Deli de Luca vant NM i sunn fastfood 2015. Her Anne-Katrine Aa (kategorisjef for mat i Deli de Luca) og Shoana Ostadi (som driver Deli’s Kitchen). (Foto: Odd Henrik Vanebo)
Deli de Luca vant NM i sunn fastfood 2015. Her Anne-Katrine Aa (kategorisjef for mat i Deli de Luca) og Shoana Ostadi (som driver Deli’s Kitchen). (Foto: Odd Henrik Vanebo)

Vant NM i sunn fastfood

Deli de Luca har vunnet «NM i sunn fastfood 2015». Kjeden nådde helt til topps med sine flotte «Perfect picnic»-salater. Sølvet gikk til Max Delifresh, mens Patrcias gatekjøkken endte på tredjeplass i konkurransen.

Publisert

Opplysningskontoret for frukt og grønnsaker (OFG) arrangerer NM i sunn fastfood i samarbeid med magasinet Fastfood (fastfood.no). Hensikten med konkurransen er å motivere aktørene i fastfoodbransjen til å servere mat med mer frukt og grønnsaker.

Blant de 10 finalistene er det kåret en vinner, samt en andre- og tredjeplass.

Dette var finalistene: Esso Stranda, Blender.no, Deli De Luca, Orkla, Max Delifresh, Fresh (NorgesGruppen ASA), Patricias gatekjøkken as, Anne på landet, Meskano og Kvikk Bar AS.

Fra venstre Guttorm Rebnes (direktør i Opplysningskontoret for frukt og grønt), Anne-Katrine Aa (kategorisjef for mat i Deli de Luca) og Shoana Ostadi (som driver Deli’s Kitchen).
Fra venstre Guttorm Rebnes (direktør i Opplysningskontoret for frukt og grønt), Anne-Katrine Aa (kategorisjef for mat i Deli de Luca) og Shoana Ostadi (som driver Deli’s Kitchen).

Deli de Luca til topps

Dette er juryens begrunnelse:

1. plass går til Deli de Luca for sine salater. Det er totalt åtte ulike salater i tre prisklasser. Salatene er satt sammen av spennende og mettende ingredienser i en praktisk emballasje til en gunstig pris (fra 20 kr).

Deli de Luca har 30 butikker fordelt i Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim og Kristiansand. Salatene skal i tillegg distribueres ut til bensinstasjoner i 2016.

Alle pallvinnerne i NM i sunn fastfood samlet etter kåringen. (Foto: Odd Henrik Vanebo)
Alle pallvinnerne i NM i sunn fastfood samlet etter kåringen. (Foto: Odd Henrik Vanebo)

Juryen har i sin vurdering lagt vekt på at dette er et produkt hvor en hendig emballasje og gunstig pris er med på å gjøre det lettere å velge salat i farta. Salatene har en variert og spennende sammensetning som møter forbrukernes ulike preferanser.

Andreplassen til Max Delifresh

Dette er juryens begrunnelse for andreplassen i konkurransen:

2. plass går til Max Delifresh for sin kyllingburger med friske grønnsaker og grønn salat til.

Max er Sveriges eldste hamburgerkjede. I 2011 åpnet Max sin første restaurant i Oslo i Norge og har nå 4 restauranter i Norge. Max Delifresh-sortimentet er mat, drikke og desserter med lite fett og mye smak, slankere tilbehør som salat, minigulrøtter og eplebiter. Til alle hamburgere kan du velge rugbrød i stedet for hvitt brød.

I 2003 var Max de første som satset på nøkkelhullmerkede menyer. Max var med dette med på å forandre hele hurtigmatbransjen, da flere av konkurrentene også ble inspirert til å gjøre sine menyer sunnere.

Patricias gatekjøkken på tredje

Dette er juryens begrunnelse for tredjeplassen:

3. plass går til Patricias gatekjøkken for sin kyllingfilet-burger med friske grønnsaker.
Patricias gatekjøkken har over tid jobbet for å gjøre menyen sunnere, med mye friske grønnsaker, downsized porsjoner og grovere brød på sine hamburgere. De bruker bare norske råvarer, blant annet lokalprodusert salat.

Å gjøre hamburger sunnere ved å tilføre grønnsaker et et godt eksempel på hvordan bransjen kan påvirke forbruker i en sunnere retning uten for store forandringer i forbrukerens vaner.

Juryen har i sin vurdering lagt vekt på den helhetlige tankegangen rundt sunnhet i menyene, hvor friske grønnsaker har en sentral plass. Flott med fokus også på mindre porsjoner.

Juryen

Juryen har bestått av Odd Vanebo (mangeårig redaktør i magasinet FastFood og også tidligere redaktør i Horeca), Guttorm Rebnes (direktør i Opplysningskontoret for frukt og grønnsaker, OFG) og Camilla Andersen (ernæringsfysiolog, Opplysningskontoret for frukt og grønnsaker, OFG)

Kriteriene juryen legger til grunn, er at konseptet er med på å øke inntaket av frukt og/eller grønnsaker, at konseptet når ut til flest mulig forbrukere, samt at det er med på å inspirere andre aktører til å «grønne opp» sine tilbud. Samtidig er det viktig at konseptene møter forbrukeren «der de er» (gjøre det vi allerede spiser litt sunnere), slik at terskelen ikke settes for høyt i forhold til å ta et sunnere valg.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)