Joh. Johannson og reklamebyrået Naug & Venner mottok prisen for årets beste reklamefilm på kino. Fra venstre Lasse Breivold, Silje Helene Fjeld, markedsdirektør Ted Allergoth i Joh. Kaffe, Roy Erik Hansen, Alf Gunnar Sørby Nilsen, Trine Walmann og markedssekretær Mona Arnesen i Joh. Kaffe.
Joh. Johannson og reklamebyrået Naug & Venner mottok prisen for årets beste reklamefilm på kino. Fra venstre Lasse Breivold, Silje Helene Fjeld, markedsdirektør Ted Allergoth i Joh. Kaffe, Roy Erik Hansen, Alf Gunnar Sørby Nilsen, Trine Walmann og markedssekretær Mona Arnesen i Joh. Kaffe.

Gullfilmen 2015 til Evergood

Joh. Johannson og Evergood gikk helt til topps og vant historiens første Gullfilmen med filmen «Butler» i reklamekåringen for kinoreklame som blir vist i Norge.

Publisert

Reklamefilmen «Butler» fikk Sølvfilmen i 3. kvartal 2015 – og var en av fire filmer som konkurrerte om denne utmerkelsen.

Med i filmen var ingen ringere enn Hollywood-skuespilleren Morgan Freeman. Juryen mener at «Butler» var den beste reklamefilmen på kino i året som gikk.

Morgan Freeman har en sentral rolle i filmen, som nå har vunnet Gullfilmen. (Arkivfoto)
Morgan Freeman har en sentral rolle i filmen, som nå har vunnet Gullfilmen. (Arkivfoto)

Kinoreklame

Konkurransen om Gullfilmen sto mellom Grandiosa og Stabburets «Ekte kjærlighet», «Takk for maten» fra Gilde, «Butler» fra Joh. Johannson og Evergood og «Ung kjærlighet: toget» fra Telenor.

Det er kinoreklame-selskapene Media Direct Norge og CAPA Kinoreklame som står bak etableringen av Gullfilmen.

Juryen skriver blant annet følgende om Gullfilmen-vinneren for 2015:

«Filmen er meget velprodusert med fokus på høy troverdighet rundt kvalitetsreisen til Evergood. Treffer midt i målgruppen til kvalitetsbevisste mennesker. Morgan Freeman er prikken over i´en. En flott historie fra start til mål».

Naug & Venner

Reklamebyrået Naug & Venner står bak filmen. Hovedopptakene er gjort i Costa Rica. Opptakene med Morgan Freeman ble gjort i New York.

Det er kun norskproduserte filmer, eller filmer produsert av utenlandske selskaper målrettet helt og fullt mot det norske markedet, som blir vurdert av jurymedlemmene.

Administrerende direktør og jurymedlem Bjørn Erling Ottersen i Media Direct Norge, sier følgende om Gullfilmen-vinneren 2015.

– En flott film med høy produksjonskvalitet. Filmen har et tydelig budskap og har en god historie. Tydelig og merkevarebyggende. Ja, dette er en flott vinner av historiens første Gullfilmen på kino.

– Realiserer de målsettinger som en god reklamefilm skal ha

Kommersiell direktør i CAPA, Gareth Williams, mener følgende om vinnerfilmen:

– Dette er filmen som realiserer de målsettinger som en god reklamefilm skal ha. Høy produksjonskvalitet og et veldig tydelig budskap. En klar vinner – og en flott vinner av den første Gullfilmen, sier Williams.

Juryen har bestått av følgende bransjepersoner: Lasse Gimnes, daglig leder i GimCom AS, Bjørn Erling Ottersen, adm. dir. i Media Direct Norge AS, Gareth Williams, kommersiell direktør i CAPA Kinoreklame, Ingvar Sandvik, Marketing & Associate Director i TNS Gallup, Geir Kjærnes, adm. dir. i mediebyrået In Sight AS, Jannicke Haugen, adm. dir. i Nordisk Film Kino samt tidligere profilsjef i TV 2, nå strategisk rådgiver og partner i Breakfast, Ole Eliassen.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)