbehør som poteter, pureer og grønnsaker. Ønsket mengde legges i skål, som enkelt varmes opp hjemme. Alternativt kan kunden plukke med seg «Ukens fiskemiddag», det vil si en ferdig pakket fiskerett til en eller to porsjoner.

– Vi skal stimulere til sunnere handlekurver, inkludert mer fisk. For å få til det, må vi ta aktive grep basert på forbrukerinnsikt og innovasjon, og samtidig løfte frem fisk i markedsføringen, sier Lie.

I oktober lanserte Meny «Ukens Middag på under 20 minutter» hvor en av de to middagene hver uke er fisk. Salgstall viser at fiskeproduktet som inngår i ukens middag selger i snitt 10 ganger mer enn det gjør i en normal uke.

Fisk på 1-2-3 tilbys fra uke 6 i fiskedisken i alle Menys 195 butikker.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS