Illustrasjonsfoto: Nofima
Illustrasjonsfoto: Nofima

Økt forskningsinnsats på persontilpasset mat til eldre

Nofima har i flere år forsket for å utvikle produkter og løsninger som skal forbedre mathverdagen til eldre. Nå tar forskerne med seg kunnskapen inn i EU-prosjekter.

Publisert

Nofima er sentral i to prosjekter som nylig ble innvilget fra JPI-utlysningen «Development of targeted nutrition for prevention of undernutrition for older adults».

Velsmakende, næringsrik og lettfordøyelig

I prosjektet med kortnavnet «EAT4AGE» skal forskerne utvikle velsmakende, næringsrike og lettfordøyelig matvarer som skal bidra å forhindre underernæring og tap av muskelmasse hos eldre. Dette prosjektet ledes av Nofima ved seniorforsker Paula Varela. Fra Norge deltar også Norges Idrettshøyskole, og Nortura som industripartner.

– I tillegg til at vi skal utvikle nærings- og proteinrike prototyper av matvarer som passer til eldre, skal vi undersøke fordøyeligheten av ulike typer protein, opptak i kroppen, metthetsopplevelse og påvirkning på muskelmassen. Naturligvis er det avgjørende at produktene faller i smak hos de eldre. Derfor kommer vi også til å gjøre flere smaks- og forbrukertester, forteller Varela.

Hva skjer i kroppen?

I arbeidet med å undersøke fordøyeligheten vil forskere bruke og videreutvikle en fordøyelsesmodell, en kunstig mage-tarm modell, for eldre. Modellen, som brukes flittig også i annen forskning ved Nofima, ble påbegynt utviklet i EU Cost action INFOGEST. I den kunstige tarmen kan forskerne studere hvordan maten fordøyes og hvilken betydning matens sammensetning og prosessering har på fordøyeligheten.

Foruten å undersøke hvordan tarmen reagerer på prototypene, skal forskere ved blant annet Norges Idrettshøyskole teste om utvalgte prototyper kan bidra til å redusere muskelsvinn.

Fysisk aktivitet og berikede måltider skal forebygge underernæring

I prosjektet med kortnavnet FORTIPHY skal forskerne utvikle nye løsninger som gjøre det mulig for eldre å tilsette nærings- og proteinrike ingredienser i sine egne måltider. Betydningen av fysisk aktivitet, og hvordan man kan stimulere til dette vil også vektlegges. Metthetseffekten og biotilgjengeligheten (altså hvordan næringsstoffer tas opp i kroppen) av løsningene vil evalueres, og betydningen av fysisk aktivitet, og hvordan man kan stimulere til dette vil også vektlegges.

Løsningene som skal utvikles retter seg spesielt til eldre som er over 70 år og har liten matlyst. Representanter fra denne gruppen vil delta i utviklingen, for at forskerne skal være sikre på at løsningene lett kan tas i bruk i vanlige måltidsvaner, og faller i smak.

Fristende, berikede oppskrifter

Å engasjere de eldre i utviklingen vil være viktig i arbeidet som ledes av seniorforsker Valerie Almli i Nofima. Hun skal lede den første arbeidspakken i prosjektet.

– Vi skal utvikle enkle og fristende oppskrifter på næringsrike, hverdagslige retter som det egner seg å berike med proteintilskudd som allerede finnes tilgjengelig. Løsningene skal omfatte både matlaging fra bunnen av og berikning av ferdiglaget mat slik at alle profiler av aktuelle forbrukere blir nådd, forteller hun.

Begge søknadene fra Nofima bygger på resultater fra prosjektet Matlyst og faller inn under Nofima-satsningen VårMat.

Fakta om prosjektene

Begge prosjektene varer i tre år, og totalt budsjett er drøyt 30 millioner kroner, av disse går rundt seks millioner kroner til Nofima.

«EAT4AGE» ledes av Nofima, og Nortura er industripartner. Øvrige deltakere er: Norges Idrettshøyskole, INRAE i Frankrike, Technion i Israel, University of Leeds i Storbritannia, Teagasc Food Research Centre fra Irland og International Beer Breweries LTD I Israel.

FORTIPHY ledes av INRAE i Dijon i Frankrike, og øvrige deltakere, i tillegg til Nofima, er: CHU i Frankrike, Centre Geriatrique Champmaillot i Frankrike, University of Reading i Storbritannia og Vrije Universiteit Brussel i Belgia.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca