Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Hvilke mattrender vil påvirke oss de neste årene?

Er du nysgjerrig på hvilke trender som vil forme våre mat- og drikkevaner de neste årene, får du noen av svarene på Smak 2017.I seminarene til både Ole Petter Nyhaug fra Opinion AS og Jonas W. Andersen fra NorgesGruppen, presenteres funn fra forbrukerundersøkelser som forteller noe om akkurat dette.

Publisert
Jonas W. Andersen.

Ole Petter Nyhaug er kreativ leder i Opinion AS og er levende opptatt av temaer som mat og drikke, nye medier og innovasjon. Kategorisjef Jonas W. Andersen har tett kontakt med en rekke næringsmiddelprodusenter, og er opptatt av hvordan trender påvirker innovasjon.

Sosiale arenaer

Ole Petter Nyhaug.

Hva motiverer ulike forbrukergrupper til å gå ut og spise? For å få svaret på det, så må man forstå hvilken restaurantopplevelse gjestene er på jakt etter. Akkurat det er et sammensatt og komplisert spørsmål, men det er enkelte utviklingstrekk som kan gi oss noen hint om nettopp dette.

– For bedre å forstå hva gjestene ønsker, må man se på hva kundene forventer og ønsker seg av sosiale arenaer. Det ser annerledes ut nå enn det gjorde for 10-15 år siden, fremhever Jonas W. Andersen.

Mer enn bare næring

– Maten er en integrert del av restaurantopplevelsen eller møteplassen. Det å møtes rundt et bord til et godt måltid er noe mer enn bare å få servert næring. På mange måter handler det om å fjerne noen barrierer i møtet med kunden. Dette er en av årsakene til at det rustikke opplever en renessanse. Samtidig søker store deler av forbrukerne å utvide sin smakshorisont. Ja, vi er stolte av og liker norsk og nordisk mat, men det forhindrer oss ikke i å søke nye smaksopplevelser fra andre steder i verden, fremhever Andersen.

– Parallelt med dette er det veldig spennende å se på informasjonen som ligger i de forbrukerundersøkelsene som vi jevnlig gjennomfører. Vi gjør bl.a. trendanalyser i samarbeid med Opinion AS. Her er det mye interessant stoff som gir gode indikasjoner på noen av de trendene som vil møte oss i årene fremover. Dette er noe jeg vil komme inn på i mitt foredrag på inspirasjonsscenen torsdag 9. februar.

Generasjonstrender

– Er det noe spesielt du vil fremheve i den sammenheng?

– Vi må som bransje være bevisste det vi kaller generasjonstrender. Det handler om holdninger og preferanser vi har med oss hele livet, og hvordan dette er med på å påvirke våre valg - uavhengig livsfase. Klarer vi å forstå de nye generasjonene, kan vi forstå fremtiden marked, forteller Jonas W. Andersen.

Vil du høre mer om fremtidens mattrender og hva forbrukerne vil kreve av merkevarer og leverandører, får du anledning 8. og 9. februar på Smak 2017.

Se hele seminarprogrammet på Smak2017.no.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS