– Sushi nesten like populært som taco

Historien om norsk sushilaks’ inntog i Japan blir fortalt av Arne Hjeltnes på TV 2.

Publisert

Programmet «Rå fisk og sylskarpe knivar» som sendes på TV 2 mandag 27. februar, og er en del av sjømatrådet sin omdømmesatsing for norsk laks.

Programmet blir ikke mindre aktuelt etter at sushirestauranten Sabi Omakase i Stavanger sikret seg en Michelin-stjerne denne uken.

Historien, håndverket, tradisjonen og innsatsen

– Sabi Omakase hadde ikke fått stjerne da vi var der, men viser at man kan få tak i sushi her hjemme som imponerer japanerne. Det er fantastisk og de er langt fra den eneste restauranten i Norge som serverer fantastisk sushi, sier Hjeltnes, som lærte mye under innspillingen i Norge og Japan.

– Programmet er aktuelt fordi nordmenn har lagt sin elsk på japansk mat. Sushi er jo nesten like populært som tacoen. Nå vil vi lære nordmenn mer om den ekte tradisjonelle sushien. TV 2 likte grepet med å ha sushimesteren Ogawa-san med på reisen i både Japan og Norge. I programmet får seerne et innblikk i historien, håndverket, tradisjonen og innsatsen som ligger bak sushieventyret, sier Hjeltnes.

«Prosjekt Japan»

Det er nå over 30 år siden norske aktører gikk i gang med «Prosjekt Japan» for å øke salget av norsk laks i kvalitetsbevisste markeder. Resultatet ble en global mattrend med norsk laks i spissen.

– Jeg forteller ofte folk om historien bak hvordan norsk laks fant veien til sushi og da sier folk "jøss, det visste jeg ikke". Det er med andre ord underkommunisert, sier Hjeltnes.

– Vi i Norges sjømatråd er stolte over at denne viktige og imponerende fortellingen blir fortalt på riksdekkende TV. Vi har støttet programmet faglig og økonomisk og jeg gleder meg til å se resultatet mandag kveld, sier markedsdirektør i Norges sjømatråd, Kristin Pettersen.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her